woensdag 24 januari 2007

Trouw Misschien Wel 8


Trouw bericht over het neoconservatieve weekblad Opinio 'Waar is onze Jaffe Vink gebleven? Geïnteresseerden in de avonturen van deze illustere eindredacteur van Letter & Geest konden het antwoord vorige week aantreffen in kiosk en betere boekhandel… Voor het blad geldt: leve de vooruitgang en leve de traditie. Halleluja, amen ben ik geneigd op zo’n moment te denken. Ware het niet dat ik me over één ding zorgen maak: over de schaduwen die de verlichting ook oproept lees ik in Vinks tijdschrift weinig. De verlichting is het al en de duisternis dat zijn de anderen, zij die de verlichting tegenwerken. En tegen die werkers van de duisternis, zoals de aanhangers van de islam en de ’linkse kerk’, blijft Opinio stelling nemen zoals we dat van Letter & Geest gewend zijn. Niets nieuws dus in de aangekondigde nieuwe tijd.'
Breedveld_In_Vinks_Opinio_is_de_Verlichting_het_al_en_de_duisternis%2C_dat_zijn_de_anderen%2C_zoals_moslims.
Deze zin interesseert me ´En tegen die werkers van de duisternis, zoals de aanhangers van de islam en de ’linkse kerk’, blijft Opinio stelling nemen zoals we dat van Letter & Geest gewend zijn. Niets nieuws dus...´
Het staat er echt. Voor Trouw geldt dus dat 'de aanhangers van de islam en de ''linkse kerk'' in het dagelijkse leven 'werkers van de duisternis' zijn. Die indruk had ik altijd wel, Trouw blijft een christelijke krant, maar dat de redactie nog steeds een kruistochten mentaliteit erop na houdt en daar kennelijk openlijk vooruit komt is wat mij betreft toch nieuw. Het artikel is geschreven door Willem Breedveld, een verstandige man, dus ik ga er maar vanuit dat het ironisch bedoeld is.
In wezen maakt het niet zoveel uit. Want hoe dan ook, in beide gevallen geeft hij impliciet toe dat Trouw door de neoconservatieven rond Vink gebruikt werd, en nog steeds via Letter & Geest gebruikt wordt om een hetze te voeren tegen moslims en links. Niet dat dit feit nieuw is, maar het is goed dat van een Trouw-redacteur zelf te vernemen.

1 opmerking:

stan zei

ik zal er zeker naar kijken, maar ik denk niet dat de arabieren en joden van el andalus, die een van de hoogtepunten van de europese cultuur hebben geschapen, 'werkers van de duisternis' zijn genoemd.

Antisemitisme? HAHA

  Abu Har al-Goudhadi @HarryVeenendaal · 32 m Geestig. Nauwelijks Kamerleden tijdens het #antisemitismedebat . Donderdag 16:00 uur. Vrijdag ...