Jan Verheul adviseert
mij het volgende:
'keer U dan tegen de
onnodige Globalisatie, niet tegen de slachtoffers er van.
Veel van wat wij
nastreven en leuk vinden heeft te maken met het bouwen van een mooi prieeltje.
De prieelvogel toont daarmee dat hij goede genen heeft en probeert zo het
vrouwtje te overtuigen dat paring met hem het beste is.'
Hier is sprake van een
aantal onjuiste aannames, te beginnen met het begrip 'slachtoffer.' De
betreffende Chinese vrouw is geen 'slachtoffer,' maar maakt van
anderen slachtoffers, te weten de mensen die het mogelijk maken dat
zij met al dan niet illegaal gefabriceerde merkartikelen een geleende
identiteit kan handhaven. De ware slachtoffers zijn de vrouwen in de Derde
Wereld die in sweatshops onder erbarmelijke omstandigheden voor een dollar per
dag de consumptie-artikelen van deze Chinese vrouw produceren. Het lot van de
uitgebuiten seksegenoten interesseert haar geen bal. Wat dat betreft lijkt ze
als twee druppels water op een doorsnee westerse consument. Vervolgens is er
nog de categorie slachtoffers onder wie ik mijzelf reken. Ik word overal ter
wereld bijna het hele jaar door geconfronteerd met lelijke mensen met al even
lelijke wensen, met identiteitsloze zombies die hun verpletterende stempel op
de publieke ruimte drukken. Omdat in een massamaatschappij de massa de norm is,
wordt elke smaak, elk niveau verlaagd tot het allerlaagste gemiddelde. Het is
steeds moeilijker de herrie en wansmaak van de massa te ontsnappen. En daar
komt nu de voorhoede bij van maar liefst 1,2 miljard Chinese potentiele
consumenten. En tenslotte is de natuur het 'slachtoffer' geworden van de onverzadigbare
consumptiementaliteit. Alles wordt vernietigd om bijvoorbeeld die Chinese vrouw
met een Segway door Rome te laten
toeren op zoek naar de nieuwste modesnufjes die haar moderne identiteit, of
beter het wanstaltige gebrek daaraan, vorm te kunnen geven. Ik hoop, Jan Verheul,
dat je beseft dat niet zij 'slachtoffer' is, behalve dan van haar eigen onnozelheid en egoisme, maar dat juist
anderen door haar tot 'slachtoffer' worden gemaakt. Het
zal haar worst zijn wat ze aanricht, zolang ze maar haar oppervlakkige rolletje
kan blijven spelen. Wat betreft dat prieel-gedoe. Jan Verheul, jij gaat -- gelijk
een doctrinaire Calvinist -- ervan uit dat de mens gedetermineerd is, niet door
een monotheistische God maar door de natuur die jij allerlei eeuwig
onveranderlijke wetmatigheden toedicht. Dat is een geloof waar feiten geen rol
in kunnen spelen. Maar let op, net zoals het gedrag van de meerderheid wordt
bepaald door deze 'wetmatigheden,' blijft er altijd een zeker aantal mensen over
van wie het gedrag niet door God, de natuur of de propaganda wordt
afgedwongen. Zij zijn de unieke individualisten die je overal ter wereld
aantreft in alle sociale lagen, vaak op het moment dat je ze het minst
verwacht. Individuen die weigeren in het gareel te lopen en die niet voldoen
aan de geloofsartikelen waarmee jij aankomt, betreffende genetisch voorbestemd
prieel-gedrag. Jan Verheul, bij jou komt het allemaal neer op de geslachtsdaad,
om het maar eens plat te stellen. En zo is in jouw wereldbeeld de
schitterendste literatuur en de prachtigste beeldende kunst niets anders dan een
verlengstuk van de pik. Die opvatting betekent een enorme verschraling van het
bewustzijn en is het product van de eendimensionale technologische
cultuur die vanuit de Verlichting is ontaardt in een neoliberale ideologie die geheel in dienst staat van de huidige
macht. Uiteindelijk is hier sprake van een desastreuze bewustzijnsvernauwing. Dit simplisme is niet in staat een orgasme te
bereiken. Het blijft onbevredigd en daarmee onverzadigbaar. Vandaar dat Johnny
van Doorn dichtte: 'KOM TOCH EENS KLAAR KLOOTZAK!' Het is de enige echte oplossing voor
dit verschraald mens- en wereldbeeld. De rest, over die genen en zo, leidt allemaal van de hoofdzaak af. De massamens kan niet klaar
komen, lichamelijk niet en ook niet geestelijk, dat is het ware probleem.