donderdag 7 oktober 2010

Elma Drayer van Trouw 2

De christelijke columniste Elma Drayer van het christelijke dagblad Trouw schrijft vandaag:

Holistisch geneuzel past in een bredere trend




In Groot-Brittannië, aldus de krant van maandag, is het Netwerk der Druïden erkend als ’bonafide’ godsdienst. Dankzij die beslissing geniet het gezelschap voortaan dezelfde privileges als andere georganiseerde religies. En vooral in belastingtechnisch opzicht zou dat heel fijn zijn.
Even dacht ik dat de krant ons in de maling nam. Panoramix dezelfde status als de dominee? Maar nee, het was geen flauwe grap. De Charity Commission for England and Wales had de beslissing wel degelijk onlangs wereldkundig gemaakt...

Het oordeel van de Britse commissie past immers in een bredere trend. Het bevestigt hoezeer wij in West-Europa met een enorme boog lijken terug te keren naar het animistische wereldbeeld van onze verre voorouders. Terwijl de monotheïstische Schepper zijn aanhang ziet slinken, wordt zijn plaats langzaam ingenomen door Moeder Natuur. Zij is oneindig wijs, zij is oneindig goed, haar moeten wij gehoorzamen. En wee, wie zich afkeert van haar heilige wetten – zie de dagelijkse pagina’s Duurzaamheid & Natuur in deze krant.
Ik mijmer nog even door.


Terwijl Drayer even door mijmert wil ik hier een kanttekening plaatsen. Drayer laat doorschemeren het belachelijk te vinden dat de mythen van druiden even legitiem worden beschouwd als de mythen van het christendom. De christelijke luchtgod met alle fanfare erom heen kan volgens Drayer niet gelijk gesteld worden met het animisme van de druiden. Waarom niet, maakt ze niet duidelijk. En ik begrijp dat wel, want ze heeft geen rationele argumenten daarvoor. Drayer wordt gedreven door kleinburgerlijke opvattingen over metafysica: Jezus goed, Mohammed fout, Panoramix idioot. (Haar kennis van de druiden reikt niet verder dan een stripfiguur). Het is een simpel wereldbeeld dat wordt aangehangen door miljoenen al dan niet fundamentalistische christenen. Ze beseffen niet dat hun waarheid even absurd is als die van alle anderen. 'Holistisch geneuzel'? Is het geloof in een meneer die over water kon lopen en wiens 'vader' enkele nomadische stammen tot uitverkoren volk koos minder absurd dan de opvatting van mensen die geloven dat alles bezield is? Ik neig de laatste groep rationeler te vinden dan de eerste. En terwijl het christendom een lange geschiedenis kent van moord en roof, genocide stelt de Trouw-columniste dat juist de anderen onverdraagzaam zijn.

Elma Drayer vindt de christenen normaler, zo maak ik op uit het feit dat ze dacht 'in de maling' te worden genomen. Wat een malle meid. En dan te rekenen dat de christelijke god Drayer geschapen heeft naar zijn evenbeeld.

4 opmerkingen:

Sonja zei

NOS: Verhagen wenste met SMSje Wilders succes met anti-islam speech in Berlijn. Mijn dochter is nu 16 - wat voor toekomst gaat zij krijgen?

AdR zei

Citaat:
- Druïden streven naar ’het leveren van een bijdrage aan harmonie en vrede op onze planeet’. (Het is een voornemen dat je een béétje kandidate bij een missverkiezing ook hoort uitspreken.) -

Daar wringt hem de schoen. Want mw. Drayer is erg voor oorlog. Tegen Irak. Tegen Afghanistan. Tegen de Palestijnen. Tegen Pakistan. Liefst ook snel tegen Iran. En binnenslands ook graag tegen krakers. Dus...

Anoniem zei

Ach, nu zie ik dat je ook wat woorden vuil maakt aan mevr. Drayer. Gisteren plaatste ik deze reactie op de site van Trouw (what's in a name):

"Na het lezen van deze column ben ik me weer eens gaan afvragen wat me zo tegenstaat in de stukjes van mevrouw Drayer.
Volgens mij heeft het te maken met de observatie dat haar mening altijd die van een gevestigde orde, het 'establishment' reflecteert. Of moet ik zeggen -dient. "

Slaafse volgzaamheid onder het mombakkes van een kritische houding. We kopen er niets voor en wijzer worden we er ook niet van- dat zal de bedoeling wel niet zijn.

h

Sjuul van Dissel zei

Zonder reclame of propaganda te willen maken of het evangelie te willen verkondigen want ben überhaupt tegen wat voor religie dan ook en wordt altijd wee van dwepers. Maar toch, deze kerk verdient ook erkenning als zodanig mits zij gerund gaat worden door vrijwilligers, zoals het een kerk betaamt en kerk en staat strikt gescheiden worden. http://www.dianeticsscientology.nl/ http://www.dianeticsscientology.nl/watisscientology.asp
http://www.youtube.com/watch?v=2xB4dbdNSXY

Kicking Cats in the Holy Land

  Plaatsen Nieuwe posts bekijken Gesprek Sulaiman Ahmed @ShaykhSulaiman ZIONIST CHILDREN KICKING CATS 0:02 / 0:05 8:29 p.m. · 19 apr. 2024 ·...