vrijdag 18 november 2005

Dedikkevandam

Glimmend van geluk, trots en tevredenheid poseert de culinair journalist Johannes van Dam op het Amsterdamse Spui met zijn net verschenen 736 pagina's tellende boek 'dedikkevandam.' Desgevraagd zegt hij: 'Het is geen kookboek, maar een encyclopedisch leesboek over voedsel, voorzien van recepten. Ik ben er 25 jaar mee bezig geweest als ik al mijn ervaringen, experimenten en het studeren meereken. Het naslagwerk moet generatieslang meegaan. Ik heb het zo geschreven dat de kleinkinderen van jouw kinderen het nog in een herziene en bijgewerkte zullen lezen.' Waarom staat in dit uiterst goed gedocumenteerde standaardwerk de groenten pastinaken erniet in? 'O, dat vroeg iemand anders net ook? Welnu, ik hou er niet van, maar ja, ik heb wel avocado erin opgenomen, maar dat is vanwege de naam. In het Nahuatl, de taal van de Azteken, betekent het klotenboom, omdat ze in trosjes van twee groeien en dat vond ik wel leuk te vermelden. Daarom dus.' Voor het geval dat Johannes even kijkt wat ik geschreven heb: 'General information The Pastinake ranks among our oldest root vegetables. Before approximately 150 years it was displaced to a large extent by the then new carrot breeding. The strongest field-moderate cultivation we find today in England, in the Scandinavian countries, in France, to the Netherlands and in the USA are this root vegetable an estimated there delicate-eat differently than with us, where it is cultivated only to very small extent. In this country one gives it only the cultivation of contract for the manufacturing industry, the baby food and drying vegetable from Pastinaken manufactures. The Pastinake resembles large root parsley. It is vitaminreich and nourish-physiologically more valuable than the carrot. Apart from a higher content of dry weight, raw protein, raw fiber, vitamin C, potassium and calcium is characterised it forwards alone by the fact that it exhibits a far smaller nitrate content (far under 100 mg per kg of fresh substance) from nature.' De 'dikkevandam, van aardappel tot zwezerik' kost 39,90 euro en is bij uitgeverij Nijgh en Van Ditmar verschenen.

Geen opmerkingen:

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...