donderdag 8 mei 2025

Ik daag Frits Barend uit publekelijk met mij te discissieren over fascisme Joodse Staat

Stan van Houcke Vredesjournalist van het jaar 2003

    
Hendrikus A.W. Goossens
(1909-1973)



Bij K.B. van 8 december 1944, No. 7, benoemd tot Ridder der 4e klasse der Militaire Willems-Orde wegens:

"Als Commandant van Onze Onderzeeboot "Zwaardvisch" grooten moed, beleid, bekwaamheid en doorzettingsvermogen betoond tijdens twee patrouilles, respectievelijk in Augustus en October 1944, te weten: tijdens den patrouilletocht in de Java-Zee in October 1944, niettegenstaande zware vijandelijke tegenwerking, met succes een kort-afstand torpedo-aanval bij daglicht uitgevoerd op een zwaar beschermden Japanschen mijnenlegger van 3500 ton, tengevolge van welken aanval dit schip tot zinken werd gebracht. Bovendien, tijdens dezen tocht nog één Duitsche onderzeeboot, twee vrachtschepen, een tankschip en met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid een tweeden Japanschen mijnenlegger van hetzelfde type als de eerstvermelde tot zinken gebracht."
 
 

© Foto: P.G.H. Maalderink, "De Militaire Willems-Orde sedert 1940"


© Foto: K.W.L. Bezemer, "Verdreven doch niet verslagen"

Op 25 januari 1945 werden op de Nederlandse basis te Fremantle 13 opvarenden van de Hr.Ms. Zwaardvisch
onderscheiden naar aanleiding van de uiterst geslaagde eerste Australische patrouille (26 okt.-26 nov. 1944).
V.l.n.r. kwartiermeester J. Heymans (Bronzen Kruis),
korporaal-telegrafist S.J.J. van Houcke (Bronzen Kruis),
luitenant ter zee 1e klasse H.A.W. Goossens (Militaire Willems-Orde),
officier marinestoomvaartdienst 1e klasse A. de Vaal (Bronzen Leeuw),


https://www.unithistories.com/officers/bio/dutch/Goossens_HAW.html


'Ik wil een chroniqueur zijn van mijn tijd'

Boudewijn Chorus


Stan van Houcke ken ik uit de tijd dat

hij werkte voor Stad Radio Amster-

dam, de in de jaren '70-'80 zeer goed

draaiende lokale omroep onder lei-

ding van Leo Jacobs. Van Houcke

maakte reportages met een scherp

instinct voor nieuws en dat was in die

roerige jaren van kraken en kroning

in de hoofdstad in ruime mate voor-

handen. Eind jaren '70 nam Van

Houcke het initiatief voor een journa-

listenforum, aan het einde van de

vrijdagmiddag live uitgezonden

vanuit café de Engelbewaarder aan

de Kloveniers-burgwal. Daar werd

het nieuws besproken en becom-

mentarieerd door mensen als

Hans Knoop, Wim Klinkenberg,

Geert Mak en Hans DuIfer. Ik mocht

er ook aan meedoen, want ik schreef

voor het redasseringstijdschrift KRI,

dat enige furore had gemaakt met

primeurs over misstanden in politie-

cellen, bedenkelijk onderzoek op ge-

vangenen door criminoloog Wouter

Buikhuizen, chemische castratie van

zedendelinquenten en nog zo het een

en ander. In het forum zorgde Van

Houcke als voorzitter en gangmaker

niet alleen voor prikkelende state-

ments, maar ook voor introductie aan

de stamtafel van allerlei mensen die

in het nieuws stonden.


Mythe: een oproerkraaier


Zulke programma's bedacht en

maakte Stan van Houcke toen, en ze

waren succesvol, getuige de frequen-

te ophef erover in de krant van zater-

dag. Toen de lont in het kruitvat was

geslagen en Stad Radio rechtstreeks

verslag deed van de rellen in de Von-

delstraat verscheen in Het Parool, dat

zich stevig beconcurreerd voelde, een

zuur stuk waarin beweerd werd dat

Van Houcke krakers uit het hele land

had opgeroepen naar Amsterdam te

komen om deel te nemen aan 'het

verzet.' Dat was gelogen, en de krant

moest rectificeren. Maar de mythe

van partijdige oproerkraaier was

geschapen en die is sindsdien in

stand gebleven. Als ik hem er nu,

ruim twee decennia later, nog eens

naar vraag, plaatst hij het incident in

zijn huidige visie op het journalistie-

ke metier.


