Op pagina 318 en 319 van Reizen zonder John. Op zoek naar Amerika
schreef Geert Mak het volgende:
Het is een oud probleem. Tocqueville
sprak, in een van de eerste brieven aan zijn moeder, al zijn verbazing uit over
de enorme hoeveelheden voedsel die de Amerikanen ‘op een of andere manier in hun keel weten te proppen’. Je komt hier meerdere malen per dag mensen
tegen die zo dik zijn dat ze twee stoelen nodig hebben, gevallen van obesitas
die je in de rest van de wereld zelden ziet. In Europa is 15 procent van de
mensen te dik, in Amerika is dat bijna tweemaal zoveel. Dat heeft te maken met
te veel suiker in het brood, te veel vet in het vlees, te veel smakelijke
reclame langs de weg, te veel aanmoediging om de godsganse dag maar door te
schransen, maar ook met enthousiaste gretigheid waaarmee Amerikanen hun tanden
zetten in alles wat hun voor ogen komt. Hoe verder we naar het westen rijden,
des te groter de hoeveelheden die onze tafelgenoten bij het ontbijt naar binnen
schuiven. Je houdt niet voor mogelijk wat een mensenlichaam allemaal kan
hebben.
Naar aanleiding hiervan schreef ik eind vorig jaar:
En dat is dan alles wat Mak te
vertellen heeft over een interessant en veel onthullend aspect van het ‘Amerika’
waarnaar hij claimt ‘op zoek’ te zijn. Laten we eerst constateren dat Mak ook in dit
geval slecht heeft gekeken en dus een halve waarheid verspreidt. Dikte in de
Verenigde Staten is namelijk een klasseverschijnsel. Dikke mensen zijn meestal
arm, de meeste magere mensen zijn rijk. De reden is het verschil van kwaliteit en prijs van hun voedsel.
Maar dat is absoluut niet alles. Dit is slechts het uiterlijke aspect van een
psychologische kwaal, inherent aan de Amerikaanse cultuur. Het probleem van
Mak’s Reizen zonder John is dat
hij vaak een beschrijving als
een verklaring geeft, de aanleiding ziet als oorzaak. Het feit evenwel dat er
teveel suiker of vet in het Amerikaanse eten zit, is misschien nieuws voor zijn
lezers, maar zeker geen verklaring
voor de grootschalige obesitas, of het feit dat 1 op de 8 New Yorkers aan
suikerziekte lijdt. De vraag is namelijk: waarom zit er in het voedsel teveel
suiker en vet? Dat heeft Mak zichzelf niet afgevraagd omdat hij een verklaring kennelijk niet relevant
genoeg vindt voor zijn lezers. Die nemen genoegen met simplisme zoals uit de
verkoopcijfers van zijn boeken blijkt.
Het belangrijkste wat Mak
te melden heeft is de mening dat hij het ‘niet voor mogelijk [houdt] wat
een mensenlichaam allemaal kan hebben.’ In combinatie met zijn stellige bewering dat 'Amerikanen,
vergeleken met ons fatalistische Europeanen, op een bepaalde manier hele
optimistische mensen blijven,' en zijn mededeling dat ‘ik niet zonder hoop [kan],
Stan, dat klinkt misschien wat pathetisch, maar het is toch zo’ hebben
we hier met een paradox te maken. Ik bedoel dit, eveneens eind vorig jaar
schreef ik dat in de VS de mens een vergeefse poging doet
‘de
onvrede weg te eten. Des te armer men is des te meer men eet, en wel relatief
goedkoop vet en zoet voedsel dat een kortstondige vertroosting biedt in een
keiharde, materialistische maatschappij waar de ‘winner takes all.’ Als Mak in plaats van zich te vergapen
aan al die dikke ‘Amerikanen’
met personeelsleden van de restaurants zou hebben gesproken dan had hij geweten
onder welke condities ze gebukt gaan. In 2001 schreef de Amerikaanse
onderzoeksjournalist Eric Schlosser in Fast Food Nation. The Dark Side
of the All American Meal ondermeer
dit:
In the early 1970s, the farm activist
Jim Hightower warned of ‘the McDonaldization of
America.’ He viewed the emerging fast food industry as a threat to independent
businesses, as a step toward a food economy dominated by great corporations,
and as a homogenizing influence on American life. In Eat Your Heart Out (1975) he
argued that ‘bigger is not better.’ Much of what Hightower feared has come to
pass. The centralized purchasing decisions of the large restaurant chains and
their demand for standardized products have given a handful of corporations an
unprecedented degree of power over the nations food supply. Moreover, the
tremendous success of the fast food industry has encouraged other industries to
adopt similar business methods. The basic thinking behind fast food has become
the operating system of today’s retail economy, wiping out small business,
obliterating regional differences, and spreading identical stores throughout
the country like a self-replicating code. America’s main streets and malls now
boast the same Pizza Huts and Taco Bells, Gaps…
Het gevolg
is dat
Almost every facet of American Life
has now been franchised or chained,
waarbij
overal geldt:
The key to a successful franchise
according to many texts on the subject, can be expressed in one word: ‘uniformity.’
