dinsdag 9 december 2025

De Joodse Verslaving aan de Holocaust

Primo Levi, de joods Italiaanse auteur en Auschwitz- overlevende,  herinnert ons eraan dat het “geheugenverlies over het verleden en de vernietiging van zijn slachtoffers de geschiedenis mogelijk maakt zich te herhalen.” Levi waarschuwde: “Er moet naar ons geluisterd worden: los van onze persoonlijke ervaring zijn wij collectief getuige geweest van een fundamentele, onverwachte gebeurtenis, fundamenteel juist omdat deze onverwacht was, en door niemand voorzien. Het is gebeurd, dus het kan opnieuw gebeuren: dit is de kern van wat we te zeggen hebben. Het kan gebeuren, en het kan overal gebeuren.”

Dit laatste getuigt van een profetisch inzicht, met de volgende  kanttekening: wie had zich ooit kunnen voorstellen dat juist Joodse militairen, veel van hen nakomelingen van Auschwitz-slachtoffers, ruim driekwart eeuw na de val van nazi-Duitsland, zelf genocidale aanvallen zouden beginnen op de Palestijnse burgerbevolking? Levi herinnert ons eraan dat het allereerst “het geheugenverlies van het verleden is, en het uitwissen van de slachtoffers die het mogelijk maken dat de geschiedenis zich herhaalt.” Wat deze bewonderenswaardige man zich niet kon voorstellen was het feit dat de zionisten, met hun fundamentele gebrek aan een eigen Joodse identiteit net zo vatbaar waren voor het nazisme/fascisme als elke andere massa. Dit geldt tevens voor de joden in de diaspora. De Joods-Israelische emeritus hoogleraar Benjamin Beit-Hallahmi stelde in zijn boek Original Sins. Reflections on the History of Zionism and Israël (1989):


“In ruil voor de onbeperkte politieke steun aan Israël hebben de Amerikaanse joden gekregen waaraan het ze het meest ontbreekt: een ideologische inhoud om de leegte van hun identiteit te vullen.”

Tegenover mij voegde hij hieraan toe dat een niet gering deel van de joodse Europeanen aan hetzelfde identiteitsprobleem lijden. Beit-Hallami wijst daarbij op een onvermijdelijk probleem:

“De Israëlische definitie van nationaliteit en burgerschap maakt vreemdelingen van de diaspora-joden overal in de wereld, in het land waar ze leven, behalve in Israël; tegelijkertijd maakt het van Palestijnen die in Israël leven, vreemdelingen in hun geboorteland.” En: “De joden in de wereld hebben nu drie opties om met hun joods-zijn om te gaan. Het zijn dezelfde opties die in de 19e eeuw werden gedefinieerd: zionisme, in de praktijk de minste populaire; orthodoxie, net zo onpopulair; en assimilatie. Herzl was realistisch toen hij zei dat het zionisme alleen voor diegenen was ontworpen die niet kunnen of willen assimileren. Vandaag de dag kan en zal de meerderheid dit wel doen. Emancipatie zal haar definitieve triomf in de diaspora vieren, en op een dag zullen de laatste tweehonderd jaar gezien worden als een omleiding op de weg naar de totale integratie van joden in de samenlevingen die hen als gast opnamen. Het is deze omleiding die Israël heeft gecreëerd.”

Dit wordt door sommige joden buiten Israel als een geweldige bedreiging gezien, als een verlies aan identiteit. En op die angst spelen de zionisten in met oneigenlijke argumenten. Hajo Meijer, die Auschwitz overleefde, zei daarover het volgende:

“Het zionisme gaat van een deterministisch wereldbeeld uit, deze ideologie stelt dat het antisemitisme nooit zal verdwijnen, dat het eigen is aan de mensheid, en dat dus alle joden naar Israël moeten emigreren om zich daar in de eigen groep op te sluiten. Het zionisme kijkt op de joden in de diaspora neer, beschouwt ons als vreemdelingen in ons eigen land, of dat nu Nederland is, of de Verenigde Staten, of welk land dan ook. Ondertussen steelt ‘t het grondgebied van de Palestijnen, uit naam van alle joden op aarde, ook van degenen die er niet aan denken om naar Israël te emigreren. De zionisten claimen namens ons te spreken, namens ‘het Joodse volk,’ maar er bestaat geen Joods volk, dat is een grote mythe, want voor een volk heeft men één land nodig, één taal, één geschiedenis. Al meer dan tweeduizend jaar wonen wij overal in de wereld, spreken alle talen, en het enige wat we tot op zekere hoogte gemeenschappelijk hebben is een socioculturele erfenis. Het zionisme zit met zijn permanent geweld en zijn verdeling van de wereld in joden en niet-joden op een volkomen fout spoor, waaraan het kosmopolitische wereldjodendom vandaag de dag dreigt kapot te gaan. En dat terwijl de joden toch ook het zout der aarde zijn, want wij hebben door onze traditionele leergierigheid en ons universalisme een onevenredig groot aandeel gehad in het gedachtegoed van de mensheid en zeker in dat van het Westen.”

