In de achttiende eeuw schreef Edward
Gibbon over de eerste
Romeinse keizer:
Augustus was sensible that
mankind is governed by names; nor was he deceived in his expectation, that the
Senate and people would submit to slavery, provided they were respectfully
assured that they still enjoyed their ancient freedom.
Uit dit inzicht
blijkt dat men zeker geen marxist hoeft te zijn om te weten dat de
geschiedenis wordt bepaald door dialectische processen en dat de status quo altijd
kortstondig is. Panta Rhei, alles stroomt en keert terug naar de bron. Het
Vooruitgangsgeloof en het daarop gestoelde verlangen naar ‘hoop,’ is een vaak gevaarlijke illusie. En toch klampen opiniemakers als Geert Mak zich hieraan vast als een drenkeling aan alles dat drijft. In Summer in Algiers stelde Albert Camus:
From Pandora's box, where all
the ills of humanity swarmend, the Greeks drew out hope after all the others,
as the most dreadful of all. I know no more stirring symbool; for, contrary to
the general belief, hope equals resignation. And to live is not to resign
oneself.
Mak’s ‘hoop’
komt voort uit zijn christelijke achtergrond. De Verlichting met haar vooruitgangsgeloof is net als het christendom
een verlossingsleer voor mensen die de werkelijkheid niet kunnen accepteren, immers, ‘hope
equals resignation.’ Zolang voor Mak en zijn publiek blijft gelden dat zij nog steeds ‘their ancient freedom’ bezitten,
kunnen zij zichzelf en elkaar wijs maken dat ze in een ware democratie
leven die de mens hoop verschaft, en dat er nu ‘een soort evenwicht [is] gevonden met de jaren zestig,’ aldus de bestseller-auteur tijdens een Radio
1-uitzending over het oproer tijdens de kroning in 1980. Mak, die nu naast ‘Europadeskundige’ en ‘Amerikadeskundige’
zich ook opwerpt als een ‘jaren zestigdeskundige,’ stelt dat de vernieuwingen in die tijd schromelijk worden overschat. Naar
zijn mening waren ‘de jaren zestig… niet zo belangrijk’ als wordt aangenomen. Tegelijkertijd
heeft ‘er ook een backlash plaats gevonden. Dat kun je rustig zeggen.’
Waar die ‘backlash’ dan tegen gericht was maakt hij niet duidelijk. Het is weer een van die
typische Makkiaanse paradoxen waar zijn werk vol mee zit en zijn boeken zo
chaotisch maken. Wat hij met de ene hand geeft neemt hij onmiddellijk weer met
de andere hand terug, om zoveel mogelijk lezers te vriend te houden en de oplage van
zijn boeken te maximaliseren.
In de eerder genoemde
Radio I-uitzending werd Geert Mak door de tweede gast, de socioloog Eric
Duivenvoorden, verweten het oproer op 30 april 1980 en het ‘protest dat eraan ten grondslag
lag’ te hebben ‘gemarginaliseerd.’ Mak reageerde op de bekende Makkiaanse manier, namelijk door te verklaren dat de kritische feiten die Duivenvoorden te berde had gebracht ‘absoluut waar’ waren, waarmee hij probeerde de angel uit de kritiek te halen, terwijl die feiten toch Mak’s hele betoog onderuit hadden
gehaald. De socioloog Duivenvoorden die mij drie dagen eerder had
gecomplimenteerd met mijn uiteenzetting over de oorzaken van de historische rel
in 1980 hield een soortgelijk verhaal op Radio 1. Dat verhaal staat haaks op de beweringen van Mak dat voor ‘veel mensen die knokten het om
het knokken’ ging, dat het oproer dus slechts handelde ‘om amok,’ en dat
het creeren van wat Mak foutief ‘kladderdatsj’ noemde de ‘hoofdzaak’ was. De presentator van
het programma was evenwel niet geinteresseerd in het feit dat Mak het eens was
met de fundamentele kritiek die zijn gespreksgenoot net had verwoord. En het
spreekt voor zich dat Mak zelf niet begon over zijn eigen
tegenstrijdigheden, met als bekend gevolg dat van een discussie geen sprake was. En zo kwam de bestseller-auteur, wiens boeken vol met dit
soort Makkiaanse paradoxen staan, opnieuw met zijn irrationele beweringen weg.
Wat bedoelt Mak
precies met de kwalificatie dat nu pas, in 2013, ‘een soort evenwicht [is]
gevonden’ voor 'de jaren zestig'? Wel, Mak suggereert dat de
democratiseringsgolf van de jaren tachtig overdreven was, dat de zogeheten ‘spreiding
van kennis, macht en inkomen’ te ver was doorgeschoten, en dat dit heeft geleid tot het oproer op 30 april 1980 toen door inspraak en medezeggenschap de samenleving geen ‘evenwicht’ meer kende. Daarentegen is dankzij het neoliberale no nonsens beleid de situatie vandaag de dag kennelijk genormaliseerd. Opnieuw zien we hier het bekende standpunt van de gevestigde orde
dat een betekenisvolle democratie de samenleving ontwricht. Zoals ondermeer Chomsky constateerde is de huidige democratie:
a system of government in which elite elements based in the business
community control the state by virtue of their dominance of the private
society, while the population observes quietly. So understood, democracy is a system of
elite decision and public ratification…. Correspondingly, popular involvement in
the formation of public policy is considered a serious threat.