Dit werpt
toch een ander licht op Mak’s terloopse opmerking dat
Hoe verder we naar het westen rijden,
des te groter de hoeveelheden die onze tafelgenoten bij het ontbijt naar binnen
schuiven.
Vooral ook
wanneer men weet dat overal in de VS waar sprake is van landbouw en veeteelt:
you see the effects of fast food on the
nations rural life, its environment, its workers, and its health. The fast food
chains now stand atop a huge food-industrial complex that has gained control of
America’s agriculture. During the 1980s, large multinationals… were allowed to
dominate one commodity market after another. Farmer and cattle ranchers are
losing their independence, essentially becoming hired hands for the agribusiness
giants or being forced off the land. Family farms are now being replaced by
gigantic corporate farms with absentee owners. Rural communities are losing
their middle class and becoming socially stratified, divided between a small,
wealthy elite and large numbers of the working poor,
aldus
Eric Schlosser. Obesitas is dus niet een te verwaarlozen detail, maar een
symptoom van de pathologische onverzadigbaarheid van de ‘Amerikaanse Droom,’ die voor velen in een
nachtmerrie is veranderd. Het is geen teken van vrijheid, maar van verslaving:
Obesity in the United States has been
increasingly cited as a major health issue in recent decades. While many industrialized
countries have experienced similar increases, obesity rates in the United
States are among the highest in the world. [3] Of all countries, the United States has the highest rate of obesity.
From 13% obesity in 1962, estimates have steadily increased, reaching 19.4% in
1997, 24.5% in 2004 [4] 26.6% in 2007, [5] and 33.8% (adults) and 17% (children) in 2008. [6][7] In 2010, the CDC reported higher numbers once more, counting 35.7% of
American adults as obese, and 17% of American children. [8] […]
As American families have become
absorbed with other activities, formal meal time disappeared, leading to
increased snacking all day without a nutritional meal. While other cultures
will have a formal, planned meal with the family, Americans have lost this
tradition. […]
There has been an increase in
obesity-related medical problems, including type
II diabetes, hypertension, cardiovascular disease, and disability. [39] In particular, diabetes has become the seventh leading cause of death
in the United States, [40] with the U.S. Department of Health and Human Services estimating in 2008 that
fifty-seven million adults aged twenty and older were pre-diabetic, 23.6 million diabetic, with
90–95% of the latter being type 2-diabetic. [41] Obesity has also been shown to increase the prevalence of complications
during pregnancy and childbirth. Babies born to obese women are almost three
times as likely to die within one month of birth and almost twice as likely to
be stillborn than babies born to women of normal weight. [42]
Obesity has been cited as a
contributing factor to approximately 100,000–400,000 deaths in the United
States per year [13] and has increased health care use and expenditures, [39][43][44][45] costing society an estimated $117 billion in direct (preventive,
diagnostic, and treatment services related to weight) and indirect
(absenteeism, loss of future earnings due to premature death) costs. [46] This exceeds health-care costs associated with smoking or problem
drinking[45] and accounts for 6% to 12% of national health care expenditures in the
United States. [47]
The Medicare and Medicaid programs bear about half of this cost. [45] Annual hospital costs for treating obesity-related diseases in children
rose threefold, from US$ 35 million to US$ 127 million, in the period from 1979
to 1999, [48] and the inpatient and ambulatory healthcare costs increased drastically
by US$ 395 per person per year. [44] These trends in healthcare costs associated with pediatric obesity and
its comorbidities are staggering, urging the Surgeon General to predict that
preventable morbidity and mortality associated with obesity may surpass those
associated with cigarette smoking. [43][49] Furthermore, the probability of childhood obesity persisting into
adulthood is estimated to increase from approximately twenty percent at four
years of age to approximately eighty percent by adolescence, [50] and it is likely that these obesity comorbidities will persist into
adulthood. [51]
Maandag 27 mei schreef de
auteur en publiciste Aleid Truijens in een Volkskrant-column onder de
kop:
De onvolmaaktheid van ons leven maakt dik het volgende over
de oorzaken die tot dikte kunnen
leiden:
Een
aannemelijke verklaring geeft een Amerikaanse onderzoek. Gestreste ouders
hebben vaker dikke kinderen dan mensen met een kalm, fijn leven. Wie gespannen
en gehaast is, grijpt sneller naar gemakseten. Armoede geeft stress, scheiden
geeft stress. Net als alleen je kinderen opvoeden. Eten is troost; gestolde
liefde. Hoe vetter en zoeter, des te troostrijker. Wie zelf zijn verdriet
wegschrokt, zal denken dat het ook bij kinderen helpt. Dat doet het ook. Even.
