zondag 5 augustus 2012

Waardigheid 7



Palazzo Farnese in Rome. Joachim Fest in Tegenlicht. Een Italiaanse reis: 'Het is ook het vermoeden dat de mens de elementaire behoefte aan verfraaiing, die hij eens bezat, heeft verloren... Achtervolgd door dergelijke angsten, ontroostbaar over het einde van de schone oude wereld heeft Pier Paolo Pasolini gesproken van de "antropologische moord" van de mens op zichzelf.'

Een Chinese toerist, kauwend op een pizza, zittend op de trappen van de schitterende Dom van Siena. Ooit vertelde een Italiaanse gravin mij dat haar vader niet begreep waarom al die toeristen ongegeneerd door de straten van Siena mochten slenteren. Ik begrijp maar al te goed wat hij bedoelde.
Jan Verheul en de recht van de 'sterkste'. Het zijn nu de Chinezen die de sterkste zijn, men loopt ze overal in de westerse steden tegen het lijf. Bij de Bijenkorf in Amsterdam wordt de reclame ook in het Chinees omgeroepen. Interessant is het feit dat de Chinezen zich naadloos en probleemloos kunnen inpassen in de platte westerse consumptiecultuur. De reden is simpel, het ontbreekt hen aan een referentiekader, hun cultuur heeft nooit het individualisme gekend, ze zijn altijd collectief gezind geweest en kunnen dus zeer makkelijk integreren. Ze functioneren in groepen. Net als bij de westerse massa komt alles bij hen op 1 niveau binnen, of het nu Prada dan wel Gucci is of een schilderij van Bellini dan wel een beeldhouwwerk van Donatello, alles is gelijk geschakeld en wordt met evenveel gemak verorberd, zonder een duidelijk spoor achter te laten. De Siciliaanse schrijver Leonardo Scascia: 'Vroeger bestond er een domheid die lijdelijk bleef en waarvan de trage rust toch een soort levenswijsheid verried. Tegenwoordig echter kom je steeds meer een domheid tegen die met nimmer aflatende energie, rusteloos zwoegend, alles aanvalt en te gronde richt.'
Joachim Fest in Tegenlicht. Een Italiaanse reis: 'De moderne wereld is onverbiddelijk. Ze verdraagt het bijzondere niet.' De moderniteit dwingt conformiteit af. Vandaar dat deze Chinese toerist zich moeiteloos kan aanpassen aan de mores van het moderne in het westen ontwikkelde leven. 'Hello,' riep ze onmiddellijk tegen me terwijl ze als in een reflex een pose aannam die ze in westerse glossy tijdschriften heeft gezien. Imitatie is voor hen een manier van leven.

Op de hoek van de trendy Via Condotti bij de Spanish Steps waar de winkels van alle grote merken gevestigd zijn, van Gucci tot Bulgari staat in de knetterende hitte een Derde Wereldbewoner de hele dag plastic pistooltjes te verkopen waarmee men kan bellen blazen. Maar niemand heeft oog voor hem, behalve dan jengelende blanke kinderen.
Een Sri Lankese ramenlapper in de winkel van Barbara Spinelli die beroemd is vanwege haar peperdure eclectische kettingen en armbanden. De langslopende toeristen zijn eigenlijk geen toeristen meer die geïnteresseerd zijn in het cultureel erfgoed van Rome, maar consumenten die overal ter wereld komen 'shoppen'.
Chinese shoppers, de voorhoede van de 1,2 miljard Chinezen die net als de westerse consument maar 1 ding willen: kopen. En wie het meest kan kopen is volgend Jan Verheul genetisch de sterkste. 

Joachim Fest in Tegenlicht. Een Italiaanse reis: 'Bij mij rees in plaats daarvan de vraag of een groot historisch verband reeds ten einde loopt wanneer de stenen verweren, of pas wanneer ze niets meer betekenen voor de voorbijganger, zelfs al staan ze nog overeind. Misschien, zo dacht ik in het gedrang op het Forum, te midden van de dagjesmensen, is het niet-meer-weten de eigenlijke ondergang van Rome.'