En:
Operations of domestic thought control are commonly undertaken in the wake of wars and other crises. Such turmoil tends to encourage the 'crisis of democracy' that is the persistent fear of privileged elites, requiring measures to reverse the thrust of popular democracy that threatens established power.
En:
Operations of domestic thought control are commonly undertaken in the wake of wars and other crises. Such turmoil tends to encourage the 'crisis of democracy' that is the persistent fear of privileged elites, requiring measures to reverse the thrust of popular democracy that threatens established power.
Alles dat de ‘status
quo’ kan bedreigen wordt gezien als gevaarlijke feiten of meningen van
dissidenten die zo min mogelijk aan het woord moeten worden gelaten in de mainstream
media. Vandaar ook Mak’s populariteit in de commerciele massamedia die een en al
oor zijn zodra hij de mening ventileert dat nu het
neoliberalisme voluit gewonnen heeft er sprake is van ‘een soort evenwicht.’ Iedereen kent weer zijn plaats, zowel de mensen aan de top, als het gemene volk dat geacht wordt bevelen uit te voeren. In
elk geval heeft dit ‘soort evenwicht’ Mak
geen windeieren opgeleverd. Integendeel, hij is er multimiljonair door
geworden. Mede als gevolg van dit slag opiniemakers moest Joachim
Fest met lede ogen toezien hoe zijn wereld voor zijn ogen veranderde:
Aan de realiteit ontkomt… niemand
meer. Steeds weer verwonderlijk is de snelheid waarmee de alles nivellerende
wereldbeschaving tot zelfs de meest afgelegen streken doordringt.
In tegenstelling tot Mak's geloof in de
maakbaarheid van de samenleving en de in zijn ogen almaar stijgende vooruitgang
zien we hoe de geschiedenis zich herhaalt, en hoe gelijk Gibbon al ruim twee eeuwen geleden had toen hij
schreef:
the Senate and people would submit to
slavery, provided they were respectfully assured that they still enjoyed their
ancient freedom.
Niets nieuws onder de zon, wat de mainstream ook moge beweren. Als
vermogend mens moet nu zelfs Geert Mak beseffen dat de geschiedenis een herhaling van
zetten is en dat
wat men hier ziet gebeuren het gevolg
[was] van een oude natuurwet die de meer geschoolde lezertjes wel zullen kennen:
Geld trekt geld aan. Als men weinig heeft, zal men het kwijtraken aan iemand
die meer heeft; en als men veel heeft, komt er steeds meer bij… Zo gaan die
gingen; minvermogenden vinden nog wel eens geld op straat en rapen het op,
zonder te begrijpen dat het waarschijnlijk door een bovenbaas verloren is, die
het terug wil hebben. Ach ja, het leven van de Bovenste Tien is een
voortdurende strijd om het hoofd boven water te houden,
zoals Maarten Toonder zijn publiek voorhoudt. En daarom zijn er
opiniemakers als Geert Mak die de massa vertellen dat het huidige systeem ‘een
soort evenwicht’ heeft ‘gevonden,’ tenminste als ‘u
begrijpt wat een heer van stand bedoelt.’ Alleen van een dergelijk a-sociaal 'evenwicht,' waarbij wereldwijd het verschil tussen arm en rijk almaar toeneemt, kunnen conformisten en opportunisten profiteren. Het is angstaanjagend dat iemand als Geert Mak kritiekloos onze geschiedenis kan schrijven en herschrijven. Immers:
He who controls the past controls the future. He who controls the present controls the past.
― George Orwell, 1984
He who controls the past controls the future. He who controls the present controls the past.
― George Orwell, 1984
4 opmerkingen:
Het is niet helemaal on-topic, maar gefeliciteerd met de Dag van de Persvrijheid, Nederland!
"Vrij zijn om je mening te geven. Kunnen zeggen en schrijven wat je wilt. Weten wat er speelt in je omgeving en in de wereld. In Nederland denken we soms dat persvrijheid en vrijheid van meningsuiting overal in de wereld net zo vanzelfsprekend is als hier."
Het programma met een aantal sprekers die het vak geleerd hebben bij het Jeugdjournaal, BNN's 'Slikken en spuiten', MTV en wat dies meer zij, gaat verder uitgebreid in op de erbarmelijke situatie in Rusland.
http://www.persvrijheid.nl/home.html
Mvg
het systeem zit zo knap in elkaar dat bijna niemand het ziet.
"Persvrijheid" en "vrijheid van meningsuiting"als zoethoudertjes van de gevestigde orde.Wat heb je aan persvrijheid als de controlerende waarheidsvinding niet het belangrijkste drijfveer is van de pers over de hele linie van links tot rechts .In plaats daarvan het sustainen van de nepcultuur genaamd "Nederland b.v" Wat heb je aan persvrijheid in een samenleving waar ( bijna) geen journalist/schrijver meer is die de waarheid durft te ,of door wat voor reden ook wil, zoeken/vinden?Wat heb je aan de term"vrijheid van meningsuiting" in een land waar klokkenluiders "officieel " worden ge-excommuniceerd,vaak ontslagen en systematisch belachelijk worden gemaakt etc. Waar op vele werkplekken mensen als de dood zijn om hun mond open te doen.
Niet alleen in ziekenhuizen ,ook bij overhiedsinstellingen,universiteiten,politieke partijen en natuurlijk in 't bedrijfsleven.Overal kom je in meer of mindere mate een vorm van angstcultuur tegen.Is de beslissing snel genomen je mond te houden.Met behoud van baan, carriere etc. etc. Steek je kop niet uit boven het maaiveld.
Een reactie posten