Van Houcke: 'De rectificatie in Het

Parool heb ik destijds afgedwongen

met dreiging van een kort geding.

De Parooljournalist die de beschuldi-

ging had geschreven verdedigde zich

met de opmerking dat hij een

bejaarde dame uit Amsterdam-

Zuid aan de telefoon had gehad,

die naar de uitzending had

geluisterd. Maar ja, de rectificatie was een blokje

van drie bij drie centimeter midden

op een pagina, het onheil was al

geschied. Je kunt je afvragen wat zo'n

journalist beweegt om zoiets te

schrijven. Ik ben er intussen van

overtuigd dat het te maken heeft met

een proces van conformisme. Milan

Kundera schreef het al: de media

geven altijd een verschraald wereld-

beeld. Zij bepalen wie belangrijk is en

wie niet, wie de waarheid spreekt en

wie niet, zij bepalen welke woorden

gebruikt mogen worden.

Een actueel voorbeeld. Journalisten

hoor je van uur tot uur zeggen dat er

bezuinigd moet worden. Van wie

moet dat? Van God? Van de Grote

Moloch? Van een meneer bij de bank?

Aan zoiets kun je zien, hoe gestan-

daardiseerd het wereldbeeld al is. Hoe

de journalistiek meedenkt in een heel

eng kader van figuren die willen

bepalen hoe de wereld eruit moet

zien. Dat heet objectiviteit.

Ander voorbeeld. Ik houd me inten-

sief bezig met de Arabische wereld.

Een tijdbom, die bij ongewijzigd

beleid gaat ontploffen. Driehonderd

miljoen Arabieren heeft Europa als

buren, maar wij kijken de andere

kant op. In de Arabische wereld voltrekt zich een gigantische ineenstor-

ting van de economie, er is een enor-

me bevolkingsexplosie, een opko-

mend fundamentalisme. En wat doen

de rijke landen, wat doet Europa? De

politiek van isolatie en importheffin-

gen versterken. Een politiek die

rampzalige gevolgen kan krijgen. Je

zou dus denken, dat de journalistiek

daar bovenop zit. Weet je hoeveel

Nederlandse correspondenten in de

Arabische wereld zitten? Nul!Weet je

hoeveel er in Israël zitten? Een stuk of

tien! Dat geeft al aan hoe we met die

prachtige vrijheid van meningsuiting

van ons omgaan.'


Het wereldperspectief.


Als je met Stan van Houcke praat, zit

je binnen de minuut niet langer aan

de leestafel van een rustig café aan de

Nieuwmarkt, maar midden in de

wereld. 'Mensen vinden mij radicaal,

maar ik vind mijzelf een buitenge-

woon traditioneel iemand. Ik ben

namelijk van mening, dat iedereen

het recht heeft op een dak boven zijn

hoofd, gezondheidszorg, scholing en

bescherming tegen misdaad, de basis

van de civil society die ik als hoogste

goed koester. Maar als je dat doet,

moet je het ook in perspectief kun-

nen zetten en berichten over de

schrijnende armoede en onderdruk-

king elders in de wereld. Dan zie je,

dat iets wat in Zuid-China, in India of

nog dichterbij, in de Arabische wereld

gebeurt oneindig veel belangrijker is

dan de zoveelste opportunistische

oprisping van J.P.Balkenende in Den

Haag. De gevolgen van de ontwikke-

lingen buiten dit polderland zullen

ook voor Nederland oneindig veel

groter zijn, maar er wordt nauwelijks

aandacht aan besteed. En áls er over

wordt gerept, dan is dat van een

oppervlakkigheid waar we ons voor

zouden moeten schamen.

