zondag 26 november 2017

Het Grote Bubbel College: Niemand van de Mainstream Media zag dit aankomen

  • NOV27





    NOV27
    Tomorrow 8 PMOude Luxor Theater · Rotterdam
    Mónica and Myrthe
    Niemand zag dit aankomen: Trump in het Witte Huis of het Brits vertrek uit de EU. Ook Joris Luyendijk niet. Op 27 november breekt Joris in Rotterdam met zijn eigen comfortabele wereldbeeld, tijdens het Grote Bubbel College. Van de kopbal van Gullit op het EK van 1988 tot aan de opkomst van Wilders en Trump loopt een directe lijn. In een interactief college vol filmpjes en verhalen neemt Joris neemt je mee naar de momenten waarop zijn wereldbeeld barstte. Het Grote Bubbel College gaat voorbij de bekende verklaringen voor het groeiende populisme en zet je op het verkeerde been. Joris houdt het publiek een spiegel voor en breekt je uit jouw comfortzone. Joris Luyendijk is journalist en antropoloog. Hij schreef onder andere de bestsellers en prijswinnende boeken Het zijn net mensen en Dit kan niet waar zijn. Zijn laatste publicatie is: Kunnen we praten? See Less

2 opmerkingen:

Ron zei

TedX-show.....
Weer zo'n voorbeeld van een dwaas die na een carrière bij de foute Guardian,en wat bestsellerboeken, nu 'binnen' is en ons nu,vanuit z'n comfortabele situatie, komt waarschuwen........blijft zelf overigens nog steeds keurig binnen het geaccepteerde,zíjn comfortzone..........

Onze wereld,....schijjnvertoningen te over......

Willem zei

Joris Luyendijk is oud geworden als ik de foto zo bekijk. Ik kan me de zomergastenaflevering met Leon de Winter nog goed herinneren (Waar presentator Luijendijk tegen De Winter zei: 'Maar hoe weet jij zo goed wat er in het midden oosten speelt als je er zelf nog nooit geweest bent?'). Ook kan ik me herinneren dat hij in een van zijn boeken zegt dat hij als correspondent uit het midden oosten vertrok omdat de berichtgeving steeds absurder en ongeloofwaardiger werd op het moment dat je het 'discours' van de persbureau's volgde en ronduit gevaarlijk werd op het moment dat je het 'discours' vanuit Palestijns oogpunt probeerde te duiden. Dat kwam bij mij over als een eerlijke observatie.

Een echte dissident journalist als bv Jonathan Cook, die al meer dan 10 jaar vanuit Nazareth schrijft en zeer kritisch de MSM beschrijft, is Luyendijk nooit geworden. In plaats daarvan schrijft of geeft hij af en toe een fijne 'schnabbel' waarbij hij bv 'objectief' het Binnenhof mag bekijken of de Londense bankwereld binnen mag dringen, en nu dit college weer. Luyendijk laat zich netjes binnen de lijnen houden van dat wat gezegd mag worden, met behulp van, naar ik aanneem, een riante vergoeding. Dat geld en aanzien is hem gegund, maar ik vind het wel jammer; 10 jaar geleden had ik Luyendijk veel hoger als journalist ingeschat, dan wat er nu van hem geworden is (zijn Twitter staat bv vol met pro MSM praat). Maar misschien komt dat ook wel omdat ik zelf 10 jaar ouder geworden ben sinds die tijd. Enfin...

POLITICIANS? NO. MAD MEN!

  S.L. Kanthan @Kanthan2030 Western politicians are absolute clowns, but they have no self-awareness. “Iran’s actions are reckless!” Surpr...