Op haar beurt benadrukt de Joods-Israelische hoogleraar Idith Zertal het volgende: “Wij hebben onze eigen joodsheid verloochend en dat komt omdat in het zionisme de oorspronkelijke Ander niet de Arabier was, maar de diaspora-jood. De ontkenning van de exil-jood was een centrale leerstelling. De jood uit de diaspora was voor de zionisten een bron van schaamte, het zionisme moest om zichzelf als revolutionaire beweging te kunnen scheppen, juist tegen de andere joden in opstand komen. Die rebellie vormt nu juist een onderdeel van de joods-Israëlische identiteit. Na zo lang vernederd te zijn geweest en zo lang te zijn vervolgd, was het historisch gesproken ook een noodzakelijke stap om een werkelijke verandering mogelijk te maken. Maar vervolgens dient men zich te realiseren wat men gedaan heeft, en dient men terug te gaan naar zijn bronnen om weer meer joods te kunnen worden in moreel, cultureel en historisch opzicht. Ben-Goerion mocht dan wel schrijven dat ‘de stichting van de joodse staat een sprong over eeuwen [was],’ maar dat is in feite nonsens. Men kan niet tweeduizend jaar geschiedenis in één klap uitwissen. Wij zijn zo lang zelf vluchtelingen geweest, waarom kunnen we dan niet de andere vluchtelingen zien? Waarom kunnen we de hopeloze situatie van de Palestijnse vluchtelingen niet erkennen? Waarom helpen we hen niet om hun situatie te verbeteren? Wij zijn verantwoordelijk voor hun erbarmelijke situatie.

En het is waar dat mishandelde kinderen later vaak hun eigen kinderen mishandelen, maar toch zullen we deze vicieuze cirkel moeten doorbreken, anders zullen we altijd slachtoffer blijven van ons eigen verleden, van onze eigen tekortkomingen en opvoeding en zullen we niet in staat zijn onze eigen toekomst vorm te geven. Wij blijven dan gevangenen van onze — vooral zelf — gecreëerde eigen angsten.”

Met andere woorden, de wanhopige poging om een “nieuwe Jood” in elk opzicht te creëren, was vanaf het allereerste begin van de Joodse staat ten dode opgeschreven. De mens is immers onlosmakelijk verbonden met zijn verleden. Het gevolg is geweest is dat de Joods-Israeli’s datgene werden wat ze het meest hadden gehaat, te weten nazi’s, niet in staat uit deze cul-de-sac te kruipen. “Het is gebeurd, dus kan het opnieuw gebeuren: dit is de kern van wat we te zeggen hebben,” of te wel fascisme gesteund door het Westen, met zijn ‘rationality without reason, zoals de befaamde Amerikaanse socioloog C. Wright Mills al eind jaren vijftig ontdekte. De Joodse staat probeerde het verleden te vernietigen door de nazi’s te imiteren. Dat nu is precies de echte tragedie van het Joodse volk, en juist daarom vormen zij een gevaar voor de wereldvrede. Hun als het ware verslaving aan de Holocaust is allemaal zo helder beschreven door de joods-Canadese Bernice Eisenstein in haar boek Ik was een kind van holocaust overlevers (2006):

“Zonder dat mijn familie het wist of zelfs maar vermoedde, heeft hun verleden mijn eenzaamheid en boosheid gevormd en gestalte gegeven aan wat ik onder liefde en verlies versta. Ik heb de ondraaglijke lichtheid geërfd van een bestaan als kind van Holocaust-overlevers. Vervloekt en gezegend. Zwart, wit, en overschaduwd... Ik heb het verdwijnpunt van de Holocaust nooit kunnen vinden, nooit precies geweten waar mijn plaats aan zijn horizon was.”

Terwijl Bernice tegelijkertijd precies weet dat zij: “met een probleem [zit]: niet het opgroeien in het gezin van mijn ouders was tragisch, maar hun verleden. Niet mijn leven was verdoemd, maar het hunne.

