maandag 12 maart 2018

Ronny Naftaniel. Eindelijk naar Israel

Donderdag 1 maart 2018 - Ronny Naftaniel, oud-directeur CIDI, gaat in Kfar Chabad (Israël) wonen


Oud-directeur van het CIDI, Ronny Naftaniel, gaat vanaf begin mei in Kfar Chabad, dorp van Chabad Chassidiem, wonen. Hiermee komt een lang gekoesterde wens uit om zich aan te sluiten bij de Chabad Chassidiem. Hoewel Naftaniel zich voor de buitenwereld nooit zoveel bezig hield met het ultraorthodoxe Jodendom heeft hij thuis in het geheim daar wel veel over gelezen. Vooral de boeken van Chaim Potok spraken hem zeer aan. Naftaniel: “Als student heb ik destijds nog een bezoek gebracht aan de Rebbe. Ik was zeer onder de indruk van deze tsaddiek. Hij adviseerde me in Nederland te gaan lobbyen voor Israël. Dat advies heb ik opgevolgd.” Maar Naftaniel durfde niet openlijk de rechts religieuze visie van de Rebbe ten aanzien van Israël weer te geven. “Ik dacht dat Rabin vrede kon brengen, maar daarin heb ik me vergist. Ik besef dat het CIDI veel meer de lijn van de Tora had moeten volgen t.a.v. Israël. Alleen G'd kan vrede brengen.” Hoelang Ronny Naftaniel in Kfar Chabad blijft wonen weet hij nog niet. Hij heeft inmiddels al wel zijn baard laten staan en eenmaal in Kfar Chabad zal hij zich ook als een Chabadnik kleden en hun leefgewoonten aannemen.

https://etsel.infoteur.nl/#donderdag-1-maart-2018-ronny-naftaniel-oud-directeur-cidi-gaat-in-kfar-chabad-isral-wonen

Kfar Chabad is een in 1948 opgericht Joods orthodox dorp (mosjav) dat 8 kilometer ten zuidoosten van Tel Aviv ligt. De letterlijk vertaling van Kfar Chabad is 'dorp van wijsheid, verstand en kennis'. Het is een dorp waar Chabad chassidiem wonen. Chabad is een grote stroming binnen het chassidisme. Het chassidisme werd gesticht door de Ba'al Sjem Tov en daaruit ontwikkelden zich verschillende stromingen waaronder de Chabad beweging van Rebbe Schneur Zalman uit Wit-Rusland. Chabad is een acroniem van Chochma (Wijsheid), Bina (Verstand) en Da'at (Kennis). In tegenstelling tot de Poolse chassidiem waar de nadruk ligt op emotionele verworvenheden, legt Chabad de nadruk op intellectuele prestaties ondanks dat ook waarde wordt gehecht aan religieuze emoties. In Kfar Chabad is de aandacht gericht op expansie van het chassidisme c.q. Jodendom. Het dorp staat daarom open voor niet-orthodoxe bezoekers die regelmatig in grote aantallen in bussen worden aangevoerd.

https://mens-en-samenleving.infonu.nl/sociaal-cultureel/179803-geografie-israel-kfar-chabad-dorp-van-chabad-chassidiem.html 


1 opmerking:

Rene Westermann zei

Ronny Naftaniel naar Israel? Wie zou daar nu van onder de indruk moeten zijn? Het ergste valt te vrezen: Hij zegt: Als student heb ik destijds nog een bezoek gebracht aan de Rebbe. Ik was zeer onder de indruk van deze tsaddiek. Hij adviseerde me in Nederland te gaan lobbyen voor Israël. Dat advies heb ik opgevolgd.” Maar Naftaniel durfde niet openlijk de rechts religieuze visie van de Rebbe ten aanzien van Israël weer te geven. “Ik dacht dat Rabin vrede kon brengen, maar daarin heb ik me vergist. Ik besef dat het CIDI veel meer de lijn van de Tora had moeten volgen t.a.v. Israël. O ja, er komen bussen met touristen langs: Zie Ronny Naftaniel al staan met zijn baard en chabadnik en collectezakje:'Geeft, gulle tourist, helpt mee het Arabische ongedierte te verdelgen en Mammon (afgod van het geld) en Uncle Sam zullen u eeuwig dankbaar zijn.

Rene Westermann

De Holocaust Is Geen Rechtvaardiging meer Voor Joodse Nazi's

Eitan Bronstein, bezig de geschiedenis van straten, wijken en steden terug te geven aan Palestijnen en daarmee aan de Joden in Israël. . Zev...