In
1924 schreef F. Scott Fitzgerald over zijn nog niet verschenen boek dat The Great Gatsby ‘a new thinking out [is] of the
idea of illusion.’ Deze door Amerikaanse literatuurcritici gezien als een van de grootste romans van de twintigste eeuw, is een
afrekening met de illusie van de 'American
Dream.' The Great Gatsby portretteert de jaren 20 niet als de Roaring Twenties, zoals de massamedia
deden en nog steeds doen, maar als – in de woorden van Scott Fitzgerald zelf – ‘a time of illness and disease,’ en
toch is ‘Gatsby’s dream… our dream too.’ Het in wezen tragische
streven naar een 'Droom’ werd tot norm verheven. De Amerikaanse humorist George
Carlin verklaarde eens dat het de ‘Amerikaanse Droom’ wordt genoemd, ‘because
you have to be asleep to believe it.’ Ik meld dit omdat Geert Mak in Vrij Nederland verklaart dat de VS ‘weer
het “gewone” land [zal] moeten worden dat het tot 1940 was,’ zonder
erbij te vertellen hoe ‘gewoon’ het
destijds dan was, het land van de grote schrijver Scott Fitzgerald en al die
andere Amerikaanse auteurs die hij niet gelezen heeft, laat staan bestudeerd. Dat had hij toch moeten doen, want zoals in Critical Essays on
Fitzgerald’s The Great Gatsby wordt gesteld:
‘Gatsby, divided between power and dream, comes inevitably to stand for
American itself. Ours is the only nation that prides itself upon a dream,’
aldus
Lionel Trilling, de gerespecteerde Amerikaanse literatuurcriticus die Scott
Fitzgerald ‘the spokesman and symbol’ noemde van ‘his own restless generation.’
Iemand die The Great Gatsby niet heeft
gelezen, een roman ‘we have to deal with ever afterward,’ kan onmogelijk de
Amerikaanse cultuur van de twintigste eeuw doorgronden, en dat is dan ook één
van de redenen waarom Geert Mak’s reisboek de noodzakelijke diepte mist.
Wijlen
Norman Holmes Pearson, een prominente Amerikaanse intellectueel, merkte in
dezelfde Critical Essays het volgende
op over de rijke parasieten en hun aanhang die The Great
Gatsby bevolken:
The stimulation of these people who dance their lives comes from
outside rather than inside of themselves, as though will did not count but only
the helpless stimulation of the senses as they are played upon by the winds of
the band. This is not the Gay Twenties, when youth was free, but a time of
illness and disease,
een
narcistische tijd waarin het moderne reclamejargon al snel versleten raakte
door het misbruik van de taal, en waarin Gatsby
the uncontrolled romantic [is], his is the American Dream of succes.
Into his ambition, he has absorbed what a man like Benjamin Franklin, through
his Autobiography, has come to stand for as an image: that a man can be what he
makes himself to be,
iemand
die met geld een nieuwe ‘identiteit’ kan kopen, aldus Holmes
Pearson. Tegelijkertijd wees Ross Posnock, hoogleraar Engels aan de Columbia
University in dit verband erop dat Fitzgerald
was not glibly posturing when he stated late in life that his outlook
was ‘essentially
Marxian,’
wat
ondermeer duidelijk wordt wanneer Marx’s uiteenzetting over ‘commodity fetishism’
wordt getoest aan Gatsby’s wereld, met die aantekening dat Fitzgerald
‘does not share their abhorrence of capitalism. Fitzgerald’s notorious
ambivalence toward the rich was vital to his artistic power, for his double
consciousness permitted him not to expose the hidden corruption of their
society but to reveal the seductive allure of what he indicted.’
In
1924, een jaar voordat The Great Gatsby verscheen verklaarde de auteur dat hij
een ‘pessimist
[en] een communist’ was ‘with Nietzschean overtones.’ De uit
een bankiersgezin stammende marxistische filosoof George Lukacs wees erop dat
tegenstrijdigheden een onlosmakelijk onderdeel zijn ‘to the nature of capitalism,’
en het besef dat die bestaan is geen ‘sign of imperfect understanding of
society,’ maar juist de cruciale stap om de ‘illusions enveloping all
phenomena in capitalist society,’ te kunnen doorgronden. Ross Posnock
voegt hieraan toe:
Strikingly, Fitzgerald’s conflicting images of the individual suggested
in his 1924 statement recall a central contridiction that Lukacs finds in
capitalism: ‘the fact that the bourgeoisie endowed the individual with an
unprecedented importance, but at the same time that same individuality was
annihilated by the economic conditions to which it was subjected by the
reification created by commodity production… The novel’s account of man’s
relation to society… profoundly agrees with Marx’s great discovery that it is
social reality rather than individual consciousness that determines man’s
existence.
Geen
woord hierover in Geert Mak’s reisboek. De kapitalistische massamaatschappij
zoals die in de jaren twintig zijn definitieve vorm kreeg wordt door hem niet geanalyseerd. Evenmin de rol van het individu in een samenleving
die het individualisme verheerlijkt en tegelijkertijd het conformisme
afdwingt. Massapsychologie speelt geen rol van betekenis bij Mak. En omdat hij
ook F. Scott Fitzgerald’s werk niet heeft gelezen beseft hij niet hoe
belangrijk dit is om de VS te kunnen begrijpen, het land waarvoor Mak ‘een
geheime liefde’ koestert. Ross Posnock:
Far from trivial, commodities are ‘mystical,’ because they originate as
‘the products of men’s hands,’ yet ‘appear as independent beings endowed with
life,’ Marx maintains. ‘This I call the Fetishim which attaches itself to the
products of labor, so soon as they are produced as commodities, and which is
therefore inseperable from the production of commodities.’ Capitalism, since it
is founded on commodity exchange and production, forces the worker himself to
become a thing to be bought and used. Yet not only the worker, Marx insists,
but ‘everything… is sold as objects of exhange… everything had been transformed
into a commercial commodity.’
