maandag 28 december 2009

Louise O. Fresco 18





Als commissaris van de multinational Unilever, vooral bekend van Knorr-soepen en natuurlijk Becel, onderschrijft professor Louise Odilia Fresco voor alles het dogma van de onstuitbare en eeuwige groei, zoals haar concern ook op zijn website aangeeft:

'Onder de 'Weg naar Groei' (Path to Growth) strategie is een forse rationalisatie van de merkportfolio doorgevoerd. Voor die tijd had Unilever circa 1600 merken in de portefeuille. Na uitvoering van de strategie zijn hiervan nog slechts 400 leidende merken overgebleven.

Unilever's nieuwe one-liner is Vitality and One Unilever.

Ades (AdeZ in Europa)

Axe

Becel/(Flora)

Ben & Jerry's

Bertolli

Bifi/ Peperami

Blue Band

Bona

Bovril

Brio

Brooke Bond

Brut

Calvé

Chicken Tonight

Cif

Close Up

Colman's

Comfort

Conimex

Domestos/ Glorix

Dove

Foodsolutions (food service)

Findus

Hellmann's

Hertog

I can't believe it's not butter!

Impulse

Knorr

Lipton

Lux

Mentadent

Marmite

Ola / Wall's / HB

Cornetto

Magnum

Solero (ijs)

Swirl's

Omo

Persil

PG Tips

Planta

Pond's

Pot Noodle

Ragu

Rexona/Sure

Rinso

Robijn

Signal

Slim Fast

Solo

Suave

Sunil

Sunlight

Surf

Timotei

Unox

Cup-a-Soup

Vaseline

Zeeuws Meisje

http://nl.wikipedia.org/wiki/Unilever

Adding Vitality to life

We meet everyday needs for nutrition, hygiene and personal care with brands that help people feel good, look good and get more out of life.

Unilever at a glance

Knorr is our biggest food brand with a strong presence in over 80 countries and a product range including soups, sauces, bouillons, noodles and complete meals

We're the world's largest ice cream manufacturer, thanks to the success of our Heartbrand which includes Magnum, Cornetto, Carte d'Or and Solero, and Ben & Jerry's and Breyers in the US

First launched in France in 1983, our leading male grooming brand, Axe, now gives guys the edge in the mating game in over 60 countries

Our oral care brands Mentadent, Peposodent and Signal have teamed up with the world's largest dental federation, the FDI, which represents over 750 000 dentists around the world

Lux became the first mass-marketed soap when it launched in 1924. Today it achieves annual global sales of over €1 billion

Recent breakthroughs at Rexona include Rexona Crystal, a deodorant that eliminates unsightly white deposits on dark garments

Becel/Flora pro.activ products have been recognised as the most significant advancement in the dietary management of cholesterol in 40 years

In the mid-1990s we led the industry with our programme to eliminate almost all trans fat from our margarine

http://www.unilever.com/aboutus/introductiontounilever/

Unilever wereldwijd in vogelvlucht

Wij willen vitaliteit toevoegen aan het leven. Wij voorzien in de dagelijkse behoefte aan voeding, hygiëne en persoonlijke verzorging met merken die mensen helpen zich goed te voelen, er goed uit te zien en meer uit het leven te halen.

Vitaliteit toevoegen aan het leven

Wij voorzien in de dagelijkse behoefte aan voeding, hygiëne en persoonlijke verzorging met merken die mensen helpen zich goed te voelen, er goed uit te zien en meer uit het leven te halen.

Unilever in vogelvlucht

Prev


Next


Onze missie

Vitaliteit staat centraal bij alles wat we doen en is onlosmakelijk verbonden met onze merken, onze mensen en met de manier waarop wij werken.

Meer informatie

Over ons

In 2008 investeerde Unilever ruim € 5 miljard in reclame en promoties.

We zijn actief met zo'n 400 merken. Onze 25 topmerken zijn goed voor ruim 70% van onze verkopen.

