zondag 11 november 2007

De Pro-Israel Lobby 56

U ziet uiterst links de Amerikaanse hoogleraar John Mearsheimer met naast zich Stephen Walt, de schrijvers van het boek De Israel Lobby. Rechts zit de journalist Leonard Ornstein die zich gisteravond opnieuw opstelde als een fervente pro-Israel lobbyist. Hij maakte het dit keer zo bont dat het jonge publiek zich aan hem begon te ergeren. Mearsheimer, die ik vanochtend interviewde, vergeleek Ornstein met Amerikaanse Israel lobbyisten. 'Ik vond de moderator in wezen vijandig tegenover ons,' verklaarde hij voor de microfoon. Maar dat gebeurt vaker. Ook professor Walt vond dat de bijeenkomst in het Amsterdamse Arena Hotel opmerkelijk veel leek op die in de VS. Naast een zeer hoge opkomst 'is het publiek altijd geinteresseerd,' en is er altijd wel de onvermijdelijke pro-Israel lobbyist die zich groen en geel ergert. Maar dat dit nu juist de voorzitter moest zijn, is natuurlijk toch merkwaardig. Als journalist had Ornstein enige onafhankelijkheid moeten tonen, maar zodra het Israel aangaat, slaan bij dit soort journalisten altijd de stoppen door. Ik heb alles keurig opgenomen en zal het binnenkort op mijn audioblog zetten.

4 opmerkingen:

Sonja zei

Toevallig zag ik Mearsheimer vanmiddag nog spreken (ergens?) uitgezonden door de Nederlandse Moslim Omroep (NMO). Die dat blijkbaar wel belangrijk vond. Mearsheimer had de kundigheid om simpelweg met het opnoemen van feit na feit en akkoord na akkoord een beeld te scheppen van de terreur, de meedogenloosheid en het racisme van Israël. Als dolkstoten. Je moet toch wel snoeihard zijn om je geweten daarbij te kunnen uitschakelen.

Sonja zei

PS Ik heb happychaos twee keer gemaild met een vraag over de specifieke keuze voor Ornstein. Geen antwoord gehad.

Ya'aReview zei

Beste Stan,
Ik zoek altijd via google op 'audioblog site: www.stanvanhoucke.blogspot.com' om je audioblog te vinden...Ik heb hem nu opgeslagen, maar misschien kun je onder 'links' een link plaatsen?

vriendelijke groet, Joppe

Anoniem zei

Hieronder de link:
http://webdisk.planet.nl/houck006/publiek/album/Interviews/Mearsheimer%20and%20Walt.mp3

Wellicht is het inderdaad handiger/makkelijker om een directe link naar het interview te plaatsen onder het artikel zelf.

Kicking Cats in the Holy Land

  Plaatsen Nieuwe posts bekijken Gesprek Sulaiman Ahmed @ShaykhSulaiman ZIONIST CHILDREN KICKING CATS 0:02 / 0:05 8:29 p.m. · 19 apr. 2024 ·...