encyclo.nl 2013
Men
spreekt steeds meer over de globalisering, maar deze wordt niet begrepen als de
toenadering van veschillende culturen en maatschappijen, maar als een financieel-economische
activiteit, als het recht van het kapitaal om op alle markten van de wereld
actief te zijn, en dat recht is niet doortrokken van een geest van dichter bij
elkaar brengen, maar van dominantie.
Ryszard Kapuściński. Lapidarium.
Observaties van een wereldreiziger. 1990
Hebben Europeanen het continent Amerika ontdekt? De indianen hadden het al
tienduizenden jaren eerder ontdekt. Als het daarentegen waar is dat Europeanen het
continent hebben ontdekt dan betekent dit dat de indianen niet bestonden, dat
wil zeggen: ze bestonden wel maar telden niet mee en dus bestonden ze tegelijkertijd
ook weer niet. Laten we voor het gemak even ervan uitgaan dat de blanke
christenen de Nieuwe Wereld hebben ontdekt. Betekent dit dat ze daarmee tevens de bewoners van
die Nieuwe Wereld ontdekten? Nee, absoluut niet, want in hen waren de
ontdekkingsreizigers niet geinteresseerd. De Argentijns-Mexicaanse auteur en
filosoof, professor Enrique Dussel omschrijft het als volgt in zijn boek The Invention of the Americas:
Eclipse of "the Other" and the Myth of Modernity:
Europe never discovered
(des-cubierto) this Other as Other but covered over (encubierto) the Other as
part of the Same: that is, Europe. Modernity dawned in 1492 and with it the
myth of a special kind of sacrificial violence which eventually eclipsed
whatever was non-European.
De Uruguayaanse auteur Eduardo Galeano verwoordde het in zijn in 1992 verschenen boek We Say No: Chronicles 1963-1991 nog duidelijker:
It’s already been said that in 1492
American was invaded, not discovered, since thousands of years previous it had
been discovered by the Indians who lived there. But it could also be said that
America was not discovered in 1492 because those who invaded it did not know
how to see it, or simply could not do so… No imperial undertaking, neither the
old kind nor today’s, has the capacity to discover. An adventure of usurpation
and plunder does not discover it: it covers up. It doesn’t reveal: it hides. To
be successful it needs ideological alibis that turn arbitrariness into law.
Hoe verliepen de Europese ontdekkingsreizen? De zestiende eeuwse Spaanse
historicus en Dominicaner broeder Bartolomé
de las Casas gaf daarover in 1542 een illustrerend voorbeeld:
Taking the fugitives by surprise, they
carried of seventy or eighty women and young girls, killing at the same time as
many men as they could. The following day, the survivors regrouped and, sick
with worry about their wives and daughters, set off in pursuit of the soldiers. Finding
themselves hard-pressed and loath to allow their pace to slacken, the soldiers
struck their swords into the guts of the women and young girls, massacring every
single one of them.
426 jaar later was er nog geen
einde gekomen aan dit soort wreedheden, zoals onder andere blijkt uit de
getuigenverslagen van de slachtpartij in het Vietnamese dorp My Lai op 16
maart 1968, waarbij Amerikaanse soldaten ‘as many as 500 unarmed civilians--
old men, women, children’ vermoordden:
Q: What were the people doing after you and Lieutenant Calley shot them?
A: The people were just lying
there, with blood all over them.
Q: What was the condition of the
people?
A: I can't say what their
condition was. I didn't get down in the ditch and check them out.
Q: Were they wounded?
A: They had wounds in the head, in
the body, in the chest, in the stomach.
Q: Where were you when you shot at
those people?
A: We was standing on top of the
ravine and shooting down…
Q: And it was your job?
A: It was my job, yes.
Q: What were the children in the
ditch doing?
A: I don't know.
Q: Were the babies in their
mother's arms?
A: I guess so.
Q: And the babies moved to attack?
A: I expected at any moment they
were about to make a counterbalance
Q: Had they made any move to
attack?
A: No.
Q: When you left the ditch, were
any of the people standing?
A: Not that I remember.
http://law2.umkc.edu/faculty/projects/ftrials/mylai/myl_intro.html
Uit het begin 2013 verschenen boek Killing Anything That Moves. The Real American War in Vietnam van de Amerikaanse onderzoeksjournalist Nick Turse is op te maken dat het bloedbad in My Lai geen incident was en dat
an army inquiry into the killings eventually determined that thirty individuals were involved in criminal misconduct during the massacre or its cover-up. Twenty-eight of them were officers, including two generals, and the inquiry concluded they had committed a total of 224 serious offenses. But only (luitenenant svh) Calley was ever convicted of any wrongdoing. He was sentenced to life in prison for the premeditated murder of twenty two civilians, but President Nixon freed him from prison and allowed him to remain under house arrest. He was eventually pardoned after serving just forty months, most of it in the comfort of his own quarters.
