woensdag 9 juni 2010

Rik Delhaas van de VPRO

Rik Delhaas, VPRO-programmamaker: 'Toen de Israelische marine ingreep vielen er negen doden.' En ondertussen werden Israelische commando's door de medische staf van de vredesactivisten verzorgd. Onder de leden van het Israelisch doodseskader 'viel' geen enkele dode. Hoe kwam dat?





Dit schrijft Rik Delhaas, radiomaker van de VPRO:

Toen de Israelische marine ingreep vielen er negen doden.


Met andere woorden: de Israelische marine greep in. Een chrirurgische ingreep? Wat een opmerkelijk taalgebruik voor een -- volgens deskundigen op het gebied van internationaal recht -- illegale kaping van een schip met vredesactivisten. En dan: er 'vielen negen doden.' Het standrechtelijk vermoorden door een zwaar bewapende Israelische commando-eenheid heet bij de VPRO nu er 'vielen... doden.' Vielen die? Uit de lucht misschien, net zoals de 'Israelische marine' uit de lucht viel, pardoes op het dek van een schip dat in internationale wateren voer, om aldaar in te grijpen waardoor doden vielen? De pro-Israel lobby bij de VPRO-Radio houdt de regie stevig in handen. Geweldige journalistiek, Delhaas. Jij zult het ver schoppen bij de VPRO.

3 opmerkingen:

AdR zei

De kleinste "fout" in het geheel is naturlijk dat het niet om de marine ging, maar om commando's die gedropt werden uit helikopters en barkassen.

Sonja zei

Wachtend "op moderatie":

Opmerkelijk dat je je hier zo in de kaart laat kijken Rik.

"Israel kan zich niet nog een incident permitteren als met de Mavi Marmara"

Incident? Een incident is een onvoorziene gebeurtenis. En dan moet ik als leek de lezer hier gaan uitleggen dat het helemaal geen "incident" betrof, maar een weken van tevoren door de Israëlische regering geplande en goed doorgesproken actie?

"Toen de Israelische marine ingreep vielen er negen doden."

Ingreep? Sinds wanneer is een geplande illegale kaping van een schip met vredesactivisten een 'ingreep'? Het was een overval, een raid, dus vanwaar dit rookgordijn?

'Vielen er doden'? Was het dan een natuurramp? Natuurlijk, tijdens een standrechtelijke executie 'vallen er doden'. Alleen degene die het op die manier aan een publiek presenteert wekt de suggestie dat degene die de trekker overhaalt er eigenlijk ook niets aan kan doen.

'VPRO, ja daar zijn wij van'. Maar van wie is de VPRO vraag ik mij nu af.

Sonja zei

Op dinsdag 30 maart plaatste ik een reactie bij 'Villa Westbank'
http://weblogs.vpro.nl/buitenland/2010/06/08/einde-blokkade-gaza-in-zicht/

Een dag later was die verdwenen - ook uit 'wachtend op moderatie'. Ik stuur hier een email over naar het betreffende contactadres buitenland@vpro.nl . Die email kreeg ik kort daarna teruggestuurd als zijnde onbestelbaar.

31 maart stuurde ik mijn reactie en bovenstaande naar info@vpro.nl
Email terugontvangen (van Dini Bangma): wij sturen uw vraag door naar "de coordinator buitenland"

Op 2 april wordt er gereageerd door een van de schrijfsters:

Sonja,
we vinden je mail nergens terug. Als je een reactie wil plaatsen, doe dat dan eventueel nogmaals bij > plaats reactie en dan komt het eerst in een depot terecht, en als wij goedkeuren vinken (en alleen de grofste mails laten we niet door, die van u gewoon wel), dan moet het goed komen.
Vervelend, maar het is geen onwil onzer kant.
 
Ik ben wel pas woensdag as weer op de redactie, dus dan kan ik het op het net zetten,
 
vriendelijke groet,
Ellen van Dalen
vpro

Mijn email was dus niet goed gelezen, want mijn vraag ging over een reactie op het VPRO weblog, en niet over een email. Daarnaast had ik ook al aangegeven dat ik 'wachtend op moderatie' stond. Ik had geen zin om het weer te proberen.

----------

En nu staat er weer een reactie van mij bij Rik Delhaas al een dag in de wachtstand.
http://weblogs.vpro.nl/buitenland/2010/06/08/einde-blokkade-gaza-in-zicht/

Gaat die straks ook 'verdwijnen'?