woensdag 23 februari 2011

Massa & Macht


Sail Away 


In America you'll get food to eat
Won't have to run through the jungle
And scuff up your feet
You'll just sing about Jesus and drink wine all day
It's great to be an American

Ain't no lions or tigers ain't no mamba snake
Just the sweet watermelon and the buckwheat cake
Ev'rybody is as happy as a man can be
Climb aboard little wog sail away with me

In America every man is free
To take care of his home and his family
You'll be as happy as a monkey in a monkey tree
You're all gonna be an American


Randy Newman.

In Massa & Macht stelt Elias Canetti het zo naar aanleiding van het verraad van Flavius Josephus, de auteur van Geschiedenis van de Joodse oorlog:

'Het bedrog is volkomen. Het is het bedrog van alle leiders. Zij doen het zo voorkomen alsof zij hun mensen in de dood voorgaan. In werkelijkheid echter sturen ze hen vooruit de dood in, om zelf langer in leven te blijven. De list is altijd dezelfde. De leider wil overleven; daaruit put hij zijn kracht. Als hij vijanden heeft om te overleven is het goed; zo niet, dan heeft hij eigen mensen. In elk geval gebruikt hij beiden, afwisselend of tegelijkertijd. De vijanden gebruikt hij openlijk, daar zijn ze immers vijanden voor. Zijn eigen mensen kan hij slechts verkapt gebruiken.'

2 opmerkingen:

AdR zei

Hoe lang ken ik het nummer al? Tot mijn schande moet ik bekennen dat ik nooit heb beseft waar het over gaat. Het refrein is zeker zo belangrijk als de rest:

Sail away, sail away
We will cross the mighty ocean to the Charleston Bay
Sail away, sail away
We will cross the mighty ocean to the Charleston Bay

Aanlandingspunt van de slavenschepen.
Doornen op mijn pad over mijn onnozelheid.

stan zei

precies, Climb aboard little wog sail away with me

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...