zondag 12 augustus 2012

Waardigheid 9

'Jan Verheul heeft een nieuwe reactie op uw bericht "Waardigheid 8" achtergelaten: 

Beste Stan, 
Mogen we afspreken dat ik inderdaad niet weet of het meisje op de Segway gelukkig is met haar leventje, en dat jij dat evenmin weet, maar dat ze minstens de indruk geeft wèl gelukkig te zijn. En dat ze op een Segway rijdt komt volgens mij omdat er geen andere merken zijn. Niet omdat ze merk-geil is, zoals jij schrijft. 

U beweert dat het mij niet interesseert of ze gelukkig is, maar daar slaat U de plank mis: het is het geluk van 'de mensheid' waar ik mij voor inzet. Dat geluk wordt door onze Zionistische vrienden met rasse schreden kapot gemaakt: Amerika naar de ballen. Europa onder de knoet van de bankiers, en het Midden Oosten wordt land na land in puin gelegd, precies zoals ze in 2003 al van plan waren: http://tiny.cc/i8mriw . En ze kunnen dit alleen maar doen omdat ze heel precies weten hoe propaganda werkt, zoals jij dat ook heel precies weet. 

Dus had jeongelijk. Het geluk van dat meisje interesseert me in hoge mate. ( Waarbij dat meisje staat voor: 'de naïeve consument'. 'De gewone man'. )

Natuurlijk is de mens een kudde-dier. Natuurlijk is het zijn omgeving die bepaalt wat hij mooi en de moeite waard vindt. Maar de elite is geen haar beter hoor: ook zij worden geleefd door enkelingen die wèl door hebben hoe de hazen lopen. Kijk maar eens wat er van uw mooie 'kunst' terechtgekomen is, beste Stan: http://tiny.cc/ohiwiw

Ik ben het met U eens dat het fijn is als mensen dicht bij zichzelf blijven en op latere leeftijd een heerlijke authenticiteit vertonen. Maar originaliteit en creativiteit zijn slechts in bepaalde mate nuttig voor een samenleving. Als iedereen origineel en creatief zou zijn, dan zou de groep als geheel moeilijk bij elkaar te houden zijn. 
Yuri Slezkine beschrijft in 'The Jewish Century" dat joden en zigeuners en nog enkele groepen als een soort service-providers in diaspora tussen andere volken leven. In zo'n groep is een hoge mate van originaliteit en creativiteit wel mogelijk. Hun speciale eigenschappen zijn dan precies waar de gastheer behoefte aan heeft. 
Het is niet voor niets dat Israel ophield te bestaan en de joden er voor kozen in diaspora te gaan.(http://stanvanhoucke.blogspot.co.nz/2010/05/ron-en-rosa-van-der-wieken.html ) 
Al die kikkers zijn niet gemakkelijk in een kruiwagen te houden: de staat valt uiteen. 

Het is dus niet zo wijs om te schrijven dat al die mensen die hun leven laten bepalen door de modes en de hypes, minder mens zijn. Stan geeft de indruk dat hij op hen neer kijkt. Ik heb die behoefte niet. Het is zoals het is. 

Die jongens van de Frankfurter Schule trapten mijns inziens wel een enorme open deur in toen ze zeiden dat mensen zich als een kudde gedroegen. Het is bijna en gotspe dat juist zìj het kudde-gedrag van de mensen hebben gemobiliseerd om de gevestigde machten- de WASP's- te ondermijnen. Ik heb het meegemaakt. Ons werd aangeleerd dat wie 'out dropte' en 'om turnde' de hoogste graad van creativiteit en individualsme bereikt had. We gingen ons 'en masse' tegen de gevestigde orde verzetten! En wee diegene die niet mee deed. Dan denk ik aan Monty Python: in koor..."We are all individuals".

Tot zover. Vriendelijke groet, Jan Verheul.' 