De Holocaust is een drug en ik ben in een opiumkit terechtgekomen. Mijn eerste roes heb ik gratis, argeloos, toegediend gekregen, van iedereen hier. Van de kracht ervan heb ik zojuist een glimp opgevangen, doordat ik mijn ogen liet gaan over de sporen van de naalden op elke linker onderarm in deze kamer. En vanaf dat moment ben ik verslaafd. Ik zal erachter komen dat er geen eind is aan de dealers die ik weet te vinden voor nog één shot, nog één keer toegang tot die hallucinerende spookwereld. Mijn ouders beseffen niet eens dat ze drugsdealers zijn. Ze zouden zich nooit het soort roes kunnen voorstellen dat Heroïne teweegbrengt. Hoe ik ernaar verlang onder te duiken in zijn eindeloze diepte, hoe hij me het huis uit jaagt om in mijn eentje naar de bioscoop te gaan, naar de bibliotheek, waar ik elke film kan zien en elk boek kan lezen dat me aan Holocaust kan helpen. Ik zou hele rollen film, samen met bedrukte boekpagina's, tot een fijn poeder kunnen vermalen, in lijntjes achter elkaar neerleggen en opsnuiven. Toen ik in de twintig was heb ik de roman De laatste der rechtvaardigen van André Shwarz-Bart (2006) drie keer geïnhaleerd, alleen maar om steeds weer dezelfde dosis toegediend te krijgen. Hij leidde me naar de ultieme, onovertroffen superioriteit van Primo Levi, die me in een roes achterliet, onder mijn bed, opgekruld als een foetus, nog steeds bibberend om meer...

Er zijn geen grenzen aan hoe ver een geobsedeerde fantasie kan gaan met dit soort dingen. Maar om van die verslaving, die dwang, af te komen, zou ik mezelf moeten blinddoeken, mijn oren moeten dichtstoppen, mijn mond afplakken en de waarheid dat ik zonder de Holocaust niet zou zijn wie ik ben, moeten uitvlakken. Hij heeft me gestigmatiseerd en gebrandmerkt met zijn gestippelde kenteken op mijn onderarm, me onherroepelijk zijn wereld binnengetrokken als zijn nakomeling. Het collectieve geheugen van een generatie spreekt en ik ben gedwongen te luisteren, zijn verschrikkingen te zien en zijn verontwaardiging te voelen.”

Dit proces van 'geobsedeerde fantasie' is het onvermijdelijke resultaat van hetgeen Hannah Arendt al in 1945 voorspelde toen zij constateerde dat “vele zionisten er inderdaad van overtuigd waren dat zij joden bleven door de vijanden van het joodse volk. Hieruit concludeerden de zionisten dat het joodse volk zonder het anti-semitisme in de landen van de diaspora niet overleefd zou hebben; en daarom waren zij tegen elke poging om anti-semitisme op grote schaal te vernietigen. Integendeel, ze verklaarden dat onze vijanden, de anti-semieten, ‘onze betrouwbaarste vrienden zijn, de anti-semitische landen onze bondgenoten.’ (Herzl).”

Die verslaving is de belangrijkste bron van de haat tegen de goyim, die in Israel tot een wraak-cultus is uitgegroeid, waarvan allereerst de Palestijnse bevolking slachtoffer werd. Niet dat de Palestijnse vrouwen en kinderen de schuldigen waren aan de Holocaust. Geenszins zelf. Wijlen professor Benjamin Beit-Hallahmi, emeritus hoogleraar psychologie, wees mij in 2008 op het feit dat het “lijden van de joden door de eeuwen heen, en speciaal tijdens de Holocaust, gebruikt is om het ontzeggen van Palestijnse rechten te rechtvaardigen. Dit is zo doeltreffend gebeurd dat de Palestijnen beschouwd worden als de agressors in het Israëlisch-Palestijnse conflict, dat gezien wordt als een simpele voortzetting van de eeuwenlange joodse vervolging.”

Een andere westerse mythe is dat de Holocaust absoluut uniek zou zijn. Maar deze opvatting druist in tegen de werkelijkheid van de geschiedenis, zo toont de Zweedse auteur Sven Lindqvist aan in onder andere zijn boek Een reis door niemandsland. Hoe de Aboriginals Australië (2005): “De meeste blanken waren ervan overtuigd dat de mensen die vermoord waren tot een lager ras behoorden, dat toch tot de ondergang gedoemd was. Hierbij konden zij zich beroepen op de langere tijd hoogste autoriteit op het gebied van de biologie: Charles Darwin. Hij beweert in de hoofdstukken 5 en 6 van The Descent of Man (1871) dat de uitroeiing van inheemse volken een natuurlijk evolutionair proces is. Diersoorten hebben elkaar altijd uitgeroeid, wilde volken hebben elkaar altijd uitgeroeid, en nu er geciviliseerde volkeren bestaan zullen de wilde volken voorgoed worden uitgeroeid: 'Overal waar de geciviliseerde naties met barbaren in contact komen zal de strijd van korte duur zijn, behalve daar waar een dodelijk klimaat het inheemse ras bijstaat.'

