dinsdag 4 juli 2006

De Volkskrant 11




Dit is het hoofd van Thoms Meens, de ombudsman van de Volkskrant. Ik weet niet of Thom Meens ergens voor gestudeerd heeft en ook niet wat hij precies heeft met de journalistiek. Maar wat ik sinds vandaag wel zeker weet is dat Thom nooit goede manieren heeft geleerd, geen decorum bezit, en een kleingeestige man is, die zich kennelijk als een vis in het water voelt bij de Volkskrant. Omdat na het vertrek van Blokker nogal wat mensen opzeggen als abonnee van de Volkskrant, moest iemand van de krant wat zeggen om het aantal opzeggingen tot een minimum te beperken. De hoofdredacteur had een mea culpa kunnen uitspreken, maar zoveel moed en stijl heeft hij niet. Dus werd Thom Meens naar voren geschoven, wiens brood men eet, diens woord men spreekt. Vandaag schrijft hij een stuk in zijn eigen krant met daarin als slottekst: 'Waar er twee vechten hebben er twee schuld. De vraag is wat zwaarder weegt in de afrekening: een inschattingsfout over een ego of de grootte van dat ego.' En dat ego is natuurlijk Blokker. Dus hoe dan ook, de krant treft geen blaam behalve dan dat ze zich misschien hebben vergist in de opgeblazen ego van Blokker. Thom, laat ik proberen je het volgende duidelijk te maken: zoiets doe je niet met een nestor in het vak, met een oude vakman die ontelbare jonge journalisten heeft geinspireerd en die vanaf 1968 voor de krant heeft gewerkt. Voor zo'n groot stilist en satiricus neem je je hoed af. Die ga je niet publiekelijk afschilderen als een opgeblazen ventje. Mensen die dat doen zijn echt alle proporties kwijt. En ik vrees dat de Volkskrant inderdaad het oog op de werkelijkheid heeft verloren. Ik had ons abonnement al opgezegd vanwege het vertrek van Blokker en de tendentieuze verslaggeving van met name Alex Burghoorn, anders had ik het bij deze gedaan.

Geen opmerkingen:

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...