We hebben dertien merken die elk jaarlijks € 1 miljard of meer omzetten: Axe/Lynx, Becel/Flora, Blue Band, Dove, Hellmann's, Knorr, Lipton, Lux, Omo, Rexona, Sunsilk, Surf en onze ijsmerken met het 'hart'-logo (zoals OLA, Wall's en Algida) die ijsjes op de markt brengen zoals Magnum en Cornetto.

Onze Voedingsmiddelen zijn verdeeld in twee hoofdgroepen: 
- Culinaire producten, dressings en spreads (soepen, bouillons, sauzen, snacks, mayonaise, saladedressings, olijfolie, margarine, spreads en bak- & braadproducten zoals vloeibare margarine en een aantal diepvriesproducten). De belangrijkste merken in deze categorie zijn Knorr, Hellmann's, Becel/Flora, Blue Band/Rama, Calvé, Wish-Bone, Amora, Ragù en Bertolli. 
- IJs en dranken (diverse ijsmerken, thee en ijsthee, gewichtsbeheersingsproducten, voornamelijk Slim·Fast, en producten met verrijkte voedingswaarde, zoals AdeS). Bekende ijsmerken zijn de merken met het 'hart'-logo zoals OLA, Wall's, Algida en Kibon en merken als Ben & Jerry's, Breyers, Klondike en Popsicle. Onze belangrijke theemerken zijn Lipton, Brooke Bond en PG tips.

Ons internationale foodservicebedrijf, Unilever Foodsolutions, levert producten en totaaloplossingen aan professionele keukens en cateraars.

Onze producten voor Huishoudelijke en Persoonlijke Verzorging zijn verdeeld in: 
- Huishoudelijke verzorging (wasmiddelen, wasverzachters, producten voor huishoudelijke reiniging) 
- Persoonlijke verzorging (deodorants, huidverzorging, haarverzorging, mondverzorging)

Huishoudelijke verzorging omvat wasmiddelenmerken als Omo, Surf, Comfort, Radiant en Robijn en reinigingsmiddelen onder merknamen als Cif, Domestos en Glorix. Ook machinevaatwasmiddel Sun valt hieronder.

Persoonlijke verzorging telt zes wereldmerken die de kern van ons bedrijf vormen in de productgroepen huidverzorging, haarverzorging en deodorants: Dove, Lux, Rexona (inclusief Sure en Degree), Sunsilk (inclusief Seda/Sedal), Axe en Pond's. Andere belangrijke merken zijn Suave, Clear, Lifebuoy en Vaseline, en in mondverzorging Signal en Close Up.

http://www.unilever.nl/overons/


Groei, uiteindelijk ten koste van het milieu en de sociale samenhang. Martin Luther King pleitte, voordat hij werd doodgeschoten, voor een ingrijpende verandering van de ideologie van de economische groei toen hij erop wees dat 'global capitalism is much more concerned with expanding the domain of market relations than with, say, establishing democracy, expanding elementary education, or enhancing the social opportunities of society's underdogs.' Hij waarschuwde voor wat hij noemde 'the triple evils that are interrelated', zijnde 'racism, economic exploitation, and war.' In een van zijn toespraken bekritiseerde hij de 'evils that are rooted deeply in the whole structure of society' die 'systematic rather than superficial flaws' waren. King concludeerde dan ook dat 'radical reconstruction of society itself is the real issue to be faced.' En de ecoloog Franz Broswimmer formuleerde het aldus: 'At its very core, the prevailing capitalist ethos and liberal world view of the modern industrial era remain expansionary and imperial, involving a calculated form of indifference to the social and ecological order.' Het is dit systeem dat professor Fresco heeft ingehuurd om er zelf financieel beter van te worden, want de verkoop van Cup-a-Soup en Zeeuws Meisje, dan wel Rexona Deodorant en OMO moet blijven stijgen. Dat is een even onwrikbare leerstelling als dat de Verlosser voor onze zonden aan het kruis hing en Unilever 'Vitaliteit toevoegt aan het leven.'