Dat komt omdat ze er niet zitten. De

doorsnee journalist reist 'even' naar

een 'ver land,' probeert zo snel moge-

lijk één van de leiders van het land te

spreken te krijgen en zodra hij daar in

geslaagd is, slaat hij zich op de borst

en vindt dat de zaak geklaard is. Moe-

barak geïnterviewd! Oppervlakkige

vragen gesteld -- want ja weet die

journalist veel wat er speelt -- en is

tevreden met doorgaans onzin-antwoorden. Isla-

mitische leider tegen fundamenta-

lisme! Ja, dat haalt je de koekoek. Een

zetbaas die daar zit dankzij het

Westen. Maar dat op veel plaatsen

fundamentalisten de enigen zijn die

basisbehoeften als scholing en

gezondheidszorg aan het organiseren

zijn, dat weet de uitverkoren intervie-

wer niet.


Van Houcke pakt het anders aan. Hij

reist veel, lang en regelmatig, bouwt

zorgvuldig contacten op. In Arabische

landen, in de Verenigde Staten, in

Israël. Hij zorgt dat hij met allerlei

mensen uit de bevolking in contact

komt, reist daarom met openbaar

vervoer. 'Ik spreek met boeren, met

fabrieksarbeiders, met intellectuelen.

Ik slaap bij mensen thuis, desnoods

op de vloer. Ik wil weten hoe zij leven

en horen wat hen bezighoudt.'


Humanisten en Amnesty


Van Houcke is net terug van een reis

door de Verenigde Staten. Hij heeft

daar onder andere met Danny

Schechter gesproken, een intellectu-

eel in New York die beschouwd wordt als de best ingevoerde deskundige op

het terrein van de massamedia in de

Verenigde Staten. Zijn boek 'The Cor-

perate Media' documenteert hoe de

Amerikaanse media in handen van

een klein aantal megaconcerns is

gekomen, een machtsconcentratie die

zijn weerga in de geschiedenis van de

media niet kent. Eén van de gevolgen

is, dat kritische mensen, zoals

Schechter zelf, of Naam Chomsky, de

historicus Howard Zinn en andere

intellectuelen stelselmatig genegeerd

worden door de pers. De mooie vrijheid

van meningsuiting wordt zo gemani-

puleerd door een kleine groep men-

sen, die gedreven wordt door politieke en economische belangen.

Vrijheid van meningsuiting, een

grondrecht dat ook in humanisti-

sche kringen met verve wordt ver-

dedigd, is volgens Van Houcke echter

al te dikwijls volkomen vrijblijvend. Om dat te illustreren trekt hij

een parallel tussen de actuele posi-

tie van het humanisme en een

internationale organisatie als

Amnesty International. Amnesty

worstelt sinds de veranderingen op

het wereldtoneel na de val van de

Berlijnse muur met de eigen iden-

titeit. Het gaat om mensenrechten.

Die werden voorheen vooral gezien

als vrijheid van meningsuiting en

vrijheid van godsdienst. Dat sloot

prima aan bij het vijanddenken van de Koude Oorlog: in de

communistische wereld ontbeerden

de mensen die rechten immers. Maar

nu is de vraag of mensenrechten niet

ruimer moeten worden begrepen.

Gaat het niet ook om een dak boven

je hoofd, een basisinkomen, goede

scholing, toegang tot gezondheids-

zorg? Het heeft te maken met een fat-

soenlijke manier van globaliseren,

met een rechtvaardige verdeling van

rijkdommen. Dat inzien en onder-

schrijven betekent dat je ervoor pleit

dat de rijke landen een deel van hun

rijkdom zullen moeten inleveren. Of

er bij een dergelijke insteek nog

zoveel goedgevigheid zal overblijven

als tot nu het geval is, is nog even

afwachten. Het betekent natuurlijk

nogal wat voor het mandaat en voor

de taak die de organisatie zich stelt.

Amnesty zit nog steeds in het

ombouwproces, en Van Houcke denkt

dat de humanisten in een vergelijk-

bare fase zitten: 'De mensenrechten

vormen de spil. We moeten de econo-

mische factoren erbij betrekken en de

verdeling tussen arm en rijk. Lekker

progressief, liberaal en vrijzinnig den-

ken is niet meer voldoende voor een

humanist.


