donderdag 7 december 2017

Geen kinderhelden meer op junkfood!

Geen kinderhelden meer op junkfood!
Wordt dit bericht niet goed weergegeven? Klik dan hier
Logo Foodwatch

Beste foodwatcher,


K3 prijst chips aan, de Minions hagelslag en Dora koekjes. Voor veel geld worden kinderhelden door de voedingsindustrie voor hun junkfoodkarretje gespannen om kinderen te verleiden hun ongezonde waar te eten.
De politiek en de voedingsindustrie gaven eind vorig jaar eindelijk toe dat deze ongewenste situatie moest stoppen en beloofden maatregelen.
Doe mee!
Teken de actie!
Nu, precies 1 jaar later, hebben we hier niks meer van gehoord en liggen de schappen in de supermarkten op kinderooghoogte nog steeds bomvol dik betaalde kinderhelden die ongezonde waar aanprijzen.
Ons geduld is op. Zelfregulering faalt opnieuw. We gaan nu rechtstreeks voedingsbedrijven aanspreken om dit probleem aan te pakken. Want als ze merken dat hun klanten boos zijn, en ze het in hun eigen portemonnee dreigen te gaan voelen, dan komen ze pas in actie. Doe je mee?
Meer dan de helft van de kinderen in Nederland eet te weinig groente en fruit, zo blijkt uit recente CBS-cijfers. Daarnaast heeft een op de acht kinderen en jongeren (4-20 jaar) in Nederland overgewicht. Kinderen met overgewicht en obesitas hebben meer kans op gezondheidsproblemen, zowel op vroege als op latere leeftijd. Samen met ouders en het onderwijs heeft de voedingsindustrie hierin een verantwoordelijkheid. Dat heeft ze afgelopen jaar nota bene zelf erkend! Tijd om hun geheugen op te frissen.
Dit is het zoveelste voorbeeld dat zelfregulering in de voedingsindustrie niet werkt. Koste wat het kost proberen ze maatregelen te voorkomen, zelfs als het gaat om de gezondheid van onze kinderen. Er worden veel loze beloftes gedaan, waar in de praktijk maar weinig van terecht komt.
De industrie beweert dat meer juridisch onderzoek nodig is alvorens zij actie kan ondernemen. Maar om een karaktertje van je verpakking af te halen, heb je geen advocaten en wetenschappers nodig. Gelukkig zijn bedrijven doodsbang voor een slechte naam en voor kritiek van consumenten zoals jij.Dus laat de voedingsindustrie weten dat jij hun getreuzel meer dan zat bent, en teken onze e-mailactie!
Bedrijven maken graag gebruik van kinderidolen, omdat ze weten dat dit heel goed werkt om hun producten te verkopen. Vooral voor jonge kinderen zijn bekende figuurtjes aantrekkelijk. Wij zien Nijntje echter liever worteltjes promoten, dan ongezonde producten vol suiker, zout en/of vet. Zo maak je van deze figuurtjes échte kinderhelden. Vind jij ook dat kinderidolen niet op ongezonde producten thuishoren? Doe dan nu mee met onze e-mailactie: roep bedrijven op om fatsoenlijk om te gaan met kindermarketing!
Alvast bedankt!
Met vriendelijke groet,
Jurjen de Waal,
Campaigner
TwitterFacebookLinkedIn
 P.S. We hebben je steun heel erg hard nodig! Niet alleen omdat campagne voeren geld kost, maar ook omdat we samen een krachtige vuist kunnen maken. Ga direct naar onze website en meld je aan als donateur! Ja, ik meld me aan

Geen opmerkingen:

Pankaj Mishra: Misschien is Israël de toekomst van een failliete en uitgeputte wereld.

Dat het Duitse naziregime en zijn Europese collaborateurs zes miljoen Joden hadden vermoord, was na 1945 algemeen bekend. Maar jarenlang had...