zaterdag 11 oktober 2008

Pieter Klok van de Volkskrant 2


'Is geld straks nog wat waard?
Van onze verslaggever Pieter Klok
gepubliceerd op 30 september 2008 22:28, bijgewerkt op 2 oktober 2008 10:25
Ik vertrouw banken niet meer. Soms vraag ik me af of mijn geld straks misschien waardeloos is.'
Pieter komt met dit antwoord: 'Die angst lijkt wat overtrokken, maar in deze crisis dienen we zelfs de grootste doemdenkers serieus te nemen – ze hebben tot nu toe vaak gelijk gekregen. Als u echt slapeloze nachten heeft, moet u misschien uw spaargeld inwisselen in waardevaste producten zoals goud, antieke auto’s of een schilderij van Vincent van Gogh.'
Zoals bekend kunnen veel lezers van de Volkskrant zich een originele Van Gogh veroorloven. Opmerkelijk is ook de kwalificatie 'doemdenker.' Die negatieve kwalificatie wordt gebruikt om de eeuwige piskijker te relativeren, verdacht te maken, belachelijk te maken.
Stel, u steekt de weg over en ziet niet dat er een auto met grote snelheid op u afrijdt. Een voorbijganger op het trottoir schreeuwt: 'kijk uit, een auto!!!' Nu de vraag: is die voorbijganger een 'doemdenker' dan wel een verstandig iemand? Juist, het laatste. Waarom heet zo iemand dan bij Pieter Klok een 'doemdenker'? Welnu, om de criticus van het moderne kapitalisme te stigmatiseren als een 'doemdenker'. De ware propaganda zit maar al te vaak in de kwalificaties, de adjectieven, en in de dingen die bewust verzwegen worden.
Pieter, een doemdenker die gelijk heeft is geen doemdenker. Probeer de taal zuiver te houden, het is het enige dat bestaat tussen irrationaliteit en rationaliteit. Eerst wordt de taal verkracht en vervolgens de samenleving, zoals we uit de geschiedenis weten.

Geen opmerkingen:

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...