zondag 26 december 2010

Chris Kijne van de VPRO 10

Op Tweede Kerstdag mag ik u zeker niet het volgende onthouden: mijn goede collega Chris Kijne van de VPRO meldt in het suffige personeelsblad van de omroepmedewerkers Spreek'buis dat het hem 'verbaasd heeft dat Joris Luyendijk zich verbaasde' over het feit dat rond dat pleintje in Den Haag 'journalistiek en politiek regelmatig elkaar de hand wassen.'

Chris Kijne was daar totaal niet over verbaast, sterker nog: hij doet daar met graagte enthousiast aan mee zoals blijkt uit een van mijn absoluut favoriete uitspraken van een journalist, te weten van Chris Kijne zelf die in al zijn onnozele onschuld over journalisten schreef:

'had u tot voor kort gedacht dat een minister van Financien er mee weg zou komen wanneer hij tegen de Kamer zei: "Nee, natuurlijk heb ik u vorige week, toen ik op het punt stond de grootste ingreep in de economie te doen die een minister van financien ooit heeft gedaan, niet de waarheid verteld. En als ik volgende week een nog grotere ingreep ga doen, vertel ik het u weer niet.'' Is toch gebeurd. Gaat over democratie. En het vreemdste is: we vinden allemaal nog dat Bos gelijk heeft ook. Voor ons journalisten was het natuurlijk niet nieuw dat Wouter Bos ons niet altijd de waarheid vertelde. Wel is het nieuw dat ik op dit moment even niet meer weet of ik wel even hard als vroeger mijn best moet doen om hem die waarheid te laten vertellen. Of er inderdaad niet even een hoger belang is dan 'de waarheid, niets dan de waarheid.'

Natuurlijk verbaast Chris Kijne zich niet over intellectuele corruptie, hij is er zelf het vlees geworden voorbeeld van. Zijn excuus daarvoor schrijft hij in de eerste zin van zijn column: 'Ik ben geen anarchist.' En zo is het maar net. Chris denkt mee met de macht en beschermt de macht tegen al te veel nieuwsgierigheid van de burger met betrekking tot het reilen en zeilen van 'de hooggeplaatsten', de kwalificatie van een ander briljant licht in de journalistiek, de Volkskrant-correspondent in New York, Arie Elshout. De Nederlandse journalistiek op zijn best. Je moet hier een 'anarchist' zijn om 'de waarheid' te willen achterhalen. Dames en heren, daarom laat ik bij deze met gepaste trots weten dat ik een anarchist ben.

http://www.spreekbuis.nl/content/2185/Kijne:_Wikileaks.html

En vanwege Kijne's 'hoger belang' concludeert hij:

'Er is, met andere woorden, alle reden om Wikileaks en zijn flamboyante leidsman even omzichtig te benaderen.'

Want niet vergeten:

'wij zijn journalisten,'

en dienen dus niet 'de waarheid, niets dan de waarheid,' maar beschermen het 'hoger belang' van degenen met werkelijke macht. Zoveel heeft Kijne wel begrepen, 'met andere woorden, [er is] alle reden om Wikileaks en zijn flamboyante leidsman' te wantrouwen, want die spelen het spel niet mee, en hoe meer WikiLeaks onthult des te duidelijker wordt het dat journalisten als Chris Kijne de kluit belazeren. Ik had het niet scherper kunnen omschrijven.

Het staat er allemaal echt, het is geen ironie, geen pastiche, hij meent het allemaal doodserieus. Hilarisch nietwaar, hoe een mens zichzelf kan bedonderen. Geen moment dat hij beseft hoe absurd zijn standpunt is.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Dit kwam ik net tegen op de website van desertpeace
http://desertpeace.wordpress.com/2010/06/12/extending-the-boycott-against-israel/
Corrie

Herman zei

Even off topic Stan.

Ken je deze uitstekende (helaas 1 1/2 uur) nieuwe film "The War You Don't See" van John Pilger?
http://www.youtube.com/watch?v=p7wXhN5h_Pg

Over goede journalistiek.

Anoniem zei

Het kan allemaal vóóral in Nederland.
Ook bij de omroep zie je nagenoeg altijd dezelfde personen komen opdraven.

Ons kent Ons.

Dat het NRC geen gebruik meer maakt van het ANP is een stap in de goede richting..en voor het nieuws kun je beter naar de Belgische t.v. kijken

En de schotel natuurlijk.

AdR zei

Dames en heren, daarom laat ik bij deze met gepaste trots weten dat ik een anarchist ben.

Welkom in een goed gezelschap :-)

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...