donderdag 31 mei 2012

Fons Burger. SP Miljonair



Met Fons Burger, zoek de 7 verschillen.
Nou, Fons Burger, lees en huiver.

Een pareltje van een uitspraak op de volgende vraag:

Wint de zakenman in hen het regelmatig van de idealist?
"Zeker", erkent Burger. "Vroeger was ik meer bevlogen. Twintig uur per dag was ik bezig met een hoger doel. Nu ik ouder word, en hier en daar wat cynischer, merk ik dat ik me meer naar binnenkeer. Ik was nooit bang voor de dood, maar sinds ik kinderen heb is dat wel anders." Wat niet verandert: zijn steun aan de underdog. "De muur is gevallen, het communisme bleek een leugen. Maar voor een anarchist als mij maakt dat niks uit. Het politieke boeide me nooit. Mensen die onderliggen interesseren mij, ook al ben ik zelf een 'bovenliggende' partij. In El Salvador hielp ik destijds de vrijheidstrijders van FMNL door wapens te smokkelen. Als journalist interviewde ik de militaire top. Zo kwam ik er achter hoe verdeeld ze waren, hoe de revolutie haar eigen kinderen opvrat. Daarmee had ik een unieke primeur voor Nieuwe Revu. Toch onthulde ik het pas jaren later, want mijn solidariteit lag bij die mensen met die ouderwetse flutgeweren. Zoals ik toen mijn eigen belang opzij schoof voor een ideaal, dat hoop ik vol te houden." 
Meer van deze rijke wijsheden zijn hier te lezen:
'Vroeger was ik meer bevlogen.' Hoe verzint hij het? ' Nu ik ouder word, en hier en daar wat cynischer, merk ik dat ik me meer naar binnenkeer.'
Een miljonair die zijn 'eigen belang opzij schoof'? Hoe is Fons Burger dan miljonair geworden???

De laatste keer dat ik Fons Burger sprak was op een feestje van zijn SP-boekhouder/accountant die alle belastingtrucs voor horecaboeren  als Burger van binnen en van buiten kende. Hij was inmiddels miljonair en keek me schaapachtig aan toen ik  vanwege zijn miljoenen de spot met hem dreef.

De grote Roerganger, een andere gladjanus die zijn 'eigen belang opzij schoof.'

Geen opmerkingen:

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...