woensdag 18 april 2007

De VPRO van Schrurs 2




Mijn vriend en collega Wim Brands schrijft op zijn weblog:


'Over Bob Dylan bestaan veel misverstanden. Die misverstanden ontstaan vaak omdat de zogenaamde kenners het werk van de man in een grijpbaar format wensen en hem dientengevolge proberen te reduceren tot een begrijpelijke kleine database. Van kunst hebben deze mensen niks begrepen. Het zal je toch maar gebeuren: heb je geprobeerd een kunstwerk te maken waarin je kunt verdwijnen, willen ze je weer tevoorschijn toveren. NPS-collega Paul Harvey vertelde een mooie anecdote over Dylan die in dit verband interessant is, de anecdote laat zich ook zo omtoveren tot een gedicht.
Bob Dylan
Geef me m’n hoed, zei hij. Welke, vroeg z’n medemuzikant, je hebt er twaalf. De hoed die ik wil dragen.'

Ik reageerde op Wim's stukje en kreeg meteen deze reactie:

1
stan van houcke: Je reactie moet nog worden goedgekeurd. april 18th, 2007 at 07:45

Deze reactie moest worden goedgekeurd:

'kijk wim, de zaak is deze:
‘”There must be some way out of here”, said the joker to the thief “There’s too much confusion, I can’t get no relief Businessmen they drink my wine, plowman dig my earth, None of them along the line know what any of it is worth”‘
voor de rest is het een fluitje van een cent'

Ik reageerde onmiddellijk maar kreeg opnieuw als reactie:

2
stan van houcke: Je reactie moet nog worden goedgekeurd. april 18th, 2007 at 07:47

Ik had dit geschreven: ‘je reactie moet nog worden goedgekeurd’??? wim hoe nu? er valt niets goed te keuren in de literatuur. er is alleen maar! mijn god, waar gaat de wereld heen?


Heb ik verdorie 20 jaar lang bij de VPRO iedereen die wat te zeggen meende te hebben, zonder censuur vooraf aan het woord gelaten en dan nu dit. Ik heb amper mijn hielen gelicht of de VPRO pleegt censuur vooraf. En nota bene op een weblog over literatuur!!! Zijn ze helemaal van de pot gerukt. Waar is de libertaire geest van de VPRO gebleven?

Door wie moet mijn reactie worden goedgekeurd? Door God? Door het presidium? Door de cultuurkamer? Door de Partij? Door de secretaris-generaal van het Centraal Comite? Door de VPRO-baas Schrurs? Doen ze dat bij de VPRO in onderling overleg of is er 1 censor die bepaalt of u mijn reactie al dan niet mag lezen? Moet iedereen door de censuur heen of moeten alleen ex-medewerkers een examen afleggen? Wat zijn de criteria die gehanteerd worden door de censor dan wel censoren? Kijken ze of de reacties geen geheime boodschappen bevatten? Of ze de regels van de Homeland Security niet overtreden? Of de gangbare normen en waarden van het neoliberalisme niet worden geschonden? Of ze niet aanstootgevend voor het volk zijn? Kan er over de criteria gediscussieerd worden? Zo ja, door wie precies? Is achteraf beroep mogelijk tegen de beslissing? Je wordt duizelig van al die vragen!

Wim doe het raam open en laat wat frisse lucht binnen, want je weet:

‘”There must be some way out of here”, said the joker to the thief

“There’s too much confusion, I can’t get no relief

Businessmen they drink my wine, plowman dig my earth,

None of them along the line know what any of it is worth”‘

Wim, het is All along the Watchtower

Watchtower!!!

Luister naar de klassieken!

"No reason to get excited," the thief, he kindly spoke,

"There are many here among us who feel that life is but a joke.

But you and I, we've been through that, and this is not our fate,

So let us not talk falsely now, the hour is getting late."


All along the watchtower, princes kept the view

While all the women came and went, barefoot servants, too.

Outside in the distance a wildcat did growl,

Two riders were approaching, the wind began to howl.

Als je het nu nog niet begrijpt, is alles zinloos geworden. Geef me verdomme 'de hoed die ik wil dragen.' Per slot van rekening: 'you and I, we've been through that, and this is not our fate,
So let us not talk falsely now, the hour is getting late."

Vooral die linker van de two riders is een gemene schooier. Linker, daar komt het woord link vandaan, van linkmiegel, en politiek links, weet je wel. Later meer over het interessante verschil tussen jouw linker en rechter oog. Alvast een tipje van de sluier: je rechter oog is wijzer dan je linker oog. Kijk nog maar eens goed.

Bij mij is het net andersom zoals je op bijgevoegd prentje kunt zien. Gek he?

Geen opmerkingen:

Let the pictures hit you.

  Lord Bebo @MyLordBebo BE QUIET AND WATCH. Let the pictures hit you. This is a smashed Ukrainian position, now under Russian control. Po...