donderdag 5 juli 2007

De Volkskrant 54



Een mij bekende Volkskrant-journalist vertelde me gisteren desgevraagd dat ombudsman Thom Meeens een veel geplaagd mens is, die niet werkelijk geliefd is bij de verschillende redacties. De Volkskrant-journalisten zijn erg gevoelig voor kritiek en vinden maar al te vaak dat zijn kritiek onterecht is, zo maakte ik op uit het relaas van mijn Volkskrant-collega. Dat kan de reden zijn dat Meens zo onbeschoft op mijn vragen reageerde. Hij staat tussen twee vuren. Bovendien zijn vragen over de Israel berichtgeving natuurlijk extra beladen, aangezien de krant maar al te vaak een duidelijk pro-Israel standpunt inneemt. De ombudsman zal er ongetwijfeld tegenop zien om mijn vragen alsnog aan de buitenland-redactie voor te leggen. Zeker nu de hoofdredactie van de krant weigert mij een antwoord te geven op mijn vragen. Thom Meens is in dienst van de Volkskrant en niet van een onafhankelijke stichting, verbonden aan de uitgeverij, wat beter voor zijn rechtspositie zou zijn. En net als iedere werknemer zal hij met de andere werknemers van de Volkskrant moeten kunnen samenwerken. Als de journalisten deze samenwerking gaan saboteren dan komt zijn werkgelegenheid in het gedrang. Dus is het niet verbazend waar uiteindelijk zijn solidariteit ligt. Ik vermoed dan ook dat ik geen antwoord op mijn vragen zal krijgen. Maar ik blijf het proberen. Ik wil namelijk simpelweg weten of de Volkskrant-correspondent Alex Burghoorn vaker een vriendendienst aan het CIDI zal verlenen. En waarom hij een illegale afscheiding de kwalificatie 'veiligheidsmuur' geeft. Met andere woorden: waarom hij partijdig is.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Stan, via de redactie van de krant heb ik gisteren een mail aan Alex gestuurd. Ik laat je het vervolg weten. vrgrt.
Lia

Anoniem zei

Nog geen bericht ontvangen.
met groet,

stan zei

beste lia
ook ik heb geen antwoord van de ombudsman gekregen.
afwachten maar
stan

Anoniem zei

Het is een rare wereld. Ik blijf het proberen, en wens je voor nu een prettige vakantie.
groet,

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...