woensdag 26 mei 2010

Israel als Schurkenstaat 157


Dag Stan,

Hier een prachtige analogie + een interview met de maker:

http://wereldjournalisten.nl/artikel/2010/02/17/over_het_frisia-nederland_conflict_ik_kies_geen_p/

Groet,

Bas


Over het 'Frisia-Nederland conflict': 'Ik kies geen partij'

Woensdag 17 februari 2010 | Redactie Wereldjournalisten | Reacties: 8

Student Grafisch Ontwerpen Ruiter Janssen las in een boek van Joris Luyendijk over het Israëlisch-Palestijns conflict. Luyendijk maakte daarin een Nederlandse metafoor: Friezen worden gedood door de VS en krijgen nadien een eigen staat in Nederland toegewezen. Wat zou u doen? Janssen nam dit 'Frisia-Nederland conflict' als uitgangspunt voor zijn afstudeerproject aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam en vertaalde de metafoor in een 'Information Graphic'.

beeld/2010/02/Frisia.jpg - Frisia-NL conflict

Het is 2 dagen nadat zijn grafische vertaling van het Frisia-Nederland conflict c.q. Israëlisch-Palestijns conflict in nrc.next en NRC Handelsblad verscheen en de reacties zijn overstelpend. 'Ik had niet gedacht dat ik zo veel reacties erover zou krijgen. En alleen maar positieve reacties', vertelt Janssen verbaasd door de telefoon. Dat zou 30 jaar geleden wel anders zijn geweest, beseft hij. 'In die tijd had men in Nederland vooral oog voor de positie van Israël'.

De Terneuzenstrook
In Janssens grafische metafoor van het Israëlisch-Palestijns conflict naar het
'Frisia-Nederland conflict' is bijvoorbeeld de Westelijke Joordaanoever, de Zuidelijke Maasoever geworden, de Gazastrook, de Terneuzenstrook en heten de Kassam-raketten nu Hazelhoff-raketten. Frisia wordt tijdens de Elfstedenochtend ook op 10 januari 2000 geconfronteerd met de 'tweede Nederlandse Opstand', vertaald: de tweede Palestijnse intifidah.
De grafische vertaling van het 'Frisia-Nederland conflict' kostte Janssen 3 maanden om op papier te zetten. De meeste tijd ging echter op aan het onderzoek, het vinden van betrouwbare cijfers.

Cijfers die geregeld tot verbazing bij hem leidden zoals over het aantal doden dat de raketten van de Palestijnen in Israël tot gevolg hadden: 783 raketten, 2 doden. Hij ontdekte tijdens zijn onderzoek dat Israël de 4de nucleaire macht in de wereld is en op dat gebied zelfs groter is dan China. Een ander opvallend cijfer voor Janssen was het hoge bedrag aan financiële steun dat Israël ontving van de Verenigde Staten tussen 1949 en 1996: 62,5 miljard dollar. 'Dat is evenveel als heel Latijns Amerika, de Caraïbische Eilanden en Afrika ten zuiden van de Sahara bij elkaar kreeg toebedeeld.'

Bij het lezen van de cijfers overviel hem af en toe een gevoel van machteloosheid. 'Hoe meer ik ermee bezig was, hoe meer ik dacht wat een hopeloze zaak. Het land is zo verdeeld.'
Maar benadrukt Janssen: 'Ik trek geen partij. Het zijn feiten, maar vanuit de Palestijnse invalshoek. In deze weergave is bijvoorbeeld de angst die diezelfde Kassam-raketten bij miljoenen Israëlische mensen teweegbrengen niet meegenomen.'

Een simpele Journaal-kijker
Janssen heeft al eerder kunstprojecten uitgevoerd rond heikele kwesties in de Democratische Republiek Congo, Kosovo en Cuba, maar pas bij dit project kwam hij erachter dat engagement eigenlijk leidend is in veel van zijn werk. 'Politieke conflicten blijken mijn interesse te hebben.' Waarom? Hij weet het niet. 'Ik volg de actualiteiten. Ik ben geïnteresseerd in wat zich afspeelt in de wereld.' Zoekend naar een antwoord op de vraag waarom hij zich richt op
conflicten, noemt hij uiteindelijk beeldvorming. 'Ik probeer geen standpunt in te nemen. Ik ben meer bezig met beeldvorming en hoe die wordt beïnvloed. Ik ben meer bezig met iets in kaart te brengen dan met een bepaalde partij te kiezen. Wie ben ik, als simpele Journaal-kijker, om andere mensen te vertellen hoe de vork precies in de steel zit?'

Met zijn kunstprojecten wil hij mensen bewust maken dat men nooit over genoeg kennis over een bepaald onderwerp beschikt, dat er altijd meerdere kanten aan een gebeurtenis zit. 'Een objectieve kijk bestaat niet. Het gaat om een selectie van feiten.''
Waarom voor het Midden-Oostenconflict gekozen? 'Het is een heel goed voorbeeld van hoe bizar zaken in elkaar kunnen steken. Daarbij is de oppervlakte van Israël vergelijkbaar met Nederland. Dit maakt de metafoor nog realistischer.' Janssen wil met zijn projecten mensen aan het denken zetten en hen zelf de conclusies laten trekken. Maar desondanks lijkt zijn werk zoals in ieder geval het 'Frisia-Nederland conflict' slechts maar naar één, onvermijdelijke conclusie te kunnen leiden: onrecht.

Graphics: Ruiter Janssen

Bron: Wereldjournalisten

Geen opmerkingen:

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...