Ik citeer Verheul:

'Mogen we afspreken dat ik inderdaad niet weet of het meisje op de Segway gelukkig is met haar leventje, en dat jij dat evenmin weet, maar dat ze minstens de indruk geeft wèl gelukkig te zijn. En dat ze op een Segway rijdt komt volgens mij omdat er geen andere merken zijn. Niet omdat ze merk-geil is, zoals jij schrijft.'

Verheul, terecht dat jij toegeeft dat je eerdere bewering als zou de Chinese vrouw gelukkig zijn volkomen onterecht is geweest. Zonder na te denken beweerde je iets. Zoals ik je al heb proberen uit te leggen imiteert zij het gedrag van mensen uit een andere cultuur. Die Segway heeft daar niets mee te maken, daar begon jij over. De Segway staat voor een bepaald geconditioneerd gedrag. Ik heb in dit verband niet beweert dat ze 'merk-geil' is. Ze kent de naam niet eens. Die dingen stonden op vitale toeristenpunten waar ze langs kwam. Zelfs de meeste Nederlanders kennen het merk Segway niet. Maar wel Gucci, Vuitton,    Prada, Armani, etc, etc. Daar ging het om. Die merken staan voor een bepaald mens- en wereldbeeld dat kunstmatig geschapen en in stand wordt gehouden. Daar speelt het begrip 'geluk' geen enkele rol van betekenis in, zoals jij meent. Het is een kwestie van 'marketing, branding, packaging,' verder niets. In een identiteitsloze wereld met identiteitsloze mensen worden de meeste mensen gedreven door het zoeken naar een identiteit die ze kunnen kopen. Ik kom hierop terug.

11 opmerkingen:

Jan Verheul zei

Beste Stan,

ik bespeur niet zo veel verschil van inzicht tussen U en mij.
Ook ik vind het jammer dat oude schilderachtige culturen worden vervangen door de eenheidsworst die ons wereldwijd wordt verkocht.
Maar keer U dan tegen de onnodige Globalisatie, niet tegen de slachtoffers er van.
Veel van wat wij nastreven en leuk vinden heeft te maken met het bouwen van een mooi prieeltje. De prieelvogel toont daarmee dat hij goede genen heeft en probeert zo het vrouwtje te overtuigen dat paring met hem het beste is.

In het Walcheren van de jaren 50 tooide je dan een boerenpaard en probeerde je bij het ringsteken van de concurrenten te winnen.

In een geglobaliseerde wereld koop je de kleding die in jouw subcultuur hoog staat aangeschreven of een dure auto. Niet omdat die beter is, maar omdat die spullen aantonen dat je goede genen hebt ( goede smaak en geld).

Vroeger noemden we dat 'statussymbolen'.

We hebben nog altijd de vrijheid om met een paard aan het ringsteken mee te doen, maar weinig jongelui kiezen daar nog voor. Ze rijden liever in een mooie auto. Waarom is dat nu persë erger?
Dat ringsteken hebben ze ook door hun cultuur geleerd. Dat hebben ze ook niet zelf bedacht.

Anoniem zei

Tragi-komisch om te lezen hoe iemand de creatieve gedachten van een ander klakkeloos tot een serie dogma's verweeft, waarbinnen vervolgens creativiteit geen naam meer mag hebben. Want: 'als iedereen origineel en creatief zou zijn', ja, dan kunnen we de boel niet langer bij elkaar houden.
De Wals van het Als, hatsjikidee.

Is dit overigens niet het patroon van elke creatieve, intelligente gedachte die stolt in de vorm van een stroming, kerk, bedrijf?

'Het is dus niet zo wijs om al die mensen die hun leven laten bepalen door modes en hypes' zoveel aandacht te schenken.
Om Verheul zelf te citeren: 'men moet altijd z'n best doen om een inzending leesbaar, kort en terzake te houden. Ook aardig t.a.v. de lezer. Daar doet U niet aan. Ik ga uw (digitale diarree) derhalve niet grondig bestuderen, want dat verdient U niet.'