Stan van Houcke zegt dat hij blij is

met de prijs van het Humanistisch

Vredesberaad, omdat hij juist in die

kringen voorstanders treft van zo'n

bredere inhoud voor het humanisme.

Over andere humanisten is Van

Houcke minder te spreken. Van Paul

Cliteur bijvoorbeeld, hoogleraar

rechtsfilosofie en onder meer ook

columnist in de Humanist, moet Van

Houcke niets hebben. 'Zijn verhalen

over de vrijheid om te zeggen wat je

wilt, zijn islamkritiek, zijn principiële

atheïsme, sorry hoor maar dat zijn

toch allemaal achterhoedeschermut-

selingen. De

VVD, laat ik het maar duidelijk zeg-

gen, is een partij die puur gebaseerd

is op eigenbelang, vooral economisch

begrepen. Oftewel: zorgen dat de rij-

ken rijker worden. Hoe kan je als

humanist van zo'n partij deel uitma-

ken? En nog zoiets: Cliteur wil het

taboe op de doodstraf doorbreken,

Hofland zei me ooit dat mensen die

de doodstraf terugwillen gewoon niet

deugen. Ik sluit me daar volledig bij

aan:


Ruïnerend poldermodel


Van Houcke ergert zich mateloos aan

het nationale poldermodel. 'In Italië

zou het gewoon corruptie heten, hier

noemen we het het poldermodel. Of

het nu bouwfraude is, een complete

wijk in Enschede die wordt opgebla-

zen, een meneer in Volendam die alle

regels aan zijn laars lapt en jarenlang

bestuurlijk en ambtelijk wordt

gedekt, het kan allemaal maar in pol-

derland en niemand wordt werke-

lijk ter verantwoording geroepen.

Soms worden wel mensen gedag-

vaard, maar veroordeeld worden

ze uiteindelijk zelden of nooit. Er

wordt in dit land een gigantisch

dure spoorlijn aangelegd, die

almaar duurder wordt en iedereen

weet allang dat die spoorlijn zich in

de verste verte nooit zal terugverdie-

nen, maar denk je dat er iemand hiervoor

ter verantwoording wordt geroepen?

Welnee. Poldermodel. lees: corrup-

tie.'

Maar er is toch wetgeving gekomen om klokkenluiders te beschermen?

Debouwfraude is toch keurig in kaart

gebracht en er worden toch her en

der integriteitsfunctionarissen aan-

gesteld? Van Houcke: 'Boudewijn,

voordat je helemaal in de war raakt:

details. Zie de NS, die geprivatiseerd

moest worden. Amerikaans model. Je

geeft de boel in handen van het

bedrijfsleven, die kunnen tenminste

organiseren. Organiseren? Ja, zodanig

dat er geld mee verdiend kan wor-

den. Gevolg: de treinen rijden niet

meer op tijd, we rijden met afge-

dankt materieel uit België en Duits-

land, lokettisten worden vervangen

door automaten en de prijs van de

kaartjes gaat omhoog. Fijn, goed

geprivatiseerd, het bedrijfsleven is

fantastisch. Ja, maar we hebben nu

toch die dametjes en meneertjes op

het perron met mooie rooie petten en

het woord SERVICE daarop? Zeker.

Maar dat zijn cosmetische veran-

deringen. De zaak is uitgekleed,

maar we doen net of de service

wordt verbeterd.

De bouwfraude gaat voort, alles en

iedereen moet wijken voor de

Betuwelijn en het wachten is op de

volgende wijk die plotseling de lucht

in vliegt of in een giftige damp wordt

gezet. Op dezelfde manier komen we

er op een kwade dag achter dat er in

Hilversum geen onafhankelijke

nieuws-programma's meer worden

gemaakt. Dat het allemaal plug- en

sponsorwerk is wat uit de ether

komt, schijnbaar in allerlei toonaarden en

varianten, maar in wezen een een-

heidsworst.

Rechtvaardigheid


Hoe komt het dat Van Houcke een

'andere' journalist is? Zelf oppert hij

allereerst dat het door zijn moeder

komt. Zij was de dochter van een

kolenmijndirecteur in Schotland.