Maar dit soort zaken werd dan ook verzwegen tijdens het Darwin-jaar in 2009, aangezien het domweg niet in ons beeld van het verleden past, waarbij wij beschaafd zijn en de rest van de wereldbevolking onbeschaafd. Desondanks merkt Lindqvist terecht op dat nu het “historisch geheugen wordt meer gedemocratiseerd en geglobaliseerd wordt, wij niet langer worden gezien als louter pioniers en weldoeners, maar ook als onderdrukkers en geweldsplegers en soms zelf als veroveraars die grootscheepse misdaden op hun geweten hebben.”

Ondanks al deze feiten blijft de foutieve gedachte bestaan ​​dat de Holocaust uniek was. Voor de overgrote grote van de Joden in Israël en zelfs ook voor veel joden buiten de zionistische staat blijft de opvatting heilig dat de Holocaust een voor eeuwige unieke misdaad was. De in Tel Aviv geboren auteur en saxofonist, Gilad Atzmon benadrukt dat het bijbelse Jodendom van het begin af een religie van de Holocaust is geweest, zodat “de Holocaust feitelijk gegraveerd is in de Joodse cultuur, het discours en de geest, want ‘Jood zijn is een bedreiging zien in elke goy, constant alert zijn.’

De sacralisering van de Holocaust en de bijbehorende medialiturgie vervult twee complementaire functies: schuldgevoel onder de heidenen, angst onder de Joden. Door schuldgevoel worden de heidenen in toom gehouden en al hun kritiek wordt geneutraliseerd door hen te vergelijken met gaskamers. Door angst wordt de Joodse gemeenschap onder controle gehouden en haar loyaliteit aan Israël versterkt, aangezien Israël wordt afgeschilderd als een ‘verzekeringspolis,’ een fort (bij voorkeur goed bewapend) en een toevluchtsoord in geval van een nieuwe Holocaust. De quasi-wonderbaarlijke kracht van deze cultus is zodanig dat ‘het trauma van de Holocaust genetisch wordt overgedragen,’ door ‘epigenetische erfelijkheid,’ (veranderingen beïnvloed door voeding, stress en veroudering, of geërfd worden van ouders. svh) aldus een onderzoek van een team onderzoekers van het Mount Sinai Hospital in New York onder leiding van Rachel Yehuda.

Met zijn vele musea en onophoudelijke medialiturgie heeft de Holocaustcultus nu de verering van Christus vervangen. Het herdenken van de marteldood van het uitverkoren volk is de burgerlijke religie van West-Europa geworden. Het heeft als bijkomend voordeel dat het de kreten van het Palestijnse volk, met name de inwoners van Gaza, die met steeds demonischer geweld worden gekruisigd, smoren. Volgens historicus Zygmunt Bauman gebruikt Israël de Holocaust ‘als het certificaat van zijn politieke legitimiteit, als vrijgeleide voor zijn vroegere en toekomstige beleid, en bovenal als vooruitbetaling voor het onrecht dat het zelf zou begaan.’

De Holocaust is niet alleen de ergste herinnering van de Joden, het is tevens hun altijd mogelijke toekomst. De grootste angst van de Israëliërs is een nieuwe Holocaust, zoals Haaretz-journalist Yair Sheleg in 2006 uitlegde: 

‘Het is moeilijk te geloven, maar slechts 60 jaar na de Holocaust loopt het Joodse volk opnieuw het gevaar uitgeroeid te worden.' Elke antisemitische daad, elke uiting van Jodenhaat, is een kleine Holocaust, die een nieuwe catastrofe kan voorspellen. De Israëlische muzikant en filosoof Gilad Atzmon spreekt van een 'prétraumatisch stresssyndroom (PTSS)' om de fundamentele stemming van de Joodse en Israëlische cultuur te karakteriseren, veroorzaakt door de politieke en culturele elite, die door voortdurende herinneringen aan de vorige Holocaust de bevolking permanent in de verwachting van een nieuwe Holocaust houdt. Zo 'worden jonge Israëliërs door verschillende zionistische organisaties naar Auschwitz gebracht met als doel hen te transformeren tot getraumatiseerde Joodse volwassenen.’”

Dit is de giftige bron waarmee de Joods-Israelische trauma zich laaft, met als gevolg de Joodse haat tegen de niet-jood, en dus ook de haat tegen de Palestijnse bevolking. Volgende keer meer.



The term “Judeo-Nazi” was coined by Israeli professor Yeshayahu Leibowitz when the Israeli Supreme court legalized most forms of torture in the 1980s (again, we need to ban them from everything) Never let anyone tell you the comparison is antisemitic.
Van
Esha K
https://x.com/AdameMedia/status/1998140659283485183

Geen opmerkingen:

De Joodse Verslaving aan de Holocaust

Primo Levi, d e joods Italiaanse auteur en Auschwitz- overlevende,  herinnert ons eraan dat het “geheugenverlies over het verleden en de ver...