Vandaar
de moderne vervreemding die in The Great
Gatsby verder wordt uitgewerkt, en één van de belangrijkste kenmerken van
onze voor het eerst in de VS gevormde consumptiemaatschappij is geworden. De
markt bepaalt nu de mens. Ross Posnock:
Inevitably, then, in capitalism social relations acquire a commodified
character, as people become objects for each other, sized up as commodities to
be bought or sold. This condition Lukacs calls reification: Marx alienation
designates the more general phenomenon of dehumanization. Crucial in
understanding reification is to recognize it as a process if mystification
invisible to the individual, who acts under the illusion of being a wholly free
and autonomous subject, while in fact existing more as a manipulated object of
larger economic and commercial powers. Instead of seeming abnormal and
dehumanized, reification always appears natural, absolutely objective, and thus
conceals the historic specific form of capitalist social relations. In short,
the condition of reification imposes a ‘blanket ignorance upon anyone trying to
understand capitalism.’ Bourgeois society enforces a veil over all
contradictions in an effort to maintain the illusion that capitalism is
‘eternally valid… predestined to eternal survival by the eternal laws of nature
and reason. Thus the task of filosophy, according to Marx, is to demystify, to
‘unmask human self-alienation’ endemic to capitalism… And in the realm of
fiction no American novelist, with the exeption of Henry James, has dramatized
more vividly and subtly than Fitzgerald the insidious extent to which money
deforms human life.’
Scott
Fitzgerald schreef voor een geschoold publiek dat de vervreemding uit eigen
ervaring kende, en nog steeds niet helemaal vergiftigd was door het
materialisme als enige concretisering van de ‘American Dream.’ Of zoals
de Amerikaanse schrijfster Mary McCarthy in 1962 schreef:
The inalienable rights to life, liberty, and the pursuit of happiness
appear, in practice, to have become the inalienable rights to a bathtub, a
flush toilet, and a can of Spam.
Maar
ook Mary McCarthy is door Mak niet gelezen en de bewering van Vrij Nederland
dat ‘Reizen
zonder John een combinatie’ is van onder andere ‘een reis door de literatuur’
is volstrekt bezijden de waarheid, tenzij voor de Hollandse intelligentsia een
reis niet meer is dan een avondje stappen. Had Mak The Great Gatsby gelezen dan
had hij begrepen welke magische rol geld op elk niveau van de Amerikaanse
samenleving speelt. Ross Posnock:
Money, says Marx, ‘since it has the property of purchasing everything…
is the object par excellence.’ Money is the most mystifying, fantastic
commodity of all. Describing its magical powers, Marx, in the 1844 manuscripts,
provides a most relevant frame of refenrence for understanding the ‘purposeless
splendor’ and ‘foul dust’ of Gatsby’s world. One brief example from Marx’s
exuberant catalog of instances must suffice. ‘I am ugly, but I can buy the most
beautiful woman for myself. Consequently, I am not ugly, for the effect of my
ugliness, its power to repel, is annulled by money… Does not my money,
therefore, transform all my incapacities into their opposites?’ This power to
transform and invert is precisely what is terrifyingg for Marx, and a source of
the incoherence of capitalist social reality. Because money ‘exchanges every
qualitgy and object for every other, even though they are contradictory, it forces
contraries to embrace’: ‘It confounds and exchanges everything, it is universal
confusion and transposition of all things, the inverted world, the confusion
and transposition of all natural and human qualities.’ The moral, emotional, and spiritual chaos unleashed by money is art the center of The Great
Gatsby.
Geen
woord daarover in Mak’s boek dat voor de Amerikaanse markt is geschreven.
Daarover later meer.
8 opmerkingen:
We moeten Mak misschien dankbaar zijn dat hij jou zoveel goeds laat schrijven, Stan. Echt boeiend en to the point allemaal!
paul,
ik gebruik mak als kopstok voor de tweede aflevering in een serie boeken over de val van het amerikaanse imperium. de readers digest versie van mak geeft een mooi perspectief voor mijn verhaal.
O mooi. Zou wellicht goed zijn om dan ook wat aandacht te besteden aan waar die "geheime liefde" (zoals Geert Mak zijn pro-Ameria bias noemt) eigenlijk vandaan komt, dus de cuturele kolonisatie waarover Chomsky het ergens in de jaren negentig al had. Die kolonisering lijkt me alleen maar erger te zijn geworden sindsdien. Ik heb hier collega's op mijn werk die fotootjes van Obama hebben hangen. In een Limburgse krant las ik toevallig dat Obama met zijn overwinningspeech de ziel van Limburg geraakt had, of iets van die strekking. Nogmaals mijn complimenten voor je blog.
Mak heeft zeker ook nooit The century of the Self gezien...
paul, zal ik doen.
anoniem, dat is inderdaad een prachtige documentaire.
http://www.youtube.com/watch?v=OmUzwRCyTSo
Stan, lees ik dat goed; 'kopstok'?
jan
moet zijn kapstok. tikfout
Zou Mak de Great Gatsby niet enkel als film kennen uit 1974, deel van de soft power die tot geheime liefde leidt...
Een reactie posten