dinsdag 29 december 2009

Menno van der Land




Menno van der Land, jong, ambitieus, en een tikje ouderwets, kortom helemaal redelijk alternatief. 'Leuk dat je mijn website bezoekt.'



Naar aanleiding van de Kerstboodschap van ons staatshoofd waarin ze wees op de fragmentatie van de westerse samenleving schrijft in de NRC ene Menno van der Land, als politicoloog D66 kandidaat voor de gemeenteraad in Leiden dat de 'koningin nog in de jaren vijftig [leeft],' en dat 'de internetgeneratie zich [zal] afvragen wie die wereldvreemde vrouw is die haar berispt voor contacten die voor haar normaal zijn.'

Menno heeft kennelijk in twee dagen tijd een representatief onderzoek uitgevoerd onder de Nederlandse jongeren en weet hoe ze allemaal denken. Wat dat betreft heeft hij een voorsprong op mij. Ik heb slechts een handjevol jonge mensen uit mijn directe omgeving gesproken en die trokken een heel andere conclusie uit het verhaal van koningin Beatrix. Zij werd door hen niet gezien als 'die wereldvreemde vrouw', maar juist als iemand die heel goed begrijpt wat er momenteel gaande is. Deze jonge mensen wezen me op het volgende: D66 is een politieke partij die al een halve eeuw geleden werd opgericht, in een heel andere tijd dan nu. Menno van der Laan vonden ze een grappige illustratie van het feit dat voor hem moderniteit nog steeds verbonden is met technische vernieuwingen, terwijl voor hen de moderniteit juist bepaald wordt niet door allerlei nieuwe snufjes maar door een technologische systeem dat bepaalt hoe wij met elkaar omgaan. En inderdaad, het viel me op dat Van der Land een heel ouderwets beeld van de wereld heeft. Enfin, leest u de meningen van deze redelijk alternatieve knaap zelf maar: www.mennovanderland.nl

Geen opmerkingen:

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...