zondag 21 oktober 2018

Open Brief aan Volkskrant-Opiniemaker Peter Giesen

Beste Collega Peter Giesen. Vrijdag 21 september 2018 schreef ik jou het volgende:




De Volkskrant stelde zich vorige week de volgende vraag:


ANALYSE NEDERLANDSE INBRENG IN OORLOGEN

Goede bedoelingen lopen stuk op de bittere realiteit. Is Nederland naïef als het gaat om oorlogssituaties?
Het goede doen, was de inzet van de Nederlandse steun aan Syrische ‘gematigde’ oppositiegroepen. Maar dat pakte anders uit, net als bij diverse andere buitenlandse missies. Is Nederland te naïef voor het kwaad in de wereld? 

Peter Giesen 14 september 2018, 20:01

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/goede-bedoelingen-lopen-stuk-op-de-bittere-realiteit-is-nederland-naief-als-het-gaat-om-oorlogssituaties-~bdc30a57/ 

Mijn antwoord is simpelweg:

Nee, beste Peter Giesen, mainstream-collega van mij, jij bent misschien naïef, maar serieuze journalisten zeker niet. Bovendien is dit niet de juiste vraag. Gezien het feit dat westerse politici pas reageren op de waan van de dag van de mainstream-media, is de ware vraag: 

Waarom hebben jij en de Nederlandse mainstream-media in het algemeen al sinds 2012 gezwegen over het feit dat het toen al bekend was dat het Westen terroristen in Syrië militair, diplomatiek en politiek steunde? Waarom zweeg jij? Omdat je journalistiek gecorrumpeerd bent? Of is er iets anders? Je was in die tijd correspondent in Parijs, en daar liepen genoeg intellectuelen rond die buitengewoon goed geinformeerd waren. Neem bijvoorbeeld de prominente Franse journalist Thierry Meyssan, die op dit moment in Damascus woont. Hij berichtte op 3 augustus 2012 via Voltaire Network:

No one doubts that terrorism in Syria is being sponsored by NATO and the GCC but until now it was being carried out behind a veil of hypocrisy. Unable to bombard and raze the country because of the Russian and Chinese double veto, the Western powers and their Arab partners decided to bleed the country while setting it up for an attack by mercenaries. Then on February 12 came the call to jihad issued by Ayman al-Zawahiri. Suddenly, NATO, the GCC and al-Qaeda found themselves pursuing the same objective. Notwithstanding, Brussels took the view that the Egyptian sheik’s declarations were his alone and were therefore unworthy of comment as if to underline that NATO doesn’t revise its positions in response to such fatwas. This rationale remained unconvincing because it ignored the issue of the common objectives shared by the self-proclaimed advocates of democracy, on the one hand, and Islamism, on the other. It did allow appearances to be preserved. The masks are now off. The Western powers have acknowledged their links with terrorists.
https://www.globalresearch.ca/the-west-and-the-glorification-of-terrorism/32193 

Kortom, zes jaar lang heeft de westerse mainstream-pers gezwegen over het makkelijk te controleren feit dat 'wij' terroristen steunden. Kun jij de Volkskrant-lezers uitleggen waarom jij en jouw collega's van de 'corporate media' in ons polderland zes jaar lang collectief de kaken stijf op elkaar hielden? Waarom is de steun aan terreur niet veel eerder door de Nederlandse 'vrije pers' tot op de bodem uitgezocht, terwijl de 'sociale media' dit wel deden  en de commerciële media ondertussen 'fake news' bleven verspreiden?

Ik verneem graag je antwoord. 

Stan van Houcke

Tot zover mijn vraag aan jou,  Peter Giesen. Vandaag zijn we precies een maand verder, maar nog steeds heb ik niets van je vernomen. (zie ook: https://www.facebook.com/peter.giesen.9) Ik heb zelfs geen email gekregen dat je mijn vraag hebt ontvangen en nadenkt over een antwoord. Nu verbaast mij dit geenszins aangezien de mainstream-journalistiek in Nederland nooit reageert op gedocumenteerde kritiek. Sterker nog, dit kleine land kent zelfs geen enkel serieuze media-kritiek. Hier kent iedereen ieder ander, en biedt het geestelijk klimaat van het poldermodel zodoende geen ruimte voor een vrije uitwisseling van gedachten en feiten. Desondanks verzoek ik je collegiaal toch in te gaan op mijn vraag. Niet alleen omdat ik zelf een journalist ben, en door mijn leeftijd op meer journalistieke ervaring en kennis kan bogen dan jij, maar ook omdat in een zogeheten 'democratie' een journalist van de corporate media, die de massa bedient, op kritiek dient in te gaan. Dus, ik blijf wachten op een fatsoenlijk antwoord op de simpele vraag:   

Kun jij de Volkskrant-lezers uitleggen waarom jij en jouw collega's van de 'corporate media' in ons polderland zes jaar lang collectief de kaken stijf op elkaar hielden? Waarom is de steun aan terreur niet veel eerder door de Nederlandse 'vrije pers' tot op de bodem uitgezocht, terwijl de 'sociale media' dit wel deden  en de commerciële media ondertussen 'fake news' bleven verspreiden?


Geen opmerkingen:

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...