donderdag 27 mei 2010

Sjoerd de Jong van de NRC

Sjoerd de Jong.



Aan Sjoerd de Jong,
plaatsvervangend hoofdredacteur van de NRC.
lezerschrijft@nrc.nl

Geachte collega,

Voordat ik bij de Amsterdamse hoofdofficier van Justitie een aanklacht indien tegen ondermeer uw krant wegens het verspreiden van het boek Erfdeel en oogappel van de Israelische fundamentaliste Wiesje de Lange, waarin schrijfster een strafbaar feit pleegt door het volgende met betrekking tot de Palestijnse burgerbevolking te schrijven:

'Er is geen oplossing dan de totale vernietiging van dat volk'

wil ik u erop wijzen dat een dergelijke oproep in strijd is met het Nederlandse recht, en daardoor ook de verspreiding ervan, en toch staat het boek ter aanbieding in de NRC Boekenselectie. Zie:

Ik verzoek u met klem mij te laten weten waarom de NRC meent dat het dit boek moet blijven aanbieden, en of u van plan bent deze aanbieding te stoppen.

In afwachting van uw antwoord,
collegiale groet,
Stan van Houcke.
Amsterdam.

PS: Over 'Erfdeel en oogappel - Israël in politiek en profetie' van Wiesje de Lange schrijft dr. ir. J. van der Graaf in het Reformatorisch Dagblad:

Wie haar kent van haar jarenlange publicaties in ”Christenen voor Israël” weet eigenlijk al wat er komt. Ze heeft zich de jaren door geprofileerd als de ideologe van de ultrarechtse beweging in Israël, die onverzoenlijk staat tegenover de Palestijnen. Dat Israël ook haar thuisland is en dat ze zich daarvan ook vanuit het Oude Testament rekenschap geeft, is begrijpelijk...

In het vierde hoofdstuk ”Gedachten over gedenken” komt de klap op de vuurpijl. Aan de hand van de tekst „Gedenkt wat Amalek u heeft aangedaan” (Deut. 25:17) wordt Amalek geduid als „de antisemiet” van alle tijden. Het tastbare Amalek wordt vandaag de dag belichaamd door de Palestijnen. „De voor Israël ontstellend schokkende confrontatie met de Palestijn ligt in zijn Amalekkarakter.” En dan is er voor de schrijfster maar één conclusie: „Er is geen oplossing dan de totale vernietiging van dat volk.” Hier ging bij mij het licht uit. Men hoeft mij niet te wijzen op de verderfelijke politiek van Palestijnse leiders, zoals die van Hamas, men hoeft mij ook niet te wijzen op de dreiging van de islam. Mijn solidariteit met Israël, (ook) op grond van de profeten, is voor mij onopgeefbaar. Echter zonder haatgevoelens jegens een volk dat ook een plek mag hebben onder Gods zon. Tot mijn verwondering permitteert ds. G. H. Abma zich een voorwoord in dit boek.

http://www.refdag.nl/artikel/1383882/Beloften+voor+het+beloofde+land.html







Geen opmerkingen:

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...