donderdag 12 november 2009

Willem van Genugten en de Mensenrechten 18


Willem van Genugten,

Je schrijft mij:

'Succes is niet verzekerd, zoveel staat vast, maar ik vind het nog steeds de beste weg. Het internationale recht en de plaats van de mensenrechten daarin is een project dat ons in ruim zestig jaar van alles heeft gebracht, maar vaak ook staat het machteloos en zijn Grote Sprongen voorwaarts uitgesloten. En dan gaat het om het zoeken naar ingangen om weer een stapje verder te komen. En daar lopen onze meningen dan uiteen.'

Je stelt: 'Succes is niet verzekerd...' Daaruit maak ik op dat je van mening bent dat het zeker niet is uitgesloten dat jouw 'alternatief' van 'hele kleine marges' wel zou kunnen werken. Prima. Helaas leg je nergens uit waar deze veronderstelling op gebaseerd is. In elk geval is die niet gebaseerd op de werkelijkheid, op de geschiedenis van Israel, die juist het tegenovergestelde aantoont. Dus leg me uit waarom jij denkt dat jouw 'alternatief' zou kunnen werken. Niemand die ik ken verwacht 'grote sprongen voorwaarts' en zeker geen scepticus als ik verwacht dat, daarom ben ik ook zo benieuw naar jouw 'alternatief' van 'hele kleine marges'. Nu lees ik ook dat het 'gaat om het zoeken naar ingangen om weer een stapje verder te komen.' Vertel me waar die 'ingangen' volgens jou zouden kunnen liggen 'om weer een stapje verder te komen'? Is dit een reële voorstelling van zaken of wishfull thinking, of politiek cynisme, of domme volksverlakkerij? Laat het ons weten, Willem. Spreek je publiekelijk uit. Neem de lezers serieus. Alleen de taal beschermt ons, of zoals Susan Sontag in Jeruzalem tegen de zionistische leiding van de staat zei: 'Words mean. Words point. They are arrows. Arrows stuck in the rough hide of reality.'

Geen opmerkingen:

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...