woensdag 24 januari 2007

Montaigne



Telkens weer wanneer ik uitspraken van islamofoben hoor, moet ik denken aan wat Montaigne al vier eeuwen geleden constateerde. In zijn essay 'Over de kannibalen' schreef hij met betrekking tot Braziliaanse Indianen: 'ik vind, te oordelen naar wat men mij over hen heeft verteld, dat er niets barbaars of wilds aan dat volk is, daargelaten dat iedereen barbaars noemt wat niet strookt met wat hij gewend is; want het schijnt inderdaad dat we geen ander criterium voor het ware en redelijke hebben dan het voorbeeld en onze voorstelling van de opvattingen en gebruiken in eigen land. Daar heerst altijd de ideale religie en de volmaakte staatsvorm; daar is de manier waarop men alles doet het meest volmaakt en ontwikkeld.'

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...