Nooit geweten dat blogs zich soms ook in komkommertijd kunnen verheulen…

Anoniem zei

Het getuigt niet van waardigheid om anoniem te reageren.
Vergeten. Excuus.
Was getekend,

Ton

AdR zei

"Ons werd aangeleerd dat wie 'out dropte' en 'om turnde' de hoogste graad van creativiteit en individualsme bereikt had. We gingen ons 'en masse' tegen de gevestigde orde verzetten! En wee diegene die niet mee deed."
Wee wee - en wat dan? Ik heb niets gemerkt van dat en masse verzet tegen de gevestigde orde toen ik in de eerste helft van de jaren zeventig bij "de anarchisten" zat. Overigens werd daar al gefronst als iemand een joint opstak. Wat kunnen mensen die die tijd blijkbaar niet echt hebben meegemaakt onzinverhalen bakken zeg...

En ringsteken is toch echt bijzonderder dan Gucci, al klinkt het naar een ritueel dat vast ouder is dan een halve eeuw geleden.

Jan Verheul zei

AdR Ik denk niet dat U bij 'De Anarchisten' hebt gezeten, als ik uw omschrijving zo lees. Maar het was destijds natuurlijk erg 'in'om je zo te noemen en dan te denken dat je anarchist was. Flink Bakunin citeren en dan 's avonds snel naar huis om TopPop te kijken.

Ik denk wel dat ik die tijd heb meegemaakt. Heb nog geslapen op de Caledonia, en vergaderd met Roel van Duijn. Nachten doorgebracht in Akhnaton etc. etc. We spreken dan over ca. 1970.

Jan Verheul zei

Beste Ton,

Als het over 'waardigheid' gaat kunt U nog een en ander leren.
Het is absoluut onwaardig om te zeggen dat je iemand citeert, en dan dat citaat te veranderen.
Ik schreef op 'Waardigheid 4" letterlijk:

Beste Sjuul,
ik doe altijd mijn best om een inzending leesbaar, kort en terzake te houden. Ook aardig t.a.v. de lezer. Daar doet U niet aan, denk ik. Ik ga uw artikel niet grondig bestuderen, want dat verdient U niet.
U heeft het woord 'artikel' vervangen door 'digitale diarree'.

Verderop legt U mij alweer woorden in de mond die ik niet schreef.

In mijn tekst staat: "Het is dus niet zo wijs om te schrijven dat al die mensen die hun leven laten bepalen door de modes en de hypes, minder mens zijn".

Over 'minder aandacht' heb ik het niet.

Stan geeft ze wel aandacht, en dat is OK.
Maar waarom zou je die mensen als minder-mens afschilderen?
Dat is wat ik Stan zie doen.

Groet, Jan Verheul

AdR zei

Tja, mijnheer Verheul, ik meende dat "Federatie van Vrije Socialisten" u iets boven het petje zou gaan (en dat het verreweg de meeste andere lezers v/m ook niets zou zeggen). Ik herinner mij geen Jan Verheul van 1970, maar goed, ik zal de gastvrijheid van Stan hierover niet verder op de proef stellen - u ziet maar.

AdR zei

Nog veel meer tja...

Jan Verheul zei

Waarom gebruikt U voor mij het neerbuigende 'boven de pet gaan' en voor de andere lezers hetneutrale 'zal U niets zeggen'?
"Jan Verheul" bestond nog niet in 1970, maar ik wel.

Ik denk niet dat U de gastvrijheid van Stan op de proef stelt. Hij zal meer moeite met mij hebben, denk ik. Het siert hem dat hij me de ruimte geeft. ( Dat was in het verleden wel eens anders.)

Jan Verheul zei

Ik zou wel een wat uitgebreider reactie van U wensen. Inhoudelijk. Misschien kunt U aangeven waar volgens U onwaarheden worden gedebiteerd. Met 'Tja' komen we niet veel verder.

Sonja zei

Studente verkoopt maagdelijkheid op veiling

Heating or eating
In Groot-Brittannië sterven jaarlijks 20.000 bejaarden aan de kou