Joachim Fest in Tegenlicht. Een Italiaanse reis:
'Voor de eerste maal zijn wij getuige van een decadentieproces dat niet begeleid wordt door verfijningen, dat grootsheid noch stijl afleidt uit het bewustzijn van de eigen vergankelijkheid, en waarbij de instellingen samen met de goede smaak in verval raken. Geen feestelijk vuurwerk in elk geval, geen apotheose, maar een dood zonder verheerlijking. Dat blijkt op allerlei punten, uit het brutalisme van de architectuur en van de kunsten in het algemeen, uit het steeds primitiever worden van de taal en de expressie, en ook uit de ordinaire vreugde in alles wat massaal is. Bij het beeld van cultureel late tijdperken, van het hellenisme tot in het begin van deze eeuw, hoort de cultus van het individuele en wat daar voor doorgaat: scepsis en ironie, het gevoel voor maskerade, spel met ideeën en citaten, en de algemene transformatie van al het reële tot literatuur. In plaats daarvan overheersen nu de overtuigingen. In het koor van als oerkreet uitgestoten opvattingen, waarvan de straten weergalmen, verdrinkt elke mogelijkheid tot intelligente omgang met de tegenstellingen, het geluk van de radeloosheid, zonder dat het gehoord wordt. En een alternatieve cultuur, die alles loochent wat bij het begrip cultuur hoort, namelijk het streven naar vorm in alle opzichten, vindt ontelbare aanhangers. Men kan jammeren over dergelijke verschijnselen. Opvallend is hierin dat de geschiedenis dergelijke regressieprocessen steeds verbindt met de beelden van geestelijke ondermijning of van geweld dat van buiten komt, terwijl de verwoesters in dit geval uit de coulissen van de verouderde cultuur zelf te voorschijn komen: een avant-garde van de verveling, vol verachting voor het traditionele en open voor elke afbrekende neiging; zonder ware kracht echter, ondanks alle voorkeur voor het vulgaire en haveloze.'

7 opmerkingen:

Sonja zei

Ik ben altijd gefascineerd door (bussen met) Amerikaanse toeristen. Die 'doen' Europa in 7 dagen. Londen, Berlijn, Parijs, Madrid, Wenen, Rome. Ze zien er allemaal min of meer hetzelfde uit: upper middle class gepensioneerden met terlenka broeken, altijd in een groep, altijd met een gids, en altijd met een strakke dagindeling. Telfs het bedrag dat je aan fooi moet geven wordt van tevoren medegedeeld.
Ze komen op mij angstig en wantrouwig over. Het is de cultuurschok. In de VS denken ze dat Europa een hoog beschaafd werelddeel is, waarin iedereen hoog opgeleid, intelligent en van goede smaak is, en veel waarde hecht aan kunst en cultuur. Daar komen ze ook voor: ze willen het sprookje zien waar ze vandaan komen, de oude grandeur. In plaats daarvan staan ze dagelijks in rijen bij de wc langs de snelweg, eten ze hetzelfde Amerikaanse menu (alleen de porties zijn kleiner), en klagen ze (toentertijd) over dat ze elke dag weer andere valuta moeten aanschaffen. Anderzijds ontbreekt de echte nieuwsgierigheid, wie zijn die Europeanen, hoe leven ze, hoe denken ze, en is er nog meer dan Checkpoint Charlie, Montmartre, de Trevi-fontein, en al die andere landmarks die ze kennen uit hun eigen Hollywood-producties.

herman zei

De Chinese toeristen willen niet alleen maar "kopen", ze willen "er geweest zijn."
De dure spullen die je in die winkels kan halen kun je ook in Beijing en Sjanghai bemachtigen.
De schijn van authenticiteit bestaat dan misschien uit het in-Europa-gekocht-hebben van dezelfde spullen.

AdR zei

Ik vraag mij af of er veel toeristen komen uit de zogenaamde Volksrepubliek. Taiwan, Hongkong en Singapore liggen meer voor de hand.

Een jaar of tien geleden was het onderscheid duidelijk: uit Japan komen toeristen, uit China gelukszoekers die geweerd dienen te worden (maar die niet teruggestuurd bleken te kunnen worden).
Nu sommige universiteiten vooral nog dankzij Chinese studenten voort kunnen bestaan zal het wel anders zijn. Toch vraag ik mij af of er veel toeristen vandaankomen.

