De zwarte kant van Bob Dylan: zijn steun aan Israël
Een kant van Bob Dylan die iets minder vaak aan het licht komt.
woensdag 19 oktober 2016
In 1983 bracht Dylan zijn album Infidels uit. Daar staan twee onbehagelijke liederen op: eentje tegen de vakbonden Union Sundown en eentje pro-Israël: Neighborhood Bully. In dit laatste wordt de zionistische staat afgeschilderd als slachtoffer van geweld door zijn Arabische buren:
Well, the neighborhood bully, he’s just one man
His enemies say he’s on their land
They got him outnumbered about a million to one
He got no place to escape to, no place to run
He’s the neighborhood bully.
His enemies say he’s on their land
They got him outnumbered about a million to one
He got no place to escape to, no place to run
He’s the neighborhood bully.
De invasie door Israël van Libanon was toen net een jaar geleden, en het bloed was nog maar net opgedroogd in Sabra & Shatilla.
In het lied toont hij verder een grote onwetendheid over de massale militaire steun van de VS aan Israël, want zingt hij:
He got no allies to really speak of
What he gets he must pay for, he don’t get it out of love
He buys obsolete weapons and he won’t be denied
What he gets he must pay for, he don’t get it out of love
He buys obsolete weapons and he won’t be denied
Tien jaar eerder, in 1971 schreef Anthony Scaduto, al in The New York Times over zijn relaties met terreurrabbijn Kahan, diens Kachpartij en de Jewish Defence league: “Dylan’s interest in Israel and Judaism led him, over a year ago, into an unexpected relationship with Rabbi Meir Kahane and the Jewish Defense League,” Dylan bezocht meermaals meetings van de fascistische Jewish Defence League en er werd zelfs gesuggereerd dat hij ze financieel steunde. Scaduto schreef een biografie van Dylan, een basiswerk.
Nu nog is Bob Dylan een fervent tegenstander van de BDS-boycotbeweging
Gelukkig is het alleen maar de Nobelprijs voor Literatuur die hij kreeg en niet die voor de Vrede.
(Zie hiervoor Michael F. Brown in The Electronic Intifada van 18 oktober 2016.)
7 opmerkingen:
Terechte opmerkingen aan het adres van 'Dylan', van zijn vroege idealisme was overigens in 1971 al weinig meer over. Wat betreft de Nobelprijs voor de vrede: je hoeft bepaald niet trots te zijn als je die krijgt en in één adem genoemd wordt met figuren als Kissinger en Obama, beiden smerige oorlogsmisdadigers.......
Terechte opmerkingen aan het adres van 'Dylan', van zijn vroege idealisme was overigens in 1971 al weinig meer over. Wat betreft de Nobelprijs voor de vrede: je hoeft bepaald niet trots te zijn als je die krijgt en in één adem genoemd wordt met figuren als Kissinger en Obama, beiden smerige oorlogsmisdadigers.......
Bob Dylan, een jood die het onvoorwaardelijk opnam voor Israël, fanatiek christen werd en door de katholieke kerk als het beste werd beschouwd wat rock te bieden heeft. En nu heeft hij dus de nobelprijs voor literatuur ontvangen. Hoe hij tegenwoordig religieus gezien in het leven staat is onduidelijk. Hij noemt zich geen christen meer maar vindt religie uitsluitend in de muziek en veel meer schijnt hij er niet over kwijt te willen. Door de katholieke kerk werd hij gebruikt om de jeugd te werven en waarom hij nu die nobelprijs heeft gekregen ruikt eveneens naar politiek. Maar ik ruik het alleen maar en kan het niet verklaren. Iemand anders misschien wel?
Vincent Brunott
P.S.
En een jood die zich tot het christendom bekeert is voor de katholieke kerk natuurlijk altijd interessant.
Vincent Brunott
k vermoed het volgende:
robert zimmerman wil net als de overgrote meerderheid van de mensen een geloof dat hem een plaats biedt in een chaotische wereld. de mens is een sociaal dier dat ook nog eens geneigd is zijn heil in de metafysica te zoeken. hij is niet in staat de oneindigheid van tijd en ruimte te bevatten en verlangt naar betekenis in een betekenisloos bestaan. als god niet bestaat moet hij worden uitgevonden. het heeft denk ik alles met de dood te maken. alleen de dood maakt het leven raadselachtig.
het opmerkelijke bij bob dylan is dat hoewel hij zich joods voelt, is hij, zover ik weet, geen belijdende jood. het jodendom zit niet in het bloed zoals de zionisten en nazi's denken, maar is een godsdienst. in mijn optiek geldt dat als men niet het joodse geloof belijdt men ook geen jood is, net zo min als ik een christen ben. alle andere interpretaties van het joods zijn, behoren tot de categorie gevaarlijke nonsens. in dat opzicht is ook robert zimmerman gevaarlijk, hij is en voelt zich een amerikaan, anders was hij wel naar israel geëmigreerd.
In dat geval zou je dus kunnen denken dat Robert Zimmerman die nobelprijs heeft gekregen om een geloof te promoten in iets wat het leven van veel mensen een schijnbetekenis verschaft en de daarbij behorende schijnzekerheid. Maar zou het daarvoor gevoelige deel van het publiek het ook zo oppakken? Hoe dan ook: Dat hij die prijs heeft gekregen is in mijn ogen een degradatie van die prijs. Niet dat Robert Zimmerman niet literair begaafd zou zijn en geen gevoel voor poëzie zou hebben maar vergeleken bij onversneden wereldliteratuur heeft het naar mijn smaak toch wel iets onbenulligs, iets naïefs, zwaks en irrationeel idealistisch. Bijvoorbeeld in 'the times they are a changing' en in 'how many bullets, enz.' en 'the answer my friend are blowing in te wind' (klinkt nogal machteloos). Misschien is het de bedoeling dat we allemaal zwakke naïeve irrationele en makkelijk te manipuleren idealisten worden en vandaar dus die prijs?
Vincent Brunott
Vergeet niet: Het Nobelprijs comité moet aan zijn eigen populariteit/autoriteit denken ....
En:Bob Dylan heeft de vermelding van de Nobelprijs van zijn website gehaald ...en heeft nog niks van zich laten horen.
Academielid Per Wästberg noemde Dylan daarom onbeleefd en arrogant. "Hij is wie hij is"
http://nos.nl/artikel/2138999-nobelprijswinnaar-bob-dylan-onbeleefd-en-arrogant.html
Een reactie posten