Dik
worden komt dus, zoals bijna alles, door de onvolmaaktheid van ons leven. We
eten omdat we ongelukkig zijn, en zo eten we ons een ongeluk. Wie toch al
gelukkig was blijft dun, en krijgt als kroon op het werk dunne kinderen die een
zonnig leven tegemoet gaan. Nee, niet eerlijk. Maar ook geen onveranderlijk
noodlot.
Terwijl Mak zich aan al
die dikke Amerikanen vergaapte kwam hij ook hier weer niet verder dan de
buitenkant en bracht datgene wat hij zag geen enkele fundamentele gedachte bij
hem op gang. Het ontbreekt hem aan intellectuele nieuwsgierigheid, en als
volleerde ‘con man’ weet hij zijn lezers met een kluitje in het
riet te sturen. Het punt is namelijk hoe eenderde van al die ‘optimistische
Amerikanen’ zo ongelukkig is dat ze zich ‘een ongeluk eten’
en ‘in 2008 fifty-seven million adults aged twenty and older were pre-diabetic, 23.6 million diabetic, with
90–95% of the latter being type 2-diabetic.’
Waarom heeft Mak zichzelf deze vraag niet gesteld? Kwam de gedachte
domweg niet bij hem op? Of paste ze niet in zijn ideologische voorstelling van
zaken omdat die vraag zijn poging een hoopvolle boodschap te verspreiden
onderuit haalt? Ik denk dat we bij Mak te maken hebben met een combinatie van
beide fenomenen. Dat maakt hem ook zo populair bij het grote publiek. De ‘hoop’
van Mak is een beperkte, ik zou zelfs willen stellen, pessimistische ‘hoop’.
Het is de consequentieloze ‘hoop’ die alleen kan bestaan binnen
de context van het kapitalisme. Ze kan zeker niet een linkse ‘hoop’
zijn, zoals die bijvoorbeeld in de loop van de jaren zestig en begin jaren
zeventig bestond, want die ‘hoop’ was volgens Mak uit ‘evenwicht.’
In zijn ogen was het streven naar democratisering en vrijheid te ver
doorgeschoten. Pas nu, in onze neoliberale dictatuur is er volgens hem ‘een soort evenwicht gevonden met
het erfgoed van de jaren zestig.’ Mak’s ‘hoop’
is die van het kleinburgerlijke ‘kapitalisme met een menselijk gezicht,’ dat alleen in de virtuele droomwereld van een hele generatie westerse sociaal-democraten
bestaat. Op die manier kunnen ze zichzelf een progressieve identiteit verschaffen. Nadat
ze even enthousiast als rechts de deregulering en privatisering omarmden en daarmee de gemeenschap de
politieke mogelijkheid hadden ontnomen om de sociopathen te temmen, bleken ze
met lege handen te staan toen in 2008 het onverzadigbare egoisme uitmondde in
de kredietcrisis en de daarop volgende grote economische depressie. Die
desastreuze ontewikkeling was onvermijdelijk geworden omdat zowel in de polititiek als in de economie
psychopaten, in de strikte zin van het woord, de macht hadden gegrepen. De
Canadese auteur en kunstenaar Stefan Verstappen schreef daarover in The Art of
Urban Survival in het hoofdstuk Defense Against The Psychopath. A Brief
Introduction to Human Predators:
In a corporation, the professional
psychopaths are ideally suited for advancement. They van masterfully fake their
abiloities and credentials, use their intellect and charm to manipulate and
exploit others, and generally backstab their way to hight position. Once in
power, their masks slip and they abuse their power and sabotage their coworkers
and subordinates.
In politics the professional
psychopath’s ruthlessness and cunning gives them a distinct advantage over any
non-psychopath rival… Mastery of lying allows them to make whatever outrageous
campaign promises straight faced with, of course, no intention of keeping any
of them. A life spent faking being human give them the ability to assume the
roles of virtuous public servant, the perfect father, husband, advisor, mentor,
and everyman. In addition when things get rough they have no inhibitions in
playing dirty and readily resort to murder, assassination, persecution, war and
genocide.
Of het rechtvaardigen ervan, zoals de taak van de opiniemakers van de macht is. Daarover de volgende keer.
Since profits require ever-expanding consumer markets, capitalism has always coerced consumption, typically by seductive advertising but also by harsher means. In the 1920s, Los Angeles had a huge electric trolley system that allowed people to move around the city without cars. General Motors responded by buying the trolley system and tearing up the tracks. By the 1950s, the automakers succeeded in getting the US government to underwrite highways and cars. People began to buy cars because other transportation choices had been ripped away from them, a perfect example of coerced consumption and a form of "un-freedom."
BeantwoordenVerwijderenConsumerism and Its Discontents
http://truth-out.org/opinion/item/16582-consumerism-and-its-discontents