De Afrikanen van Italië - voor de deur van het Uffizi, waar ik nooit ben binnengeweest en ook wel nooit zal komen werd ik overvallen door een stortbui. Een stoet zwarte parapluverkopers kwam als op bestelling leveren. Ik vroeg naar de prijs, verstond "undeci" en stond met het geld in mijn hand toen de parapluverkopes wegstoven. Politie. Die ook weer doorreed. En mijn verkoper terug, hij bleek "quindeci" te bedoelen.
De toestand van de "getolereerde ongetolereerden" dateert al van ruim voor het eurotijdperk.
En op het thema ingaand: ik vond het tegen mijn waardigheid om aan te sluiten bij een enorme rij om als een stuk vee langs dingen die je beter in een boekje kunt bekijken (of nu op het Web) gedreven te worden. Profetische Walter Benjamin..

stan zei

mijn brandende nieuwsgierigheid dwingt me telkens de mensen te vragen waar ze vandaan komen: en jawel, adr, china.

Hugo zei

Beste Stan,

of de Cinezen het sterkste zijn weet ik niet. Ze zijn wel erg talrijk, en volgens mijn favoriete evolutie-psycholoog, J.P.Rushton, zijn ze intelligenter dan caucasians. Rushton werd daar in 1994 nog om geridiculiseerd, want kijk hoe arm die Chinezen zijn. Bovendien zijn ze erg nijver en in staat lang en geconcentreerd te werken. Allemaal het gevolg van hun stabiele biotoop en de hoge mate van onderlinge concurrentie die daarvan het gevolg is.

Ik zal U niet langer lastig vallen met de evolutie-psychologie. Dat onderdeel van de kennis/cultuur wijst U duidelijk af.

Ik ben niet zo'n kunst-genieter, maar ben graag in vreemde en sfeervolle omgevingen. In het verleden boekte ik voor begin mei altijd een retourtje Madrid of Pisa, met Ryanair, en huurde daar dan een klein autotje ( 25 eurotjes per dag, als je vooraf met Hertz boekt en geen extra verzekering neemt),en reed dan in de eerste warme lentedagen ( met een beetje geluk is het dan 22 graden) door het Toscaanse landschap. Zelfs dan zijn er veel toeristen, maar niet zo erg als in juli, en je hebt geen last van de ferme hitte die in de zomer in Italiaanse steden kan hangen. Het gebeurde dan wel dat ik huilend van geluk door de straten van Siena liep: gewoon omdat het zo fijn is daar te zijn. ( Dat was niet alleen door de sfeer, maar ook door de eerste warme zonnestralen waar je dan van genoot.)
Ik begrijp wel dat U zich stoort aan de platheid van vele toeristen, maar ik vind dat iedereen recht heeft op zijn manier van leven.
En als je het al iemand kwalijk wil nemen, dan toch de elite. Vroeger probeerde de elite om de massa op een hoger plan te brengen. Tegenwoordig zijn de bezitters van de massa-media druk doende om de mensen op een lager niveau te brengen. ("Hey you, motha fucka") Als oprechte conspiracy-adept heb ik daar natuurlijk wel een theorie over, maar ook daar zal ik U niet mee lastig vallen.

Ik heb ook ooit een maand door China gereisd met de trein, en af en toe een electrische brommertje gehuurd en belandde dan echt in de arme dorpen. De armoede is soms onbeschrijflijk. Soms moest ik de accu bijladen, en dan kwam mijn brommer midden in de chinese huiskamer te staan. Onverwarmd, jassen aan, buitendeur open. Ik begon soms wel aan de info van Rushton te twijfelen.... Maar dan kwam opeens zo'n dreutel van 5 jaar naar je toe met een schriftje waarin ze haar eerste Engelse woordjes had geschreven !!

Dus wat mij betreft: Ik gun dat meisje op de Segway haar wereldje. Ze is er gelukkig mee.
Ramses zong: "Laat me..." Waarom geldt dat niet voor deze toeristen,
Stan? Waarom veroordeel je hen, en niet de eigenaar van MTV ? Hij is de schuldige.

Hugo zei

De vorige post is niet van Hugo, maar van Jan Verheul, zoals je zal begrijpen. En ook deze post, al staat er dan weer Hugo boven.

Sonja zei

Waardigheid. Trouw: Uit de bijstand en aan de slag in kassen of thuiszorg: goed dat er iemand is die doorzet - want... "misschien zijn de Polen straks op."

Kicking Cats in the Holy Land

  Plaatsen Nieuwe posts bekijken Gesprek Sulaiman Ahmed @ShaykhSulaiman ZIONIST CHILDREN KICKING CATS 0:02 / 0:05 8:29 p.m. · 19 apr. 2024 ·...