maandag 5 december 2005

Trouw

Afgelopen vrijdag kreeg ik deze email van de uitgever van Trouw: 'Wilt u uw mening geven over Trouw? Dan nodigen we u van harte uit deel te nemen aan het Trouw lezerspanel. Als panellid geeft u uw mening over advertenties die in Trouw staan. Daarnaast stellen we u af en toe algemene (redactionele) vragen over Trouw. Uw mening telt! Door uw mening te geven over de inhoud van Trouw levert u ons een waardevolle bijdrage. Met deze informatie zijn wij nog beter in staat de inhoud van Trouw af te stemmen op het lezerspubliek. Als u zich aanmeldt, wordt u periodiek (maximaal één keer per maand) per e-mail benaderd een online vragenlijst in te vullen die RM Interactive namens Trouw verstuurt en verzamelt. Voor deelname aan dit panel is het niet noodzakelijk een abonnement op Trouw te hebben, ook kopers van losse nummers zijn welkom. Voor wat, hoort wat. Elke keer dat u deelneemt aan een onderzoek, spaart u automatisch 10 punten. Elke 10 punten staan voor 10% korting. U kunt doorsparen voor maximaal 40% korting op een boek uit de Trouw bibliotheek, een jazz CD of een DVD uit de serie 'the beautifull planet' van het WNF. De bestelling kunt u via de website van het Trouw lezerspanel opgeven. Meer informatie is te vinden op www.trouw-panel.nl Wilt u panellid worden? Als u op onderstaande link klikt, wordt u automatisch doorverwezen naar de aanmeldpagina. Hier vindt u een kennismakingsvragenlijst. Na het invullen van deze lijst bent u automatisch lid geworden van het Trouw panel. U ontvangt een bevestiging van aanmelding per email. www.trouw-panel.nl/panels/trouw/aanmelden
Met vriendelijke groet,
Wouter van der Meulen
Uitgever Trouw'
Hoe wanhopig kan een naar winst strevende uitgever worden? Heel erg, zo te zien. Hij lijkt me zelfs bereid zijn eigen familie te verkopen voor harde valuta. Eerst lijkt het te gaan over de kwaliteit van de advertenties, maar ja, die is doorgaans beneden peil, de toon is er een voor randdebielen, dus daar is men snel over uit onderzocht. En dan gaat het onvermijdelijk over de kwaliteit van het journalistieke produkt, want 'uw mening telt!' en is zelfs 'een waardevolle bijdrage,' die beloond zal worden, immers 'voor wat, hoort wat.' De lezer bepaalt op die manier wat er in de krant komt te staan. Wat hij niet wil horen, krijgt hij niet te lezen. Nieuws is er niet om de lezer ergens van op de hoogte te brengen, maar om hem eens en andermaal te besvestigen in zijn mening, oordeel of vooroordeel. Zo bepaalt de markt wat de werkelijkheid is. En waarom ook niet, zou je kunnen zeggen. Vroeger bepaalde bij Trouw God wat de waarheid was en later bepaalde de politiek wat de waarheid was. Een paar jaar geleden verwoordde Trouw-hoofdredacteur Frits van Exter het zo: ‘De aandacht van de media [ wordt] natuurlijk voor een belangrijk deel gestuurd… door de politieke machten… Dat geldt voor de nationale politiek, maar natuurlijk ook voor de internationale politiek… Het heeft voor een deel te maken met de vluchtigheid van het medium. Deels ook volgen de media elkaar, sommige zijn dominanter, en andere lijden aan kuddegedrag… Als je volgend bent, dan betekent dat als een autoriteit, of iemand die gekozen is om een bepaald gezag uit te oefenen, zegt “ik vind dit een belangrijk onderwerp, daar gaan we nou es wat aan doen,” dat je dat ook bekijkt. De dingen waar hij (sic) het niet over heeft, die volg je dus minder… het werkt voor een deel reflexmatig. Reflexen zijn het, je bent daar geconditioneerd in.’ En dat werd jarenlang bij Trouw objectieve journalistiek genoemd. Ik denk dat ik niet meedoe aan dat lezerspanel. Als u het wel doet dan stel ik het op prijs als u mij op de hoogte houdt van de resultaten.

Geen opmerkingen:

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...