vrijdag 21 september 2012

De Nonsens van het Montessori Lyceum Amsterdam 3

Benjamin Beit-Hallahmi is hoogleraar psychologie aan de Universiteit van Haifa, doceerde in de VS, Engeland en Frankrijk, is auteur van talloze boeken waaronder Original Sins. Reflections on the History of Zionism and Israël. Ik interviewde hem begin maart 2008 en het interview staat afgedrukt in mijn boek De oneindige oorlog. Hij stelt ondermeer het volgende:

In ruil voor de onbeperkte politieke steun aan Israël hebben de Amerikaanse joden gekregen waaraan het ze het meest ontbreekt: een ideologische inhoud om de leegte van hun identiteit te vullen.’


Het is een perfecte typering van mensen als Yoram Stein, de pro-Israel lobbyist en leraar filosofie aan het Monterssori Lyceum Amsterdam, die geen kans voorbij laat gaan om zijn afkeer van islamieten, Arabieren voorop, te laten blijken, zo in de trant van 'moslims [zitten] achter het merendeel van de wereldwijde terreuraanslagen.'


Stein laat ook geen gelegenheid liggen om zich te presenteren als pleitbezorger van de zionistische zaak. Hij profileert zichzelf als 'jood,' die ' uit een gezin' komt 'waar altijd veel gesproken werd. Mijn ouders behoorden min of meer tot de intellectuele elite. Van huis uit heb ik een behoorlijke bagage meegekregen. 

Dat is een heel verschil met Achmed die op een vmbo in Amsterdam-West op school zit. Hij komt er waarschijnlijk nooit meer uit. En ik wel.’


Maar wat maakt Yoram Stein nu tot 'jood'? Zijn besnijdenis? Kippensoep wanneer hij de griep heeft? Gefillte Fisch? Joodse feestdagen? Ik bedoel, het drinken van wijn en het vieren van Kerstmis maakt iemand niet tot christen. Stein doet me sterk denken aan de typering van Beit-Hallahmi,  die stelt dat Israel 'de leegte van hun identiteit' vult. Want zoals zovele miljoenen anderen in de gefragmenteerde westerse wereld is Yoram Stein vooral naar 1 ding op zoek: een identiteit. Hij wil ergens bijhoren in een van zichzelf vervreemde wereld. De vraag is alleen of het Montessori Lyceum Amsterdam
 hem de ruimte moet bieden om zijn vaak extreme opvattingen op school te ventileren. We leven immers in een multiculturele samenleving en willen toch geen gesegregeerde maatschappij, waarin islamieten dezelfde rol moeten spelen als de joden vroeger, die van zondebok.


1 opmerking:

Sonja zei

Ik zou mijn kroost meteen van die school afhalen als ik wist dat daar zo iemand op kinderen wordt losgelaten. Vooral wanneer zo iemand zijn status verdedigt met zijn elitaire afkomst (geen prestatie!), terwijl hij aan de hand van zijn afkomst suggereert dat VMBO-kinderen losers zijn.

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...