zaterdag 12 juli 2008

De Nuance van de NRC 59

Dit schreef ik op 2 juli van dit jaar:

"Meer dan een kwart eeuw geleden kwam ik samen met mijn gezin op het eilandje Pserimos terecht. Op het tegenover Kos gelegen piepkleine eilandje woonden minder dan 60 mensen, een paradijsje, vooral omdat het nog niet door het massatoerisme was ontdekt. 's Avonds zaten we met vissers en herders aan een lange tafel te eten en te zingen, zij in het Grieks, wij in het Nederlands en Engels. We zopen als ketters en een paar maal per week zagen we hoe aan de overkant van het water ineens al het licht op Kos uitviel. En telkens weer werd het verdwijnen van het electrisch licht door mijn tafelgenoten beantwoord met een geweldig gejuich, tot 20 seconden later ook op ons eiland het licht uitviel, en erger nog: de ijskasten. De electriciteit van Pserimos kwam namelijk via een onderzeese kabel uit Kos. Soms duurde het wel een hele nacht voor de electriciteit weer terugkwam. Ergens in die benevelde breinen van mijn Griekse vrienden wilde het niet echt doordringen dat als op Kos het licht uitviel het een waarschuwing was dat ook op Pserimos het licht zou uitvallen. Zo ongeveer reageren ook de Nederlandse opiniemakers zodra het gaat over de economische en financiele crisis in de Verenigde Staten. Ergens in hun door ideologie benevelde breinen dringt het niet door dat als in de VS het licht uitgaat wij in Europa daar het resultaat van zullen ondervinden."
Zie: http://stanvanhoucke.blogspot.com/search?q=pserimos

Op de voorpagina van de NRC staat vandaag deze beteuterde kop: "Kredietcrisis nu wel erg dichtbij." Nou moe, hoe kan dat nu? Dat had de slijpsteen voor de geest kennelijk niet verwacht.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik kan de slijpsteen voor de geest wel leiden naar honderden bijdragen op Internet die sinds 2005 de ondergang van Indymac voorspelden met sluitende argumentatie.

Niet dat het nieuwswaardig is voor een krant. Die berichten alleen op achterafbasis.

Sonja zei

Mooi verhaal Stan.

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...