De Amerikaanse hoogleraar in de kerkgeschiedenis, dr. Franklin H. Littell, stelt het zo:
"For the professing Christian, of all the questions that arise out of the study of the Third Reich and the Holocaust the most terrible are these: What were the churches doing? How could such a monstrous crime be committed in the heart of Christendom by baptized Roman Catholics, Protestants, and Eastern Orthodox who were never rebuked, let alone excommunicated? Where were the Christians?"
Franklin H. Littell, "Foreword" in Bonifas, Prisoner 20-801: A French National in the Nazi Labor Camps, p. vii.
Ja, waar waren de christenen? En waar zijn ze nu, nu het antisemitisme in het al even verdachte filosemitisme is veranderd? Max Pam schrijft:
Met zijn stuk "Hoe Europa zijn zelfvetrouwen verloor" heeft Frits Bolkenstein zich opnieuw geschaard onder wat de filosoof Daniel Dennett heeft omschreven als de believers in belief. Dat zijn mensen die zelf niet geloven, die de inhoud van het geloof vaak als onhoudbaar of zelfs als onzinnig afwijzen, maar die het toch heilzaam vinden dat anderen wel geloven.
Ik wil daar het volgende aan toevoegen. De reden waarom de Bolkesteinen een dergelijk pardoxaal gedrag vertonen is simpel: ze gebruiken de religie als stok om een andere religie te slaan. De christelijke cultuur gebruiken ze alleen maar als knuppel om een andere cultuur te kunnen meppen. Want geloven doen ze niet. En hetzelfde is het gesteld met de filosemieten die het filosemitisme gebruiken als uitlaatklep voor hun antisemitisme dat nu tegen de Arabische bevolking is gericht, zo u wilt, de islamitische cultuur. De haat en de angst tegen de ander, de vreemde, de buitenstaander geven ze op die manier vorm. Waar dit uiteindelijk op uitloopt weten we. Maar hun haat en angst is zo intens dat ze geen van beide meer kunnen bedwingen. Het zijn hysterische mensen, die telkens weer in tijden van crisis naar boven komen drijven.
The best lack all conviction, while the worst
Are full of passionate intensity...
The darkness drops again; but now I know
That twenty centuries of stony sleep
Were vexed to nightmare by a rocking cradle,
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
Yeats (1919)
Maar ze vallen altijd door de mand.
BeantwoordenVerwijderen"In de VS hebben ze ook een Clairy Polak."
Die heet namelijk Amy Goodman!
Voelt u hem?
En meteen daarboveop: sommige Joden hebben nog hun lesje niet geleerd in Auschwitz.
Nederland anno 2010.
Niettemin de beste wensen. Het kan altijd nog erger.
The Winning of the West, Volume Three:
BeantwoordenVerwijderenThe Founding of the Trans-Alleghany Commonwealths, 1784-1790:
Theodore (Teddy) Roosevelt
Righteousness of the War.
The most ultimately righteous of all wars is a war with savages, though it is apt to be also the most terrible and inhuman. The rude, fierce settler who drives the savage from the land lays all civilized mankind under a debt to him. American and Indian, Boer and Zulu, Cossack and Tartar, New Zealander and Maori,—in each case the victor, horrible though many of his deeds are, has laid deep the foundations for the future greatness of a mighty people. The consequences of struggles for territory between civilized nations seem small by comparison. Looked at from the standpoint of the ages, it is of little moment whether Lorraine is part of Germany or of France, whether the northern Adriatic cities pay homage to Austrian Kaiser or Italian King; but it is of incalculable importance that America, Australia, and Siberia should pass out of the hands of their red, black, and yellow aboriginal owners, and become the heritage of the dominant world races.
http://www.bluecorncomics.com/roosvelt.htm