dinsdag 25 mei 2010

Elco Jol. Gespreksruimte? 5

AdR heeft een nieuwe reactie op uw bericht "Elco Jol. Gespreksruimte? 3" achtergelaten:

Slavoj Zizek (ik laat de diakrieten even zitten):

So where do we stand today? Is the deadlock complete? A century ago, Vilfredo Pareto was the first to describe the so-called 80/20 rule of (not only) social life: 80 % of land is owned by 20 % of people, 80 % of profits are produced by 20 % of the employees, 80 % of decisions are made during 20 % of meeting time, 80 % of the links on the Web point to less than 20 % of Web-pages, 80 % of peas are produced by 20 % of the peapods… As some social analysts and economists suggested, today’s explosion of economic productivity confronts us with the ultimate case of this rule: the coming global economy tends towards a state in which only 20 % of the workforce can do all the necessary job, so that 80 % of the people are basically irrelevant and of no use, potentially unemployed.

In zijn nieuwste boek voegt hij aan deze alinea toe: waarom zouden we een economisch systeem tolereren dat tachtig procent van de mensheid overbodig verklaart?
Bron.
Grappig overigens dat hij zich op de proto-fascist Pareto beroept.

Vanochtend kwam er een technicus bij ons thuis die in opdracht van UPC een kastje kwam installeren. Om het apparaat te activeren moest hij een nummer doorbellen naar India, waar iemand op een callcentrum iets moest intypen. De mensen daar zijn veel goedkoper dan hier. Vandaar dat het werk daarheen is verhuisd. Net zolang tot ze ook in India te duur zijn en de Indiers net als de Nederlanders overtollig zijn geworden als werknemer en zeker als mens. Zou Elco dit allemaal beseffen?


7 opmerkingen:

Anoniem zei

Er bestaat geen mooier begin van de ochtend dan een van Stan’s uitspattingen te mogen bewonderen. Werkelijk een verademing. Laat mij mijzelf even voorstellen in mijn eigen woorden. Ik ben Elco Jol, een student van de Universiteit van Amsterdam waar ik deelneem aan een commissie genaamd Room for Discussion. Room for Discussion is een platform van de economie faculteit waarin studenten wekelijks de kans hebben om met spraakmakende figuren en opinieleiders van Nederland, gasten uit de politieke wereld, hoogleraren en mensen uit de zakenwereld te discussieren. Wat er nu is gebeurd, onze eigen ster Stan van Houcke was ook uitgenodigd om naar een debat te komen waarin Derk Sauer zou worden geinterviewd (weet u, in alle eerlijkheid, wij stuurde hem een uitnodiging omdat wij oprecht dachten dat hij het interessant zou vinden om dit debat bij te wonen), maar de heer Van Houcke weigerde stellig. Het mooiste begint echter daarna pas. Stan van Houcke heeft het namelijk nu voorzien op de studenten van Room for Discussion en reageert zijn frustaties van het kapitalisme en mensen zoals Derk Sauer dus nu op ons af. Dit alles onder het motto van ‘studenten kunnen niet interviewen’ (dat moet je aan vakmensen overlaten). Hier even een opsomming van hoe hij tegen mij/over ons praat: “Hoe leg ik nu deze kinderen uit”, “Uilskuiken. Interviewen is een vak, Elco, dat moet je aan vakmensen overlaten.” En “Ik ken geen mens die het prettig vindt wanneer zijn of haar onnozelheid aan de kaak wordt gesteld. Dus waarom zou jij dat dan wel prettig vinden, nietwaar?” Hierop kan ik alleen maar antwoorden: Geachte heer Van Houcke, uw bespottingen naar mij neem ik net zo serieus als een clown in het kindercircus.

Beste stan, (en vanaf nu ga ik dan maar ‘je’ zeggen want ik heb nu toch wel het gevoel dat wij elkaar na vijf “Elco Jol. Gespreksruimte?-posts” een beetje kennen) ik zal je nogmaals proberen uitleggen wat wij bij Room for Discussion doen. Het is een initiatief van studenten, die helemaal niet pretenderen alles te weten of geniaal te kunnen interviewen, het is voor ons studenten een eer om met deze gasten te mogen spreken en de rol als interviewer proberen wij alleen tot onze uiterste best in te vullen. Onze gasten verwachten ook niet een Pauw en Witteman of DWDD interviewer, maar ze vinden het vaak gewoon leuk om met studenten in gesprek te gaan en een dialoog te starten onder de jongere generatie. En weet u, daar leren wij als studenten erg veel van. Room for Discussion is een concept waar de Universteit van Amsterdam heel erg trots op is en voor de commissieleden is dat enigszins een beloning voor de vrije tijd die zij hierin steken. Eerdere edities van Room for Discussion die door vele studenten werden bijgewoond waren het debat van de gemeenteraadsverkiezingen en andere debatten met gasten zoals Wouter Bos, Hans Wijers, Floris Deckers, Agnes Jongerius, Frits Bolkestein, Alexander Rinnooy Kan, Hans Hoogervorst, Jort Kelder, Rijkman Groenink, Elco Brinkman en het lijstje is nog veel langer. Room for Discussion is erg dankbaar voor het feit dat deze personen hun inzichten en ideeen met ons studenten wilden delen.

Dus om het nog even samen te vatten: Room for Discussion is een platform waarin studenten een kans krijgen om met spraakmakende figuren en opinieleiders van Nederland te mogen discussieren over hedendaagse onderwerpen. Door velen genoemd als een geweldig initiatief. Laten we dat zo houden.

Elco Jol

www.roomfordiscussion.nl/blog

AdR zei

Room for Discussion is een concept waar de Universteit van Amsterdam heel erg trots op is en voor de commissieleden is dat enigszins een beloning voor de vrije tijd die zij hierin steken. Eerdere edities van Room for Discussion die door vele studenten werden bijgewoond waren het debat van de gemeenteraadsverkiezingen en andere debatten met gasten zoals Wouter Bos, Hans Wijers, Floris Deckers, Agnes Jongerius, Frits Bolkestein, Alexander Rinnooy Kan, Hans Hoogervorst, Jort Kelder, Rijkman Groenink, Elco Brinkman en het lijstje is nog veel langer.

- Mijn waarde, dit is precies de reden waarom ik de neiging zou hebben mijn bul terug te sturen, maar dat zouden ze juist wel willen, en in ieder geval nooit trots zal verkondigen dat ik alumnus ben van de Universiteit van Amsterdam.

Bunch of wankers, as we say in England.

stan zei

dat lijstje is inderdaad zo pathetisch als de hel.

Anoniem zei

Tsja, dat lijstje is nog al een eenzijdig.

Nederlanders zijn nog steeds onder de indruk van Mensen Met Veel Poen.

Studenten zijn nog steeds naief.

Groet, Koen

Anoniem zei

Ik mis Kay van de Linde.

anzi

Elco Jol zei

Aan het niveau van u blog te zien hebben wij van Room for Discussion nu al spijt dat wij u uitgenodigd hebben.
En u bent zelf een uilskuiken!

Sophie de Graaf zei

Brutale vlerk die elco jol

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...