maandag 23 maart 2009

De Commerciele Massamedia 196

In het kader van de actie om de commerciele massamedia te subsidieren met belastinggeld publiceert de Volkskrant het volgende:

'Help, de journalistiek gaat verloren
Door Philippe Remarque

gepubliceerd op 22 maart 2009 22:02, bijgewerkt op 23 maart 2009 07:43

NEW YORK - Voor het stuk over schoolsluitingen in Oakland is 415 dollar binnengekomen. Nog 185 te gaan. ‘Als u wilt dat dit verhaal wordt uitgezocht, opgeschreven en gepubliceerd, klik dan op DONEER om het te helpen financieren!’, zegt de website spot.us.


Wie graag de Braublog van columnist David Brauer uit Minneapolis leest, kan ook doneren. Met 10 dollar ben je een ‘LowBrau’, met 25 een ‘HighBrau’. ‘We zijn aan het experimenteren met inkomstenbronnen’, zegt Joel Kramer, oprichter van de non-profit webkrant MinnPost. ‘Als we alleen nog journalistiek hebben die wordt bekostigd uit de advertenties op internet, vrees ik dat we niet veel journalistiek meer krijgen.’
Kramer was hoofdredacteur en directeur van de Minneapolis Star Tribune, de grote lokale krant die onlangs failliet ging en verder wordt ingekrompen. Hij wil onderzoeken of kwaliteitsjournalistiek kan overleven in het nieuwe tijdperk: ‘Het is belangrijk voor de gemeenschap.’ Maar, waarschuwt hij, met zijn twaalf werknemers kan hij de krant niet vervangen.
De roep om redding van de journalistiek in de VS wordt luider. Dinsdag verscheen na 146 jaar de laatste Seattle Post-Intelligencer. Hij gaat verder als website, met 20 van de 165 redacteuren. De Tucson Citizen, de oudste krant van Arizona, blijft nog een week bestaan. Maar de Rocky Mountain News in Denver verdween eind februari vlak voor zijn 150ste verjaardag.
‘Internet heeft de inkomsten van de kranten opgegeten’, zegt Joshua Benton, directeur van het NiemanLab of Journalism aan de Harvard-universiteit. De lokale kranten waren monopolisten, legt hij uit. Ze hielden de prijs van advertenties hoog. Wie bij wilde blijven, was op hen aangewezen.
Maar de burger die voor 100 dollar in de ‘classifieds’ zijn auto te koop zette, doet dat nu gratis op Craigslist. Internet biedt hem andere nieuwsbronnen. Daar komt de crisis bij. Adverteerders vallen weg. Uitgevers, vaak in de schulden door te ambitieuze acquisities, krimpen nu overal redacties in. De L. A. Times had tien jaar geleden 1.300 redacteuren, nu 720.
Paard en wagen zijn ook vervangen door de auto. Maar over de kranten gaan bezorgde stemmen op. Met hun lucratieve monopolie financierden ze immers journalistiek onderzoek dat misstanden aan het licht bracht.'

1 opmerking:

Sonja zei

Ik denk dat elke onderneming, die voor de crisis ook al in de problemen zat, nu bij de overheid komt aankloppen voor geld. Dat geldt zeker voor de kranten. De bangmakerij in deze is: anders wordt er geen goede journalistiek meer bedreven en zijn we aan de honden (onafhankelijke + burger journalistiek, internet) overgeleverd. Welnu, ik vind het niet moeilijk kiezen.

Typisch, die sneer naar de Huffington Post: Daardoor heeft een site als de Huffington Post succes met een kleine redactie: zij linkt naar de gratis online artikelen van kranten, die weer lezers verliezen aan dit soort ‘aggregator-sites’. Door te pretenderen dat dat een tweederangs link-site is, proberen de concurrentie uit te schakelen. Dat het in werkelijkheid een kwaliteitskrant is, met o.a. Seymour Herst, en dat het mede door zijn bestaan niet zo gek te bedenken is dat lezers bij de reguliere kranten vertrekken, omdat ze propaganda zat zijn, dat hoeft niemand te lezen van Remarque. Maar ja, zijn baan staat dan ook op de tocht, en dat is wel effe belangrijker dan de lezer correct te informeren.

US Jews and Non-Jews Working Together

  Husam Zomlot @hzomlot · 12 u Moving 12:07 a.m. · 25 apr. 2024 · 11,8K Weergaven https://twitter.com/ofercass/status/1783256489295052990