Uit het begin 2013 verschenen boek Killing Anything That Moves. The Real American War in Vietnam van de Amerikaanse onderzoeksjournalist Nick Turse is op te maken dat het bloedbad in My Lai geen incident was en dat
an army inquiry into the killings eventually determined that thirty individuals were involved in criminal misconduct during the massacre or its cover-up. Twenty-eight of them were officers, including two generals, and the inquiry concluded they had committed a total of 224 serious offenses. But only (luitenenant svh) Calley was ever convicted of any wrongdoing. He was sentenced to life in prison for the premeditated murder of twenty two civilians, but President Nixon freed him from prison and allowed him to remain under house arrest. He was eventually pardoned after serving just forty months, most of it in the comfort of his own quarters.
Het is ondenkbaar dat in het omgekeerde geval een oorlogsmisdadiger er
met zo’n lichte straf vanaf zou zijn gekomen. Bovendien was het hele proces onvermijdelijk
geweest omdat details van de moordpartij in de media waren uitgelekt. Maar dit
was uiterst ongebruikelijk; soortgelijke moordpartijen bleven geheim en de daders werden dus niet gestraft,
zoals valt op te maken uit de verklaring van de toen 22-jarige militair Ron
Ridenhower, die de moed had zijn mond open te doen over de talloze bloedbaden in
Vietnam. Ridenhower verklaarde
At the end of it, if you ask people
what happened at My Lai, they would say: ‘Oh yeah, isn’t that were Lieutenant
Calley went crazy and killed all those people?’ No, that was not what happened.
Lieutenant Calley was one of those people who went crazy and killed a lot of
people at My Lai, but this was an operation, not an aberration.
Om dat duidelijk te maken speelde Ridenhower zijn informatie door aan de befaamde Amerikaanse onderzoeksjournalist Seymour Hersh die de oorlogsmisdaden in My Lai wereldkundig maakte, en nu, 45 jaar later, schrijft:
We failed, as Turse makes clear, to
deal after the Vietnam War with the murders that took place, and today -- four decades later – the lessons
have yet to be learned. We still prefer kicking down doors to talking.
Hersh heeft gelijk. Ook tegenwoordig nog
in de 21ste eeuw is het vermoorden van burgers eerder gewoon dan een aberratie,
getuige de Amerikaanse oorlogsmisdaden in ondermeer Abu Ghraib en Fallujah. In
het boek Why Mister Why? Irak 2003-2004 schrijft
de Nederlandse fotograaf Geert van Kesteren over de acties van Amerikaanse
militairen met wie hij optrok:
Zo’n beetje elke Irakees voldeed als
doelwit voor de frustratie, vooral omdat de ongeschreven regel hier luidde dat
alle Irakezen schuldig waren tot hun onschuld bewezen was…
De vraag of er samenwerking tussen
Saddam en Al Qa’ida bestond en of hij al dan niet over massavernietigingswapens
beschikte was slechts een goede ‘bureaucratische’ reden om de oorlog aan het
publiek te verkopen, om de woorden van onderminister van Defensie Paul
Wolfowitz te gebruiken.
Kortom, de universele rechten van de mens zijn in tegenstelling tot wat de VN daarover officieel heeft verklaard, wel degelijk vervreemdbaar zodra ze de
economische en geopolitieke belangen van het Westen aan banden leggen. Wat dat
betreft is er sinds het begin van het westerse expansionisme niets veranderd. De blanke
christelijke cultuur erkent het menszijn van de ander niet zodra het onze
onverzadigbaar consumentisme belemmert. De Amerikaanse historicus, professor
David E. Stannard schreef daarover in American
Holocaust. The Conquest of the New World (1992):
In the first few
decades since 1492, it was thought that
Indians did not have souls because they were ‘animals’ in human form.
Therefore, it was believed they could be hunted down like animals, which they
were. It was only in 1530 CE that the
Pope declared that the Indians were human. Having established their
humanity, it was decided that they must be inducted into Christianity. As the
Indians were unwilling, this was accomplished by force. Though the change in
their status from animal to human might appear to be an improvement, in
reality, little changed in their plight.
Unfortunately for the Indians, with the arrival of Christians would come the intolerance for their indigenous ways of life:
The Indian chief Hatuey fled with his
people but was captured and burned alive. As ‘they were tying him to the stake a Franciscan friar urged him to take Jesus
to his heart so that his soul might go to heaven, rather than descend into
hell. Hatuey replied that if heaven was
where the Christians went, he would rather go to hell.’
What happened to his people was described by an eyewitness:
‘The Spaniards found pleasure in
inventing all kinds of odd cruelties ... They built a long gibbet, long enough
for the toes to touch the ground to prevent strangling, and hanged thirteen [natives] at a time in honor
of Christ Our Saviour and the twelve Apostles... then, straw was wrapped
around their torn bodies and they were burned alive.’