6 opmerkingen:

AdR zei

In de juichverslagen staat natuurlijk niet dat Unilever beslissende belangen heeft in de de Britse koloniën van Afrika als United Africa Company (een door de Nigeriaanse wetgever inmiddels voorgeschreven "Nigeriaans" meerderheidsbelang betekent niet veel in dit verband). Als feitelijk eigenaar (met de oliemaatschappijen) van het koloniale maaksel "Nigereia" had Unilever zo zijn eigen belangen bij de burgeroorlog van '67-'70, die anderhalf miljoen mensen het leven heeft gekost.

Ook niet zo aan te moedigen merken: Snelbigs (voor het varken dat met zijn tijd meegaat) en Legkips (na zes weken rijp voor de slacht).

En dan hadden we nog "de dood op uw brood". Elders heet die rommel nog wel Planta, in Nederland heet het Brio want een man is zo jong als hij zich voelt:

Nooit meer zal een product Planta heten. De naam roept namelijk de herinnering op aan schandaal. Veel lezers hebben de zaak niet of althans niet bewust meegemaakt. Daarom een korte geschiedenis. In de jaren vijftig gold Planta nog als de ‘fijnste plantenboter’.
Maar ja af en toe moet ook op de wikkel van margarine ‘vernieuwd’ komen te staan. Daarom kwam Unilever in augustus 1960 met een ‘verbeterde’ samenstelling. De chemische toevoeging had geen effect gehad op proefdieren, maar al gauw meldden zich mensen met rare pukkeltjes bij de dokter. Mazelen konden het niet zijn, maar wat dan wel? Een onbekend virus?

Toen mompelde een jongen tegenover zijn huisarts dat de uitslag wel eens iets met de consumptie van Planta te maken kon hebben. Binnen enkele dagen bleek de juistheid van zijn veronderstelling. Maar de ramp was toen al geschied. Naar schatting meer dan 100.000 Nederlanders, 1 procent van de toenmalige bevolking, werd getroffen door de epidemie. Vier mensen gingen dood. Honderden mensen moest in het ziekenhuis worden opgenomen. Unilever betaalde in totaal 1,25 miljoen gulden schadevergoeding uit aan achtduizend personen. Planta verdween schielijk van de schappen – het herrees als Brio.
Bron.

AdR zei

En over vreedzaamheid en Unilever gesproken:
Anyone for a Ceylon tea?

AdR zei

Voor een verder perspectief op Unilever en thee op Sri Lanka verwijs ik even naar mijzelf...

Anoniem zei

En wat betreft het 'toevoegen van vitaliteit aan het leven'; wel eens naar de toegevoegde E-nummers gekeken? In bijna alle produkten zit E 623 een smaakversterker, dat is een neurotoxin. Tast dus de hersencellen aan en werkt verslavend.

Jan zei

Volgens mij bedoel je E621, Ve-Tse, of ook wel MonoNatriumGlutamaat (Of MonoSodiumGlutamaat, ben ik even kwijt.) Rotzooi is het.

Ik ben me een beetje aan het verdiepen in stadstuinieren. Ik las ergens dat Cuba de boycot heeft kunnen overleven door overal waar plek was, voedsel te verbouwen.
Misschien is de enige manier waarop we de Unilevers (en de Monsanto's niet te vergeten) van deze wereld kunnen overleven, door hetzelfde te doen.

Groet Jan

Anoniem zei

DSM wil ook leider worden in de wereld en zich richten op Afrika. Op Afrika om zo iets te doen aan de stervende mensen die als zij niet dood gaan ooit consument kunnen worden.
Grote afzetmarkt voor alle kant en klaar zooi waar regenwouden voor gekapt worden . Ook is men natuurlijk niet gek en weet men dat ouders over het algemeen alles geloven. Pyamapapjes en nog meer van die onzin die vreselijk smaken en onnodig zijn. Dit allemaal uit humanitair oogpunt van zakkenvullen
jose