maandag 10 december 2007

Heikelien Verrijn Stuart


'Carla del Ponte, hoofdaanklaagster van het Joegoslaviëtribunaal, neemt eind 2007 afscheid. Donderdag is zij in Den Haag te gast bij de première van de film Carla's List, een documentaire over Del Ponte en haar medewerkers. Na afloop van de film debatteert zij onder andere met Heikelien Verrijn Stuart, juriste, journaliste en voornaam volgster van het Joegoslavië Tribunaal. Zij houdt deze week voor Amnesty.nl een dagboek bij.
maandag 10 december Vandaag is het internationale mensenrechtendag. Vandaag ook moest "Mr. Gus" Kouwenhoven voor het Haagse gerechtshof verschijnen. Tegen hem loopt het hoger beroep wegens oorlogsmisdrijven die hij zou hebben gepleegd om de wrede en corrupte president Charles Taylor van Liberia te helpen. Taylor zelf bevindt zich in de Scheveningse gevangenis in afwachting van zijn proces dat voor het Sierra Leone tribunaal, dat voor dit proces onderdak heeft gevonden bij het Internationaal Strafhof - zal plaatsvinden. Carla del Ponte vertrekt na ruim acht jaar hoofdaanklaagster van het Joegoslavië tribunaal te zijn geweest. Radio en televisie in allerlei vormen aan de lijn. 'Wil je over Carla komen praten?'. Verbijsterde stilte aan de andere kant als ik zeg dat ik niet in de context van een amusementsprogramma – De Wereld Draait Door – over oorlogsmisdrijven kom praten. Nauw verholen gegaap van een redacteur van een serieus televisie programma als ik niet in blijk te zijn voor een rondje roddelen over Del Ponte. Waarom zou ik? Ik ken haar niet persoonlijk en ben er bovendien ten diepste van overtuigd dat de waarde van een strafproces blijkt in de rechtszaal. Daarover valt als het om internationale hoven gaat nog wel wat meer over te zeggen, maar daaraan kom ik misschien in de loop van deze overvolle week toe. Het is opvallend hoeveel aandacht er aan haar vertrek wordt besteed. Het is alsof voor het publiek het tribunaal en deze hoofdaanklaagster één zijn. De rechters zijn nauwelijks bekend bij de buitenwereld, zij doen in betrekkelijke anonimiteit hun werk. Manhunter Carla del Ponte fascineert, trekt aan en stoot af.'

Geen opmerkingen:

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...