Het martelen van de zwakkere is nog steeds een methode van de macht
om de machtelozen gehoorzaam te houden. Laat ik eerst een voorbeeld geven van
de economische marteling. In het fotoboek I
Am Rich PotosÍ. The Mountain That Eats Men, schreef in 1999 de Amerikaanse
fotojournalist Stephen Ferry over de zilverberg Cerro Rico in Bolivia:
For over two hundred years, the
mountain yielded more than half of the world’s production of silver. This flow
of wealth financed Spain’s empire, influenced the course of European economic
development, and bolstered Europe’s trade relations with China…
At the same time, the mining project
in PotosÍ provoked one of the worst demographic disasters in history. In 1575,
the viceroy of Peru, Francisco de Toledo, created the mita, a forced-labor
system that remained in place for 250 years. Under the mita, some three million
Quechua Indians were made to work in the mines. Hundreds of thousands died
there, of disease, from accidents, and at the brutal hands of their masters.
Peasants fled as best they could, abandoning the land, but many were forced
into reducciones, concentration areas where they could be counted and
conscripted… the native population of the Andes declined by 80 percent… in economic
terms, the Quechua never recovered from the mita: the Department of PotosÍ is
the poorest place in all the Americas, a place where 230 babies out of 1,000
die by the age of five… Ever present, the Cerro Rico looms ironically over the
city, as if it were a giant monument to the conquest of the Americas.
Het is deze blanke christelijke terreur waarnaar de Zweedse auteur Sven Lindqvist verwijst in zijn boek Exterminate all the Brutes wanneer hij opmerkt dat
Auschwitz
de moderne industriële toepassing [was] van een uitroeiingspolitiek waarop de
Europese overheersing van de wereld […] lang heeft gesteund.
Lindqvist stelt gaandeweg vast dat
de
Europese
vernietiging van de ‘inferieure rassen’ van vier continenten de grond
voorbereidde voor Hitlers vernietiging van zes miljoen joden in Europa…
Het
Europese expansionisme, vergezeld als het was door een schaamteloze verdediging
van het uitroeien, schiep manieren van denken en politieke precedenten die de
weg baanden voor nieuwe wandaden, die uiteindelijk culmineerden in de
gruwelijkste van alle: de Holocaust…
En toen
hetgeen was gebeurd in het hart der duisternis werd herhaald in het hart van
Europa, herkende niemand het. Niemand wilde toegeven wat iedereen wist. Overal
in de wereld waar kennis wordt onderdrukt, kennis die als ze bekend zou worden
gemaakt ons beeld van de wereld aan gruzelementen zou slaan en ons zou dwingen
om onszelf ter discussie te stellen – daar wordt overal het Hart der Duisternis
opgevoerd.
Aan het wereldwijde onrecht heeft geen enkele staatsvorm tot nu toe een
eind gemaakt. Integendeel, telkens vinden machthebbers weer nieuwe
rechtvaardigingen om de eigen bevolking ervan te overtuigen dat het goed is
anderen uit te buiten, te vernederen, te martelen, te onderdrukken, te vermoorden etc. De
Amerikaanse cabaretier George Carlin zei het zo:
Forget the politicians. The
politicians are put there to give you the idea you have freedom of choice. You
don't. You have no choice. You have owners. They own you. They own everything.
They own all the important land, they own and control the corporations that've
long since bought and paid for, the senate, the congress, the state houses, the
city halls, they got the judges in their back pocket, and they own all the big
media companies so they control just about all of the news and the information
you get to hear. They got you by the balls. They spend billions of dollars
every year lobbying to get what they want. Well, we know what they want. They
want more for themselves and less for everybody else. But I'll tell you what
they don't want. They don't want a population of citizens capable of critical
thinking. They don't want well informed, well educated people capable of
critical thinking. They're not interested in that. That doesn't help them… Americans
will probably remain willfully ignorant of the big red, white, and blue dick
that's being jammed up their assholes everyday, because the owners of this
country know the truth. It's called the American Dream cause you have to be
asleep to believe it.
Hoe komt het dat het Western wel landen heeft ontdekt maar nooit de volkeren die er al zo lang leefden? Waarom dachten de blanke christenen dat ze niets van die mensen konden leren en hen moesten dwingen hun oude beschaving te vervangen door de westerse cultuur? En waarom geldt dit, weliswaar met andere pretenties, nog steeds? Waarom meent het Westen het recht te hebben om uit naam van democratie en mensenrechten de universele rechten van de mens te kunnen schenden? Alleen omdat de blanke het tot nu toe ongestraft heeft kunnen doen? Het zijn vragen die beantwoord moeten woorden, tenminste als men gelooft in rationeel en moreel handelen. Maandag meer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten