dinsdag 17 januari 2006

De VPRO


Ik heb vele jaren lang met veel plezier bij de VPRO gewerkt met leuke collega's. De programma's werden altijd vanuit een persoonlijke betrokkenheid gemaakt en vanuit de gedachte dat juist die programma's en geen andere gemaakt moesten worden. Daarin lijkt nu een omslag te komen, want de VPRO vraagt nu wat de klant wil horen en zien. Deze omroep is net als elk instituut marktgericht geworden: U vraagt, wij draaien. Wanneer u deze link aantikt http://www.watwiltu.nl/vpro/frames.asp krijgt u het volgende bericht: 'Hartelijk welkom bij het relatieonderzoek van de VPRO. De VPRO wil via deze vragenlijst een helder beeld krijgen van uw verwachtingen van en ervaringen met de VPRO. Op basis van uw informatie kunnen wij in de toekomst onze producten, diensten en dienstverlening beter afstemmen op úw persoonlijke wensen en verwachtingen. Daarvoor hebben wij uw hulp nodig. Wij vragen u dan ook vriendelijk de vragenlijst in te vullen. De vragenlijst is opgebouwd uit een aantal onderdelen:Het eerste deel gaat in op de VPRO als vereniging Vervolgens komen de activiteiten en producten van de VPRO aan bod Daarna volgen enkele vragen over de VPRO Gids Het laatste deel gaat kort in op uw persoonlijke situatie Indien u het antwoord op een vraag niet weet of u heeft geen mening daarover, laat dan het antwoord (de antwoorden) blanco. Wij wensen u veel succes met het invullen van de vragenlijst en danken u hartelijk voor uw medewerking. Hans van Dalfsen hoofdredacteur VPRO Gids N.B. Uw gegevens worden vertrouwelijk behandeld en niet ter beschikking gesteld aan derden.' Wanneer u de vragenlijst hebt ingevuld krijgt u dit bericht: 'Relatieonderzoek VPRO. Uw antwoorden zijn verwerkt! Hartelijk dank voor uw medewerking aan deze vragenlijst. Vanaf nu weten wij veel meer over wat u wilt!' Zelfs bij de VPRO is nu de neoliberale ideologie doorgedrongen, alles wordt marketing en public relations. Jammer, maar het was onvermijdelijk.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Zou het niet enorm helpen als we dat onderzoek zo gaan invullen als we het het liefste zouden zien? Onafhankelijk, niet volgens de waan van de dag maar gebaseerd op grondig en zorgvuldig onderzoek, en met medewerking van nationale en internationale experts? Of denk je dat het bestaan van zo'n site bij voorbaat al de bijl aan de wortel van de VPRO is?

stan zei

ik denk dat zodra de consument centraal staat en niet het programma, men zich op een hellend vlak bevindt. men krijgt dan meer van hetzelfde, maar dan in steeds extremere vormen, zoals we nu ook kunnen zien. wat ik maak als journalist is gebaseerd op mijn kennis en ervaring. mijn kennis en ervaring is natuurlijk groter dan die van de consument. die betaalt mij nu juist om meer kennis te vergaren en zo geinformeerd te worden.

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...