'Mijn moeder vertelde me dat in de

jaren '30 op zaterdagavond werklo-

zen met de pet in de hand aan de

achterdeur kwamen smeken om

werk. Dat vond zij zo vreselijk. zo

mensonterend. Haar verhalen over

uitbuiting en menswaardigheid

maakten grote indruk op me:

Ook het lot van Van Houcke's vader

moet een rol hebben gespeeld. Die

werkte op een koopvaardijschip toen

de oorlog uitbrak. Hij meldde zich bij

de marine en heeft de vijf lange oor-

logsjaren bij de Nederlandse marine

op duikboten gediend. Hij kwam

'gedecoreerd' behouden thuis,

maar werd in Nederland, als zovele

oudgedienden, zonder pardon afge-

dankt. Hij kon gaan helpen bij de

aanleg van kapot gebombardeerde rioleringen, studeerde in

de avonduren bij en werd leraar tele-

grafie en radartechniek. Zoals Van

Houcke het verwoordt: 'Mijn vader

kreeg een schop in zijn handen

geduwd, terwijl een halve of hele col-

laborateur als Jan de Quay binnen de

kortste keren op het pluche van de

regeringszetels zat: In die naoorlog-

se jaren werd Stan geboren en het

gevoel voor rechtvaardigheid zal hem

zo in het ouderlijk nest met de paple-

pel zijn ingegoten.

Na de middelbare school ging hij

geschiedenis studeren, maar dat

werd hem al gauw te saai. Hij sollici-

teerde bij het internationale persbu-

reau Associated Press in Amsterdam,

werd aangenomen en leerde er het

vak van verslaggever. Na een paar

maanden verkaste hij naar de Nieuwe

Revu, dat in die jaren onder Ton van

Dijk met succes een sandwichformu-

le van nieuws en ontspanning intro-

duceerde. In 1975 moest Van Dijk

plaats maken voor een 'nieuwe'

garde, die seks en societygossip inte-

ressanter vond, en vertrok ook Van

Houcke, nu naar Stad Radio Amster-

dam. Halverwege de jaren '80 werd

het bolwerk van de lokale omroep

gesloopt en ging Van Houcke werken

bij de VPRO, als programmamaker

voor Radio 747. Dat doet hij nog altijd

met veel genoegen. Een vervelend

detail dus, dat het poldermodel ook

daar zijn lange armen thans naar uit-

strekt. Want met de jongste plannen

voor bezuiniging op de publieke

omroep dreigen juist de programma-

's die verder kijken dan de Neder-

landse navel te worden weggesa-

neerd.

Van Houcke is er zich van bewust, dat

hij voor een relatief kleine groep

mensen werkt. Maar dat kan hem

niet deren. 'Ik wil een chroniqueur

van mijn tijd zijn. Niet met de

gedachte: hiermee verander ik de

wereld. Wel met het gevoel, dat het

moet gebeuren. Ik wil dat boven-

dien alleen in vrijheid doen. Zou ik

voor bladen als VrijNederland of Elsevier werken, dan moet ik voldoen aan

allerlei verborgen agenda's. Dan

moet je jezelf doorlopend verkopen.

Dat kan ik niet en dat wil ik ook niet.

Jij hebt me gevraagd voor de Huma-

nist, vijftien jaar geleden hebben

Ronald van den Boogaard en Peter

Flik mij voor de VPRO gevraagd. Ik

behoor per definitie bij de 'margina-

liteit' en ik heb daar vrede mee. De

kwaliteitskranten openen met lande-

lijke en regionale onderwerpen, terwijl de wereld

in brand staat. Hoe meer wij globali-

seren, des te provincialer worden

onze media. Ik geloof niet dat ik bij

zulke media zou kunnen gedijen. Ik geloof niet dat ik bij zulke media zou kunnen gedijen. Ik

zou het zelfs niet willen.'


de HUMANIST SEPTEMBER 2003


https://www.uvh.nl/uvh.nl/up/ZarptzaKsD_De_Humanist_2003_4_September.pdf

1 opmerking: