donderdag 14 januari 2010

Ko Colijn. Professor. 5

Boven: een echte journalist, I.F. Stone. Onder: een nepjournalist, Ko Colijn.


Nu ik me een beetje begin te verdiepen in hetgeen professor/journalist/adviseur/schnabbelaar Ko Colijn allemaal te berde brengt vrees ik, beste vrienden, dat we ook hier te maken hebben met een klassiek geval van... Ja, van wat eigenlijk? Leest u deze woorden van hem eens zorgvuldig. Hij schreef ze voorafgaand aan het verschijnen van het rapport van de Commissie Davids:

Stel ik ben helemaal op de hoogte van het concept-rapport van de commissie, dat u allemaal pas op 12 januari te zien zult krijgen. Het zit in mijn binnenzak. Ik zit met het levensgrote dilemma dat ik weet dat er iets heel interessants over onze huidige minister-president in staat. 't Is niet voor niks dat hij naar Brussel wilde, en dat de publicatie van dat rapport werd uitgesteld van 1 november tot begin 2010! Davids concludeert straks dat onze premier best wel naïef was en -met de beste bedoelingen overigens- zwaar onder de indruk was van de ambiance waarin de Grote Wereldpolitiek destijds op hem inpraatte. ‘Jen Peter, believe us, we need your support, die massavernietigingswapens liggen er wel. Serious consequences, dat is enough om een oorlog te beginnen’. Als ik dat nu prijs geef aan de openbaarheid wordt het glashard ontkend en staat het straks glashard niet in dat rapport. Ik sta voor gek, of met lege handen, want ik moet natuurlijk ook mijn bron beschermen. De enige manier waarop mijn onthulling, die ik hier nu niet officieel uitspreek, werkelijkheid wordt is door hem niet te onthullen. Dat doe ik hier dus nadrukkelijk niet.
Zie: http://www.onjo.nl/Item.2558.0.html?&tx_ttnews%5Bcat%5D=311&cHash=0d53dcdf30&tx_ttnews%5Btt_news%5D=19963&tx_ttnews%5BbackPid%5D=2556


Allereerst deze zin: Stel: 'Davids concludeert straks dat onze premier best wel naïef was en -met de beste bedoelingen overigens- zwaar onder de indruk was van de ambiance waarin de Grote Wereldpolitiek destijds op hem inpraatte.' Wat Ko verzuimt is dat niet alleen 'onze premier best wel naief was' als gevolg van het feit dat 'de Atlantische reflex prevaleerde boven enigerlei op Europa gerichte houding', zoals de Commissie Davids verwoordde, maar ook Ko Colijn zelf, die in Vrij Nederland de illegale inval probeerde te rechtvaardigen met de aperte leugen: 'Niemand, ook Chirac en Schröder niet, bestrijdt dat Powell gelijk had met zijn bewijzen.' Daarover zwijgt de professor nu als het graf. Is dat wetenschappelijk verantwoord? Nee! Is dat journalistiek verantwoord? Nee! Getuigt dit van intellectuele integriteit. Nee! Maar door er achteraf over te zwijgen dekt hij zichzelf in 'met de beste bedoelingen overigens', dat wil zeggen: voor hemzelf.

Dan dit: 'Als ik dat nu prijs geef aan de openbaarheid wordt het glashard ontkend en staat het straks glashard niet in dat rapport. Ik sta voor gek, of met lege handen, want ik moet natuurlijk ook mijn bron beschermen. De enige manier waarop mijn onthulling, die ik hier nu niet officieel uitspreek, werkelijkheid wordt is door hem niet te onthullen. Dat doe ik hier dus nadrukkelijk niet.'

Dit is een schitterende illustratie van het feit dat we met een bezoldigd warhoofd te maken hebben. Ko, luister, voordat dit alles in het rapport stond had een echte journalist dit allang zelf uitgezocht. Een echte journalist is niet afhankelijk van autoriteiten om te kunnen aanvoelen en zelfs te bewijzen dat iets klopt of niet. Denk aan I.F. Stone, hij las de hele dag officiele documenten waarin explosieve informatie verborgen was. Maar dan moet je je huiswerk doen. Alleen een opportunist zoals jij die te dicht tegen de macht is aangekropen is afhankelijk van de informatie, dat wil zeggen: de spelletjes en de belangen van politici. Meer over Ko Colijn later.


Geen opmerkingen:

POLITICIANS? NO. MAD MEN!

  S.L. Kanthan @Kanthan2030 Western politicians are absolute clowns, but they have no self-awareness. “Iran’s actions are reckless!” Surpr...